Klima sve bolja
Ljiljana Kukec.
Ljiljana Kukec je uspješni poduzetnik i predsjednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje. I ne samo to: ona je i franšizni konzultant, predaje Franšizno poslovanje na privatnom fakultetu Vern u Zagrebu, magistrirala je na toj temi na Ekonomskom fakultetu u Osijeku. Trenutno završava međunarodni doktorski studij Poduzetništvo i inovativnost na tezi iz oblasti franšiza. Osnivač je i Mediteranske franšizne federacije, kao i predstavnica Hrvatske u Svjetskom franšiznom vijeću. Organizovala je i četiri Međunarodna sajma franšize u Zagrebu.
Koliko domaćih franšiza u Hrvatskoj nudi franšize, a koliko stranih franšiznih tvrtki posluje na tom tržištu?
U Hrvatskoj postoji oko 170 franšiza koje posluju na oko 1.000 prodajnih mjesta. To znači da su franšize generirale nešto malo manje od 1.000 novih tvrtki u svom prodoru na tržište. Od toga samo je oko 12 odsto domaćih franšiznih koncepata. Upravo je zadatak našeg Udruženja da stvori okruženje za rast i razvoj poslovanja hrvatskih tvrtki kroz projektovanje vlastite franšize.
Kakva je trenutno aktivnost na tržištu? Povećava li se broj franšiza, kako primatelja tako i davatelja?
Svakim danom klima je sve bolja. Ove godine Ministarstvo poduzetništva i obrta uvrstilo je franšizno poslovanje u svoje bespovratne potpore, tako da je 12 firmi dobilo vrlo značajnu nepovratnu potporu za kupnju franšize. Recimo samo da je naš najpoznatiji lanac za mršavljenje i preoblikovanje ženskog tijela Body Creator jedan od onih čija su dva primaoca dobila po 20.000 eura za kupnju franšize, što je skoro kompletan iznos. To je ujedno i jedan od uspješnih poslovnih koncepata koji će vrlo skoro doći u Srbiju, upravo radi velikog interesa tržišta za ovaj sektor koji ne poznaje krize. Žena će uvijek htjeti biti lijepe i vitke.
Koliko je Hrvatsko tržište pogodno za razvoj franšizinga? Koje su prednosti, a koje mane?
Svakim danom tržište je sve spremnije za franšize. Osim bespovratnih potpora, koje je u sklopu Poduzetničkog impulsa dalo 2012. Ministarstvo poduzetništva i obrta, napravilo smo veliki pomak i u tome što je kolegij Franšizno poslovanje uvršten kao izborni kolegij na veleučilištu Vern u Zagrebu, a taj primjer će od 2013. slijediti još neka veleučilišta i fakulteti.
Važno je i napomenuti da, u sklopu financiranja izvoza, Hrvatska banka za obnovu i razvoj ima liniju kreditiranja naših kupaca u inozemstvu, tako da je i to jedna od važnih mogućnosti razvoja franšiznog poslovanja i izvoza takvih koncepata u regiju.
Da li postoji sektor za koji su poduzetnici posebno zainteresirani i koji se pokazao kao uspješniji od drugih?
Pa još uvijek je u franšiznom smislu najjači modni sektor, ali veliki su potencijali u uslužnom sektoru, wellnesu i turizmu, ali i u sektoru brige za starije osobe koji je u razvijenim ekonomijama jako važan franšizni sektor.
Pored Hrvatske udruge za franšizno poslovanje da li postoji još neka institucionalna podrška franšiznom poslovanju?
Mi smo uvijek imali podršku Hrvatske gospodarske komore, ali više načelno. Od 2013. trebali bismo imati užu suradnju i organizaciju radionica i savjetovanja o franšiznom poslovanju za razne sektore: odvjetnici, banke, konzultanti, poduzetnici i drugo. Imamo potrebu za nekom vrstom regulacije franšiznog tržišta, pa vjerujem da ćemo sa HGK i drugim institucijama surađivati oko stvaranja takvog jednog regulatornog okvira. Hrvatska udruga za franšizno poslovanje je jedina nacionalna udruga i članica je Europske franšizne federacije (EFF) i Svjetskog franšiznog vijeća (WFC). Jako dobro smo internacionalno umreženi, a imamo i odličnu suradnju sa udrugama i institucijama u regiji. Surađujemo sa Centrom za franšize pri Privrednoj komori Srbije, za koju smatramo da je napravila odličan posao u promociji i popularizaciji ovog načina poslovanja. Organizacija prvog Sajma franšiza u Beogradu je bila odlična, sa velikim odjekom u regiji. Iduće godine je na redu Slovenija, koja će u drugom mjesecu organizirati Međunarodni sajam franšiza u Ljubljani. Vjerujem da će i srpske firme prepoznati priliku i sudjelovati, kako kao izlagači, tako i kao potencijalni investitori.
pročitajte članke
Lanac centara za rukovođenje i održavanje tjelesne težine Body Creator ove godine obilježava 18 godina poslovanja i najavljuje jače širenje u regiji. Zašto je ova franšiza idealna za žene poduzetnice?
Slavica Bakiš, nakon godinu dana poslovanja kao primatelj franšize Body Creator, kaže da se u njenom poslu tope jedino kilogrami, a zarada postupno i sigurno raste.
Na ovogodišnjoj konferenciji "Franchising 2012: Innovation, the Internet and Cross-border growth“ učesnici su razmjenili iskustva, ukazali na probleme i moguća rješenja na tržištu franšiza.
Najčitanije
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšizing je način na koji vlastiti posao možete voditi pod dobro poznatim brendom! Koristi se i od strane nekih od najvećih svijetskih brendova. Stoga - pokušajmo objasniti što je to franšizno poslovanje!
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.