Snaga sustava je u dobrim partnerima

U želji da unaprijedi i dopuni već postojeće poslovanje, naročito u ljetnim mjesecima, Svetlana Pavličić Ozrinić počela je prije nekoliko godina tragati za, kako sama kaže, "ozbiljnom franšizom". Stjecajem okolnosti, njezina je kćer, boraveći u Dubrovniku, naišla na suvenirnicu Aqua Maritime. Prenijela je svoje dojmove obitelji i odmah predložila njihovu franšizu. – Dugo smo se bavili veleprodajom i bio nam je potreban sezonski posao, nešto što bi dobro radilo, naročito ljeti. Franšiza Aqua Maritime bila je pravo rješenje – kaže Pavličić Ozrinić.
Obitelj sa dugogodišnjim iskustvom u trgovini znala je sve prednosti koje sa sobom donosi franšizing. – Iz vlastitog iskustva mogu potvrditi da poslovanje u franšiznom lancu olakšava mnogo toga. Ukoliko je riječ o provjerenom sustavu, onda ste sigurni da je on utemeljen na iskustvu, da ništa nije slučajno. Ako davatelj franšize inzistira na nečemu, to čini s razlogom. Čak i ako se u nekom trenutku učini da je sustav rigorozan, primatelj će vrlo brzo shvatiti da postoji razlog zašto je to tako. Poslovanje pod tuđim brandom je mnogo komfornije, posebno ako radite s brandom poput Aqua Maritime, koji je u ovom segmentu suvenirnica ili gift shopova – najbolji u Europi – kaže Pavličić Ozrinić.
Prva franšizna trgovina hrvatskog branda u Crnoj Gori otvorena je u Herceg Novom 2011. godine. Nakon godinu dana Aqua stiže i u Tivat, a prošle godine otvorena je i u Petrovcu. – Uspjeh prodaje u ovom poslu nije vezan za veličinu grada, već za strukturu turista i njihovu platežnu moć. Zato nekada i radnje u manjim mjestima, poput ove u Petrovcu, gdje je mnogo hotela i turista, mogu raditi i bolje nego neke u većim gradovima – objašnjava ona.
Sve trgovine u Crnoj Gori su pojedinačne (single-unit) franšize. Naime, ukoliko bi Svetlana Pavličić Ozrinić u narednom razdoblju otvorila poslovnicu u Budvi, što, kako kaže, i jest u planu za ovu sezonu, potpisala bi ugovor o master franšizi. – U Budvi je jako teško naći dobru lokaciju, jer je većina zauzeta. Nadam se da ćemo prije ljetne sezone uspješno završiti pregovore, te da ćemo otvoriti radnju u Budvi. U tom slučaju, dobili bismo ugovor o master franšizi. Crnogorska obala nije velika i, pored postojećih radnji, eventualno postoji potencijal za otvaranje još po jedne u Baru i Kotoru. O otvaranju dvije radnje u istom gradu nema ni govora – objašnjava Pavličić Ozrinić.
Na crnogorskom primorju najčešći kupci su strani turisti, i to Rusi. Domaćim turistima se, prema njezinim riječima, jako dopada asortiman, ali slabo kupuju. – Nažalost, naši ljudi, pri čemu mislim na sve ljude iz regije, jako su osiromašili. Njima se dopadaju stvari, čak se i fotografiraju, pa se ispričavaju ako ništa ne kupe, ali nama čak i to prija. Da znamo da im se sviđaju stvari – kaže ona i dodaje da je u trenutnim gospodarskim okolnostima teško opstati.
– Turizam u Crnoj Gori nije dobro razvijen ukoliko se pogleda okruženje. Ponuda ne odgovara cijenama, što se odražava i na promet u trgovinama. Vjerujte, većina ljudi koji se bave trgovinom, gleda samo preživjeti. Pri tome, i podrška države za dobre tvrtke izostaje. Ako kažem da smo sretni kad u jednoj radnji platimo samo pet-šest kazni po sezoni, a da se maksimalno trudimo da sve radimo po propisima, onda vam to sve govori kakva je situacija – kaže ona.
Za davatelja franšize, s druge strane, ima samo riječi hvale, budući da su, kako kaže, veliki profesionalci i pružaju potporu u svakom trenutku. – Pošto imaju radnje diljem svijeta, oni imaju i mnogo širu sliku i bolji pogled na poslovanje, postavljaju strateški razvoj, razmišljaju o perspektivama, što nama samo može pomoći u poslovanju. Rijetko se nailazi na takvu tvrtku. I ono što je vrlo važno, naši interesi su identični, pa su sva uspostavljena pravila za dobrobit posla. Nema uspješnog davatelja franšize bez uspješnog primatelja – ističe ona.
pročitajte članke

Franšizni korneri pogodni su za trgovce koji žele obogatiti postojeću ponudu. Dobar primjer daju dvije poduzetnice iz Srbije koje su u svoje dućane dodale "kutak" za nakit Dvije šmizle.
Milica Luković otvorila je prije više od godinu dana trgovinu nakita i asesoara "Brosh" u Beogradu. Što je uočila, i naučila, radeći kao primateljica franšize i poduzetnica?
Suzana Daković iz Banjaluke prvi je primatelj franšize "Dvije šmizle". Sljedeće godine, slavi deset godina poslovanja.
Brosh je za sada otvorio dvije franšizne trgovine nakita, a Marina Erhartič, vlasnica koncepta, otkriva profil idealnog kandidata za primatelja i u kojim bi mjestima otvorili franšize
Za koje je vrijeme moguće povratiti investiciju u L’Arome parfumeriju, koji su sve formati dostupni te u čemu je tajna brze ekspanzije branda, govori Davor Bagić, tvorac koncepta
Najčitanije

Kako se može iskoristiti ovčja vuna? Poduzetnički dvojac iz Rumunjske započeo je proizvodnju peleta od ovčje vune, koji se u poljoprivredi koristi kao kvalitetno organsko gnojivo.
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Kako se postaje franšizni menadžer te koliko je komunikacija s primateljima franšize važna, priča Danijela Kraljević, franšizni menadžer tvrtke Direct Booker
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.