Poljske franšize spremne za izvoz
U Srednjoj i Istočnoj Europi postoji 3.000 franšiznih sustava. Prema Izvješću o tržištu franšiza tvrtke PROFIT system* u Poljskoj je krajem 2013. godine poslovalo 941 franšiznih sustava, a predviđa se da će do kraja 2014. taj broj biti veći od 1.000. Prema broju franšiznih sustava, na drugom se mjestu nalaze Ukrajina i Mađarska, u kojima posluje po 400 tvrtki. O poziciji i stupnju razvijenosti franšizinga u Poljskoj svjedoči i broj domaćih, autohtonih franšiznih brandova koji čine čak 80% svih franšiznih sustava koji trenutno posluju na ovom tržištu. U Mađarskoj je, recimo, udio domaćih franšiznih brandova 64%, u Češkoj i Ukrajini gotovo 40%, dok u zemljama Zapadnog Balkana oko 30%.
Broj franšiznih sustava u zemljama Srednje i Istočne Europe
Stanje na dan 31.12. 2013. prema Izvješću o tržištu franšiza, PROFIT system
– Činjenica da u zemljama u kojima je franšizing slabije razvijen ima mnogo više stranih franšiznih sustava, može potaknuti i poljske sustave, koji se, zapravo, sve više odlučuju za izlazak na inozemna tržišta. U posljednjih godinu dana, čak 93% izvorno poljskih franšiza započelo je poslovanje na nekom od stranih tržišta. Najveće šanse za uspjeh imaju, prirodno, u zemljama u susjedstvu, tako da je ekspanzija, zbog slične kulture, najviše usmjerena na Češku, Slovačku i Ukrajinu. Međutim, i sve druge zemlje u kojima dominiraju strani franšizni sustavi, dobra su prilika za poljske franšize – kaže Michał Wiśniewski, direktor franšiznog konsaltinga u tvrtki PROFIT system.
Istraživanje koje je tvrtka PROFIT system provela u devet zemalja Srednje i Istočne Europe, u kojima i sama ima poslovnice - pokazuje kako Poljska dominira na "dva fronta" - i kada je u pitanju broj davatelja, ali i broj primatelja franšize. Odluku da vlastiti posao pokrenu i razvijaju kao primatelji franšize u Poljskoj je donijelo gotovo 59.000 poduzetnika. Kao što se vidi iz Izvješća o tržištu franšiza za 2014. godinu taj broj će rasti za oko 3.000 godišnje, što znači da će vrlo brzo premašiti broj primatelja franšize iz nekih razvijenijih država Zapadne Europe, poput Njemačke ili Francuske, u kojima trenutno radi oko 65.000 primatelja franšize.
Stotinu franšiza na jednom sajmu
Koliko je snažno interesovanje za poslovanje kroz franšizing u Poljskoj također pokazuje broj izlagača i broj posjetitelja Sajma franšiza u Varšavi. Franchise EXPO je najveći događaj te vrste u Srednjoj i Istočnoj Europi, na kojem je do sada sudjelovalo stotinu franšiznih sustava iz Poljske i inozemstva i posjetilo više tisuća ljudi zainteresiranih za kupnju franšize. Ove godine, sajam će se održati od 16. do 18. listopada u Palači kulture i znanosti.
Drugo mjesto u Srednjoj i Istočnoj Europi prema broju primatelja franšize drži Mađarska (22.500), koja je dugo bila lider u ovoj kategoriji. U susjednoj Rumunjskoj djeluje 2.900 primatelja franšize, što je tek nešto više nego u Srbiji i Hrvtaskoj, koje su, s druge strane, neusporedivo manje po površini. U usporedbi s Češkom, pak, Srbija i Hrvatska, imaju čak dva puta manje primatelja franšize. Samo tijekom prošle godine u Češkoj je broj poduzetnika koji su odlučili raditi pod franšizom porastao za 16% i sada iznosi 6.150. Tvrtki koje daju franšizu u Češkoj ima oko 220.
Relativno mali broj primatelja franšize u Rumunjskoj proizlazi iz dominacije stranih franšiznih sustava. Da bi ograničili troškove implementacije franšize, strani davatelji najčešće biraju jednog partnera kome povjeravaju razvoj sustava na čitavom teritoriju. U Poljskoj, zbog mnogo većeg potencijala za razvoj franšize, davatelji se, pak, odlučuju za više pojedinačnih primatelja franšize.
________________________
* PROFIT system je najveća konzultantska kuća iz oblasti franšizinga u Srednjoj i Istočnoj Europi. Sjedište tvrtke je u Poljskoj, a svoje poslovnice ima u Češkoj, Mađarskoj, Slovačkoj, Rusiji, Rumunjskoj, Mađarskoj, Srbiji, Hrvatskoj i Sloveniji. PROFIT franchise services doo, izdavač portala Franchising.hr, dio je PROFIT system grupe.
pročitajte članke
Trend franšiznog širenja u industriji auto-dijelova postoji i u zemljama regije, a među franšiznim lancima nalaze se domaće i inozemne tvrtke.
Istraživanja pokazuju da je tržište auto-dijelova u Europi i svijetu u porastu, a stručnjaci potvrđuju da je ova industrija pogodna i za razvoj putem franšizinga.
Prema popisu magazina Entrepreneur, Ameriku "osvajaju" franšize fitness klubova, barova za prodaju smrznutnog jogurta i restorana brze usluge.
Franšizni sektor u Velikoj Britaniji raste usprkos ekonomskim izazovima. Rast obima prometa prati i veći broj radnih mjesta i uposlenika.
I pored kriznih godina, franšizni sektor u Francuskoj konstantno raste. To potrvđuje i posljednji izveštaj o tržištu franšiza u ovoj zemlji.
Najčitanije
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšizing je način na koji vlastiti posao možete voditi pod dobro poznatim brendom! Koristi se i od strane nekih od najvećih svijetskih brendova. Stoga - pokušajmo objasniti što je to franšizno poslovanje!
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.