Neumorni putnik poduzetnog duha
Saša Marjanović
Zahvaljujući prijateljima iz Litve Saša Marjanović je saznao za franšizu In Your Pocket - City Guide. Nakon šestomjesečnih priprema, 2007. je postao primatelj master franšize za teritorij Srbije. In Your Pocket su, zapravo, tiskani gradski vodiči koje posjetitelji mogu besplatno uzeti na različitim punktovima, u hotelima, poslovnim centrima, hostelima, informativnim centrima Turističke organizacije Beograda...
Franšiza je potpuno odgovarala onome što je Marjanović radio do tad. Naime, on se, na neki način, od 2000. bavio receptivnim turizmom. Još tada, kada je, reklo bi se, vladao opći entuzijazam u Srbiji zbog korenitih političkih promjena i kada su mnogi očekivali veći broj stranih gostiju, Marjanović je osnovao poduzeće BgInfo Box d.o.o.
BgInfo Box su reklamno-informativni punktovi koji su postavljeni na lokacijama koje su najdostupnije posjetiteljima Beograda, odnosno, na onim mjestima na kojima je najveća vjerojatnost da će do njih gosti grada i doći. BgInfo Box je nastao u suradnji s Turističkom organizacijom Beograda da bi posjetitelji glavnog grada Srbije mogli dobili sve važne informacije na jednom mjestu.
Sedam godina kasnije, Marjanović je uzeo franšizu In Your Pocket, i tako dodatno obogatio ponudu BgInfo Box punktova. Danas, takve gradske vodiče, pored Beograda, imaju i Novi Sad i Niš. Mada, kako kaže, postoji mogućnost da kao vlasnici master franšize budu i davatelji, nisu se još uvijek odlučili na taj korak i projekt i dalje razvijaju sami.
S druge strane, Marjanović razmišlja o tome da ideju BgInfo Box-a raširi po Srbiji kao franšizu. Trenutno je u pregovorima s dvije lokalne zajednice.
Priča o ovom preduzetnom čovjeku se ipak tu ne završava. Sa prvim znacima krize, kada su se ljudi iz njegovog okruženja čudili zbog poteza koje je pravio, a ostali gospodarstvenici u zemlji počeli odlagati investicije za neka bolja vremena, on je postao primatelj još jedne franšize - časopisa Putovanja za dvoje. Opet, posredstvom prijatelja koji su na jednom od svojih putovanja upoznali vlasnike časopisa, saznao je sve o konceptu i odlučio se upustiti u još jednu izdavačku pustolovinu.
- Radi se o dva potpuno različita modela. In Your Pocket je velika tvrtka i franšize postoje u 27 zemalja. Sve se radi po knjizi standarda, toliko precizno da vodič moraju pisati ljudi kojima je engleski maternji jezik. Zbog toga unajmljujemo strane novinare koji u Srbiji rade kao dopisnici. Alate, aplikacije, sve što koristimo prilikom izrade tih vodiča, dobivamo od davatelja franšize. U tom smislu nam je smanjen trošak, jer ne moramo sami investirati u softvere. S druge strane, Putovanja za dvoje izlazi u sedam zemalja. Franšiza je malo fleksibilnija i svi smo kao obitelj. Takav odnos smo izgradili - objašnjava Marjanović.
On kaže da je osnovna prednost franšize Putovanja za dvoje to što postoji mogućnost preuzimanja sadržaja od drugih primatelja franšize ili samog davatelja. Arhiva svih tekstova se čuva u Zagrebu, ali je dostupna svima. U tom smislu, troškovi su niži. - Trenutno, poduzeće zapošljava sedmero ljudi. Da samostalno pravimo cjelokupan sadržaj časopisa, redakcija bi sigurno morala biti veća, a time i troškovi. - objašnjava Marjanović.
U potpunosti im je prepušteno osmišljavanje časopisa, ali, prema njegovim riječima, oko 40 posto sadržaja prave sami, dok ostatak preuzimaju.
Ono što je zajedničko i jednoj i drugoj franšizi jeste dvosmjerna komunikacija. Tako, u hodu sa svojim primateljima i ostalim davateljima franšize razmjenjuju iskustva i unapređuju sustav. - Čak i kod In Your Pocket franšize postoji sustav po kojem i primatelji mogu sudjelovati u donošenju važnih odluka, a sve da bi se unaprijedila usluga. Ako posmatram tu franšizu tijekom prethodnih godina, sustav se nije mijenjao u smislu uvjeta, standarda, ali su se mijenjale tehničke stvari: aplikacije, uvedeno je korištenje Facebook-a i slično - ističe on.
Na franšizne naknade se ne žali. - Ukoliko pogledamo proizvod koji dobivamo, a govorimo o časopisu Putovanja za dvoje, naknade nisu visoke. I u slučaju In Your Pocket franšize naknade prate cjenovnu politiku marketinške ponude - kaže on.
Njegova tvrtka izdaje i mape Beograda: Bg info Map i Bg info Night Map.
Marjanović bi rado uzeo još neku franšizu, ali, kako kaže, za sada imaju mnogo projekta, a malo vremena. Prioritet mu je da BgInfo Box preraste u franšizni sustav. Iako su vremena teška, ne razmišlja o tome, i dodaje da su im strane tvrtke češći klijenti od domaćih. - U službi grada radimo 12 godina. Nikada se nismo žalili niti tražili neka sredstva. Od samog početka se, isključivo, izdržavamo od marketinga - naglašava Marjanović.
pročitajte članke
Direct Booker je svoj franšizni portfelj ove godine proširio s dva nova tržišta – Sjevernom Makedonijom i Grčkom. Kakvi su planovi te očekivanja novih primatelja franšize?
CityPal, web platforma i brošure putem kojih lokalni stanovnici turistima predstavljaju najbolje iz ponude svog mjesta, dostupna je kroz franšizu. Za sada, CityPal posluje u Zagrebu i Puli.
Koje je tržište „poželjna destinacija“ za razvoj franšizne mreže, tko su idealni partneri te koliko treba investirati u ovu turističku franšizu, otkriva Nino Dubretić, suvlasnik Direct Bookera
Direct Booker, franšizni sustav turističkih agencija za iznajmljivanje i upravljanje privatnim smještajem, započinje poslovanje u Poljskoj. Franšiznu su mrežu proširili i u regiji.
Pod kojim je uvjetima moguće franšizni ugovor prenijeti na drugoga? Direct Booker, turistička agencija za upravljanje privatnim smještajem, daje dobar primjer.
Najčitanije
Proizvodnja čarapa neobičnog dizajna prilično je uska branša, ali i profitabilna. Ipak, ako žele ostati konkurentni, traži se, prije svega, originalnost.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Što mogu očekivati poduzetnici iz ove regije koji se odluče za franšizu poljske škole programiranja Coding Giants? Priča Ize Poradowske iz Poljske može biti zgodan primjer.