"Manual je u svojim nastojanjima da bude ozbiljan europski brend, pored svojih interijera, razvio i svoju školu prodaje, pakiranja, prezentacije, audio i video reklama, plakata, nastupa preko društvenih mreža... i svakoga dana sve više nadograđuje svaki od tih segmenata..."
"Šansu za prerastanje prodavaonica koje prodaju Manual u franšize vidimo tek u samom porastu gospodarstva u Srbiji, kada ćemo, sa poboljšanjem općeg stanja, pooštriti i kriterije za prodaju naših proizvoda" , Siniša Žarin. Na slici: Muzej zaboravljenih umetnosti
Srijeda
24.04.2013
Kako je prodao franšizu Manuala u Nizozemskoj, osmislio europski nastup američkog giganta Avirex i koji su daljnji planovi za Manual - razgovaramo sa Sinišom Žarinom.
 

Manual, radionica za izradu predmeta od kože tradicionalnim metodama, postoji već skoro 30 godina. Filozofija uspjeha osnivača i vlasnika tvrtke Siniše Žarina je - zasučite rukave i radite. Tvrtka je još 2008. ušla u Europsku uniju - prodali su franšizu u Nizozemskoj. Nedugo zatim, Žarin je svoj koncept nastupa prodao i Avirex-u, kao model za njihov ulazak u Europu. Kako je radionica za izradu kožnih predmeta na tradicionalni način prodala franšizu na tržištu gdje je tradicija svetinja, kako je došlo do suradnje s Avirex-om i koji su daljnji planovi širenja franšize i Manuala, razgovaramo sa Žarinom.

Prilično je neobično za srbijansku tvrtku da kao franšiza izađe na europsko tržište, a da "kod kuće" nema nijednu franšizu. Kako je došlo do toga?

Još je neobičnije da ovakva tvrtka prodaje svoja iskustva i franšizu zemljama gdje kultura očuvanja i riječ "tradicionalno" predstavljaju fetiš! Vjerujem da je u temelju našeg uspjeha baš to što, na neki način, prodajemo dobar duh starog građanskog Novog Sada.

Prvi izlet ovakve vrste tvrtka je imala na sajmu u Kölnu, gdje smo bili predstavnici srbijanskog gospodarstva poslije "petooktobarskih" promjena. Istom zgodom su predstavnici Kölna izrazili svoje čuđenje i spremnost da se jedan ovakav koncept premjesti u Njemačku. Naime, shvatili su da se radi o radionici za izradu predmeta od kože koja je blisko povezana sa svojim Muzejom zaboravljenih umjetnosti, odakle, na kraju krajeva, i crpi svoje ideje! I da se - pored muzeologije - Manual bavi i kulturom i edukacijom, a da je, što je možda najbitnije i najznačajnije u svemu, samoodrživ. Nije tvrtka koja stalno pretendira na budžet!

Međutim, prvu franšizu smo prodali u Nizozemskoj, jednoj obitelji iz grada Ojstriha, koja je bila spremna i u posao uložila 250.000 eura. Trebalo je da se "uvrežimo" i franšizu raširimo u još nekoliko gradova - u planu je bio prvo Rotterdam - ali je te 2008. kriza učinila svoje. Malo se zastalo s projektom, ali ne zbog krize u Manualu, jer je u Manualu gotovo i nije bilo, nego zbog opće krize u Europi.

Da li projekt još uvijek "miruje" ili ima prostora da se proširi na još neko tržište?

Manual radi na tome da fenomen Nizozemske ponovi. Partneri Manuala iz Rusije su spremni implementirati jedan ovako zahtjevan projekt - sa ekskluzivnim interijerom i proizvodima starih zanata - i u Moskvu. A da je ovo projekt koji tek ima budućnost, u nekoliko navrata su nas uvjerili i kulturni poslenici diljem Europe. Posljednji put su to bili predstavnici grada Maribora koji je 2012. bio Europska prijestolnica kulture... U više desetaka seansi s njima popravili smo neke svoje stavove, razmijenili mišljenja, pokupili europska iskustva i ovakvi "presabrani" shvatili da smo potpuno spremni čitav koncept - po najnovijim iskustvima - preneti dalje. Možda prvo u Rusiju i Češku.

Kakve su mogućnosti za razvoj franšizne mreže u Srbiji?

Ovako jedan financijski zahtjevan projekt u ovom trenutku nije pogodan za širenje, te sam teret promoviranja filozofije Manuala - kroz interijere, prodaju, pakiranje, edukaciju - Manual, za sada, radi samo u svojim lokalima. Postoji određen broj zainteresiranih koji bi bili spremni prihvatiti sve te obveze, međutim, preporuka poslovodstva Manuala je da se u ovom trenutku to ne čini, te da se kapital radije ulaže u samu prodaju robe, bez izlaganja dodatnim visokim troškovima.

Postoji zato veleprodajna mreža, odnosno, ljudi kojima se distribuiraju Manual proizvodi i koji ih prodaju ili u svojim multibrend trgovinama, ili, pak, trgovinama koje prodaju samo i isključivo Manual. Gotovo da nema većeg grada u Srbiji a da nema prodavnicu sa Manual proizvodima, kao što i u svim zemljama regije postoje butici koji prodaju naše proizvode. Šansu i priliku za "preimenovanje", odnosno, prerastanje tih dućana u franšize vidimo tek u samom porastu gospodarstva u Srbiji, kada ćemo, sa poboljšanjem općeg stanja, pooštravati i kriterije za prodaju naših proizvoda.

Da ne bude zabune, Manual je ovakvim pomirljivim, tolerantnim stavom zadovoljan, jer bi daljnje širenje mreže podrazumijevalo i proširenje proizvodnje, što je pod ovim okolnostima gotovo nemoguće. Trenutno smo, recimo, preokupirani premještanjem radionice sa sadašnje lokacije, na neku novu, sa zada nepoznatu lokaciju - što je neka druga tema.

Uspjeli ste dio koncepta prodati i drugima. Kako je došlo do suradnje s renomiranom tvrtkom Avirex?

Manual je u svojim nastojanjima da bude ozbiljan europski brend, pored svojih interijera, razvio i svoju školu prodaje, pakiranja, prezentacije, audio i video reklama, plakata, nastupa preko društvenih mreža... i svakog dana sve više nadograđuje svaki od tih segmenata. Istina je da smo, pored svih nazora i poslije dosta napora, uspjeli koncept pretočiti u svojevrsnu filozofiju i prodati je drugima.

Naime, prodali smo koncept europskog nastupa američkoj tvrtki Avirex. Tvrtka je, prije svega, poznata po proizvodnji i prodaji hlača i pilotskih jakni, a vjerujem da je najpoznatija po onoj jakni koju je Tom Cruise nosio u filmu Top Gun. Mi smo razradili studiju prodaje za Avirex, projektirali interijere prodajnih mjesta, dotjerali cijelu filozofiju i prilagodili je duhu Europe.

Interijeri koje je Manual Art Department projektirao, a neke, u prvi mah i pravio, nalaze se u Veroni, na jezeru Como blizu Milana, u Firenci, Bolonji. U samom Milanu se nalaze dvije trgovine, a tu je i centrala Avirex-a. U Mantovi je, recimo, otvoren "nulti lokal" - tako što je prvo osmišljen u Novom Sadu, napravljen u Sremskoj Mitrovici, a potom rasklopljen, transportiran i ponovno sklopljen u Mantovi, u samom centru grada. Kako saznajemo, koncept naših interijera će biti postavljen i u Barceloni i Madridu.

Osim samih interijera, koji su pravljeni po ugledu na američke offices 20-ih i 30-ih godina prošlog stoljeća, Manual je utjecao i na sam odabir tvrtki s kojima će Avirex surađivati ​​u budućnosti, te su brendovi Ray Ban, Maglite i Zippo, zauzeli vidno mjesto u prodaji.
Gotovo je nezamislivo da se ovako nešto radilo u Srbiji i da je ovako velika tvrtka poklonila povjerenje Manualu za svoje pozicioniranje i strategiju razvoja u budućnosti.