Fashion & Friends je razvojni koncept koji će donijeti još mnogo iznenađenja. To je mala kuća brandova koja stalno raste... Imamo sreću da surađujući s brandovima iz svjetskog miljea pokupimo esenciju znanja i, možda, krenemo dalje u razvoj nekog branda pod svojim imenom, jer za maštovite i sposobne ljude nema granice.
Jasenka Stekić
Srijeda
06.03.2013
O modnim brandovima u regiji, o poslovnim modelima koje preferiraju partneri, i o planovima za razvoj Fashion company - razgovaramo s Jasenkom Stekić.
 

Fashion Company je jedan od lidera u modnom sektoru Srbije. Tvrtka zastupa, bilo kroz franšizni, bilo kroz distributerske ugovore, više od 15 svjetski poznatih modnih marki. Među tim brandovima su Replay, Guess, Scotch&Soda, Tommy Hilfiger, Levi's, Timberland, Bata, Desigual, Fornarina, Miss 60, Camper, Liu Jo, Cesare Paciotti, Killah i Energie. Sa ovako bogatim portfoliom tvrtka je postala ozbiljan igrač u oblasti casual mode, modnih dodataka i obuće. Poslovanje je proširila i izvan granica Srbije, u Hrvatsku, Crnu Goru i Makedoniju. Koje brandove potrošači vole u regiji, kakav poslovni model imaju sa svojim partnerima, da li i sami planiraju lansirati franšizu, teme su o kojima smo razgovarali s Jasenkom Stekić, direktorkom marketinga i korporativnih komunikacija u tvrtki Fashion Company.

Sa kojim brandovima iz portfelja imate franšizni ugovor, a za koje radite samo distribuciju?

Skoro sa svim brandovima koje imamo u portfelju, praktično, imamo i franšizne i ​​distributerske ugovore. Na ovako malom tržištu kao što je naše, a uzimajući u obzir i zemlje regije, distributer mora imati ulogu kontrolora kvalitete, usluge i, naravno, cijene. Pored vlastite maloprodaje, koja je uspostavljena po standardima stranih partnera kao franšiza, imamo razvijen i sektor veleprodaje. Na taj način pružamo mogućnost manjim poduzetnicima razvijati i otvarati svoje maloprodajne kanale.

Jeste li za neke brandove primatelj master franšize i planirate li da ih ponudite dalje, kao podfranšizu trećim osobama? Imate li takvu mogućnost?

Da, imamo mogućnost davanja franšize trećim osobama, a pored toga, razvijamo i fleksibilne odnose s različitim velekupcima. Sve zavisi od modaliteta biznisa koji dogovaramo, lokacija, financijske konstrukcije, kao i pouzdanosti trećeg lica s kojim ulazimo u poslovni odnos. Na tržištu Srbije, ipak, najveći broj ljudi se odlučuje na kupnju robe po veleprodajnim cijenama, koju zatim prodaju u svojim buticima. Najčešće, naša roba je samo jedan među brandovima koji čine ukupnu ponudu butika. Praktično, to su multibrand dućani, koji se od nas opskrbljuju robom. Mi smo tu da pomognemo u načinu kako se ta roba prezentira, izlaže i promovira. Kontorlišemo cijene i pružamo svaku vrstu savjetovanja koja im je potrebna.

Kako birate brandove koje ćete zastupati? Ima li, i koje su, razlike u kriterijima kada odlučujete da li nekoga da zastupate franšizno, odnosno, da budete distributer?

Fashion Company uvijek teži balansu između onoga što brand nudi i onoga što lokalno tržište traži. Naši proizvodi imaju globalnu prepoznatljivost, duboke tradicionalne korijene u zemljama porijekla i tako naglašavaju svoju vrijednost. Naše tržište je, da tako kažemo, "modno osvešćeno", tako da nemamo problema po pitanju pozicioniranja i građenja svijesti potrošača, jer radimo s već poznatim brandovima. Zastupamo isključivo svjetski poznate robne marke koje postižu komercijalni uspjeh u zemljama na europskom tržištu. Biramo poznate jeans brandove i urbane, casual modne brandove koji se kreću u srednjoj i višoj cjenovnoj kategoriji.

Na kojim standardima inzistiraju brandovi koje zastupate? Što im je zajedničko u tom pogledu?

Naravno, pored kvalitetnog poslovnog plana i lokacija maloprodaje, standardi se odnose na provođenje vizije i misije koju svi osnivači ovih brandova zastupaju: biti prepoznatljiv, imati kvalitetan proizvod, jedinstven način života, total look, uživati ​​"družeći" se s brendom, biti originalan i ispuniti standarde definirane ugovorima. Da bismo ostvarili njihovu viziju, koja je ujedno i preduvjet za razvoj i uspješno predstavljanje branda na tržištu, konstantno "guramo" sebe preko svih granica, i u pogledu maštovitosti, ali i ekonomske održivosti.

Milija Babović, osnivač Fashion Company kaže: „Ne možemo utjecati na krizu - možemo samo svoj posao raditi najbolje što možemo“. I mi ga, verujem, radimo! Jasenka Stekić (na slici sa Milijom Babovićem, vlasnikom i osnivačem (desno) i Draškom Babićem, generalnim direktorom Fashion Company (levo).

Kad promatrate svoj portfelj, što biste rekli, koja vrsta marki trenutno najbolje prolazi na tržištu? Tko su trenutno najbolji kupci?

Naše tržište voli brandove koji ističu ljepotu tijela, koji cjelokupnoj figuri daju prepoznatljivost i dobar prvi dojam. To je i normalno, ako imamo u vidu da smo, u suštini, lijepa nacija. Ljudi su svjesni svog izgleda, pa zašto da ga još ne uljepšaju dobrom odjećom i obućom. Trenutno su najpopularniji Guess i Replay, a sve veći broj poklonika dobiva i Scotch&Soda. Tommy Hilfiger je zvijezda među brandovima i namijenjen je ljudima koji vole casual način odijevanja, dok je Timberland neprevaziđen američki klasik, nezaobilazan za boravak u prirodi. Svaki brand u nasem portfelju ima svoje poklonike i mogla bih o svakom ispričati lijepu i uspješnu priču. Primjerice, Bata je već evergreen, jer postoji na srbijanskom tržištu jako dugo...

U posljednjih nekoliko godina desilo se da je nekoliko primatelja franšize svom principalu prodalo posao franšiznog zastupanja branda. Da li ste i Vi imali takva iskustva? S kojim brandom? I zbog čega se principali najčešće odlučuju da poslije franšiznog prisustva nastupaju izravno?

Tako je, principali, kao što su veliki svjetski lanci ili lideri u segmentu sportske odjeće i obuće, osvajaju tržište nerazvijenih zemalja tako što prvo "probijaju" tržište na siguran način, i to upravo preko primatelja franšize ili distributera, a zatim, kada prođe pet ili deset godina, dolaze sami na "utaban teren". Tijekom godina su se već uvjerili da su sve forme poslovanja u granicama standarda, pa se odlučuju nastupiti sami, bez posrednika. Direktan dolazak principala je povezan s još većom odgovornošću i kvalitetom ponude, jer se ovakvi brandovi vode iz jednog centra i provode politiku tvrtke osnivača. Sa jedne strane je to dobro, jer potrošači imaju veći izbor robe, brze promjene kolekcije, drugačiji način prezentacije. Principali svoje zalihe optimiziraju i rješavaju na razini cijele grupacije, izvoze, vraćaju u centralu, ili pak snižavaju cijene više od distributera, koji imaju veće zavisne troškove koji opterećuju finalnu cijenu proizvoda. Sa druge strane, direktan dolazak principala povlači i izvjesnu sporost u donošenju odluka u poslovanju, pa se to, na globalnoj razini, reflektira kroz slabiji postotak rasta biznisa i povrata investicije na razini grupacije. Nismo imali slučaj da principal želi izravno nastupiti sa nekim od brandova koje trenutačno zastupamo.

Imate li u planu svom bogatom portfelju dodati još neki brand? U kojem obliku bi pravili partnerstvo, kroz franšizu ili neki drugi oblik suradnje?

Fashion Company tek sada dobiva prostor da zaokruži segment modne industrije kojom se bavi, jer su, nažalost, teška vremena za male tvrtke. Mi smo pravilnim i dobro organiziranim poslovanjem izrasli u "malog džina" na tržištu, pa s ponosom mogu reći da naše vrijeme tek dolazi. Imamo ambiciozne planove koji su poslovna tajna, ali mogu reći da ćemo nastaviti graditi portfelj koji će činiti vodeći svjetski brandovi i surađivati ​​s tvrtkama koje imaju značajan utjecaj i još uvijek rastu na svjetskoj modnoj sceni.

Da li možda planirate i sami lansirati neki franšizni sustav? Recimo multibrand F&F?

Pogodili ste! Fashion&Friends je razvojni koncept koji će donijeti još mnogo iznenađenja. To je mala kuća robnih marki koja stalno raste. Planiramo nekoliko modela segmentacije ovog koncepta i na tome se vrijedno radi. Imamo sreću da je tim koji se bavi razvojem, na čelu s Draškom Babićem, generalnim direktorom tvrtke, izuzetno kreativan i iskusan u ovoj industriji. Također, imamo sreću da putujući i surađujući s brandovima iz svjetskog miljea uzimamo i esenciju znanja i, možda, krenemo dalje u razvoj nekog branda pod svojim imenom. Za maštovite i sposobne ljude nema granice.

Kao što Milija Babović, osnivač i vlasnik tvrtke, kaže: "Ne možemo utjecati na krizu, možemo samo svoj posao raditi najbolje što možemo". I mi ga, vjerujem, radimo najbolje što možemo.