Zaljubljena u modu i umjetnost
Oni koji su pokušali pokrenuti vlastiti posao u Bosni i Hercegovini kažu da je to ponekad ravno avanturizmu. Nataša Mullings, vlasnica franšiznog dućana za prodaju nakita City Fashion Jewellery, potvrđuje da BiH ima vrlo komplicirano državno uređenje, što značajno otežava rad svim poduzetnicima. - Mislim da ovo ipak nikog ne iznenađuje. Kad znate što se dešavalo 90-tih i koliko je zemlja bila razorena, ne čudi što je tempo razvoja i dalje sporiji nego u zemljama u našem okruženju. Samim tim, i naši izazovi su veći - objašnjava ona.
Ohrabruje, stoga, svaki novi pokušaj pokretanja vlastitog posla, što je u srpnju prošle godine učinila i Nataša Mullings. Smatrala je da će joj, kao početniku u privatnom poslu, ipak, biti lakše i sigurnije ako uzme franšizu, jer je u tom slučaju poslovni model već osmišljen, a brand poznat.
- Mnogo je lakše kada radite s brandom koji je na tržištu već postao prepoznatljiv po svojoj kvaliteti i dizajnu, kada vam iskusan tim pomaže pravilno započeti posao - od izbora lokacije za prodavaonicu, preko njenog izgleda i načina izlaganja artikala, pa do obuke koja će vas pokazati kako urediti ili popraviti nakit po želji kupca - kaže Mullings.
Franšizni koncept poslovanja je, kako kaže, u posljednjih pet-šest godina sve zastupljeniji na tržištu Bosne i Hercegovine. Veći broj franšiza stigao je u vrijeme kad su otvoreni veliki trgovački centri. I njena franšizna prodavaonica smještena je u jednom do vodećih tržnih centara u Sarajevu Alta Shopping Centru, koji se nalazi u samom gradskom jezgru, u neposrednoj blizini glavnih državnih institucija.
Sa franšiznim načinom poslovanja upoznala se radeći kao menadžer u franšiznim radnjama stranih brandova. Tu je, kako kaže, naučila mnogo o franšizama, uvjetima, pravilima, ali i o trgovini uopće. U poslovanju joj pomaže i to što je dugo radila kao prevodilac engleskog jezika u međunarodnim organizacijama. Radeći za strance, kako kaže, prihvatila je i počela primjenjivati "zapadnjački" odnos prema poslu, njihovu radnu etiku i standarde koji su drugačiji od onih iz domaćeg okruženja.
- Mislim da mi je kombinacija ovih poslova pomogla da se oslobodim u poslovnom svijetu, preuzmem rizik i započnem privatni biznis. Sve ovo je za mene bilo novo iskustvo, ali ujedno i veliki izazov. Danas, kao primatelj franšize, po prvi put radim za sebe i osjećaj je potpuno drukčiji. Ima više stresa i brige, ali sam i daleko više motivirana. Uživam u svakom radnom danu i novim izazovima - priznaje Mullings.
Mullings za sebe kaže da je zaljubljenik u modu i umjetnost, stoga, nije neobično što je odlučila uzeti franšizu koja je na neki način povezana s njezinim afinitetima. - Volim nakit, posebno kad je unikatan i drukčiji. Prije no što sam uzela franšizu City Fashion Jewellery, bila sam njihova stalna mušterija, kupovala sam i za sebe i za prijateljice. Svidio mi se njihov dizajn, jedinstven, originalan. I ta kombinacija različitih materijala i boja i spajanje naizgled nespojivog... Ja sam se uvijek osjećala posebnom i poželjnom kad bih nosila City Fashion Jewellery. Vjerujem da me je sve to neizravno i dovelo do odluke da uzmem CFJ franšizu - kaže Mullings.
Dodaje, međutim, da je odlučujući faktor za uzimanje CFJ franšize bilo i to što iza branda stoje pouzdani i uspješni partneri. Također joj se svidjelo to što samo ime branda izaziva asocijaciju na glamurozan i unikatan nakit. U poslovanju joj najviše znači što, kako kaže, postoji uhodan sustav transporta i dostave robe, kao i što dobiva preporuke i savjete u svezi s maloprodajom, cijenom, izlaganjem robe, narudžbama.
Mullings kaže da su reakcije na nakit pozitivne. Sarajkama se, kako kaže, dopada CFJ nakit, ali u njenu prodavaonicu često svraćaju i turisti iz zapadnih zemalja, Azije i zemalja Bliskog istoka. - Zadovoljni smo dosadašnjim rezultatima. Brand CFJ doista izgleda svjetski, i bez sumnje može konkurirati svim sličnim brandovima modne bižuterije u svijetu - dodaje ona.
Svjesna je i da će ova godina, kako najavljuju i vodeći ekonomski stručnjaci, biti izuzetno teška, ali je "crna predviđanja" ne plaše. Njen moto joj ne dopušta da bude pesimista: potrudi se da budeš prvi u svemu, koliko te god to truda stajalo.
- Istina, ljudi danas izdvajaju mnogo manje novca za sve, a ne samo za nakit. S druge strane, popularnost nakita od zlata i dragulja opada - prvo, jer je skuplji, a drugo, ne dopušta mnogo kreativnosti pri izradi. Ovo, naravno, ide u prilog tvrtkama koje se bave izradom i prodajom bižuterije koja je itekako lijepa, prilagođena svakoj prilici, a pri tom, mnogo efektnija od nakita koji ima daleko veću vrijednost - zaključuje Mullings.
pročitajte članke
Franšizni korneri pogodni su za trgovce koji žele obogatiti postojeću ponudu. Dobar primjer daju dvije poduzetnice iz Srbije koje su u svoje dućane dodale "kutak" za nakit Dvije šmizle.
Milica Luković otvorila je prije više od godinu dana trgovinu nakita i asesoara "Brosh" u Beogradu. Što je uočila, i naučila, radeći kao primateljica franšize i poduzetnica?
Suzana Daković iz Banjaluke prvi je primatelj franšize "Dvije šmizle". Sljedeće godine, slavi deset godina poslovanja.
Brosh je za sada otvorio dvije franšizne trgovine nakita, a Marina Erhartič, vlasnica koncepta, otkriva profil idealnog kandidata za primatelja i u kojim bi mjestima otvorili franšize
Za koje je vrijeme moguće povratiti investiciju u L’Arome parfumeriju, koji su sve formati dostupni te u čemu je tajna brze ekspanzije branda, govori Davor Bagić, tvorac koncepta
Najčitanije
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšizing je način na koji vlastiti posao možete voditi pod dobro poznatim brendom! Koristi se i od strane nekih od najvećih svijetskih brendova. Stoga - pokušajmo objasniti što je to franšizno poslovanje!
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.