Jačamo gdje smo najjači
McDonald's u Srbiji trenutačno ima 17 restorana, ali u narednim godinama planiraju značajno povećati taj broj. Ove godine, prema riječima Tomasza Rogacza direktora Nicefoods restorani, fokus će biti na većim gradovima - Beogradu, Novom Sadu i Nišu.
Objasnite nam kako za teritoriju Srbije funkcionira franšizni sustav McDonald's-a. Tvrtka Nicefoods restorani je vlasnik master franšize za srbijansko tržište. Jesu li svi postojeći restorani isključivo u vlasništvu Nicefoods-a?
Tvrtka Nicefoods restorani je vlasnik takozvane DL ili development license za McDonald's u Srbiji i kao takva vlasnik je svih McDonald's restorana u Srbiji. "Razvojna licenca" znači da imamo ekskluzivno pravo razvijati McDonald's brend na teritoriju Srbije, što podrazumijeva i pronalaženje novih lokacija i otvaranje novih restorana na ovoj teritoriji.
Da li postoji ideja da se sustav širi s više single-unit franšiza?
Kako smo već naveli, kao vlasnici DL-a, mi smo jedini vlasnici franšize za srbijansko tržište.
Da li se poslovanje McDonald's-a u Srbiji promijenilo tijekom krize? Da li su se promijenile navike potrošača?
Kriza je primjetna u poslovanju, kako u restoranima u Srbiji, tako i u restoranima u Europi. Iako nismo dio Evorpske unije, kriza koja se osjeća na tržištu Europske unije osjeća se i u Srbiji. U Srbiji se kriza manifestirala smanjenjem investicija i povećanjem nezaposlenosti. Zato smo se u poslovanju fokusirali na "vrijednost" ( value ) ponude i pokušali našim gostima ponuditi pristupačne cijene i dobro poznatu kvalitetu.
Klima za razvijanje biznisa nije loša, ali moram istaći da postoji dosta zakonskih i proceduralnih problema koji usporavaju naše planove i razvijanje biznisa.
Možete li usporediti poslovanje u Beogradu s radom restorana u nekim drugim mjestima, posebno u Velikoj Plani na auto-cesti?
Beograd je jedini grad koji ima više restorana (ukupno 12) i kao takav predstavlja tržište za sebe. Naša iskustva pokazuju da je kriza još izraženija u manjim gradovima, tako da smo poslovnu strategiju za budući period prevashodno usmjerili na razvoj u većim gradovima. Velika Plana je specifičan restoran jer je to jedini restoran koji se nalazi na auto-cesti, i samim tim se može svrstati u kategoriju sezonskih restorana.
Ukoliko imate rezultate za tržišta regije možete li ih usporediti s tržištem Srbije? Jesu li navike potrošača iste?
Navike potrošača u regiji se razlikuju u ekonomskom i kulturološkom smislu, ali što se rezultata poslovanja tiče, možemo reći da su slični.
Je li franšizni koncept isti u svim zemljama regije (da li je svugdje samo jedna tvrtka nositelj franšize i postoje li singl-unit franšize)?
Koncepti poslovanja se razlikuju od države do države u regiji. Koncept "razvojne licenece", koji je implementiran u Srbiji, isti je kao, primjerice, u Hrvatskoj, BiH ili Makedoniji.
Ove godine McDonald's slavi četvrt stoljeća poslovanja na srbijanskom tržištu. Možete li nam reći što spada u konkretne kratkoročne planove? Da li ćete nastaviti širenje i u manjim mjestima?
Vrlo smo ponosni na činjenicu da u Srbiji poslujemo već 25 godina. Ove godine fokus će biti na razvoju tržišta, prije svega u Beogradu, Novom Sadu i Nišu, ali će to, naravno, biti uvjetovano razvojem gospodarske situacije u Srbiji.
Hoće li McCafe u Srbiji biti odvojen od McDonald's-a, budući da je u Sjedinjenim Američkim Državama taj brend već registriran kao zaseban?
Vjerujemo u uspjeh McCafe-a kao ekstenzije brenda McDonald's i smatramo da koncept McCafe-a postiže uspjeh samo ukoliko nastupi kao jedinstveni dio McDonald's restorana.Koliko ima prostora za domaće poduzetnike u sustavima nabave?
Tvrtka McDonald's se opredjeljuje za domaće proizvođače kada god je to moguće, pod uvjetom da oni mogu raditi odgovorno i osigurati standardnu kvalitetu, higijenske uvjete, kao i da imaju konkurentan proizvod. Za ovih 25 godina poslovanja u Srbiji, izgradili smo mrežu domaćih dobavljača s kojima uspješno surađujemo, i među kojima su OSI, Desing, Salat centar, Žitoban.
pročitajte članke
Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
„Ako želite biti najbolji, potrebna vam je najviša razina znanja i prakse“, kaže Crina Ciocian, partnerka i direktorica poslovnog razvoja u lancu kafeterija Meron
Tko ima želju obogatiti lokalno gastro tržište i pokrenuti uspješan brand ribljeg street food restorana – od sada može uzeti franšizu koncepta Fish Delish. Kakva se prilika nudi franšiznim partnerima?
Najčitanije
Poljska tvrtka Sweet Gallery do sada je isključivo razvijala biznise u području gastronomije. Sada ulazi u sektor turizma. Što je „Tiny House“ i kako se na ovom formatu može zaraditi?
Kako se može iskoristiti ovčja vuna? Poduzetnički dvojac iz Rumunjske započeo je proizvodnju peleta od ovčje vune, koji se u poljoprivredi koristi kao kvalitetno organsko gnojivo.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
„Ukoliko postajete primatelji franšize, utoliko postajete partneri i prijatelji, a financijski ste neovisni“, kaže Sarah Vuković, zadužena za razvoj mreže škola „Malac Genijalac“ u Hrvatskoj