Uvozimo zrno, izvozimo kvalitetu
Potražnja za dobrom šalicom kave odavno se ne smatra hirom pojedinca, već potrebom velikog broja potrošača koja se u današnje vrijeme ne smije zanemariti. Tržište specialty kave, crnog napitka vrhunske kvalitete, posljednjih deset godina doživljava pravi procvat u Europi i gotovo da nema tržišta koje se ne može pohvaliti kafeterijama koje nude vrhunsku kavu. Meron, brend nastao 2015. godine u Cluju, danas je poznat u cijeloj Rumunjskoj, a među prvima je ponudio širok izbor specialty kave na domaćem tržištu. – Kao što ima ljudi koji vole popiti čašu dobrog vina, sve više nailazimo na ljude koji zaista žele uživati u šalici izvrsne kave – kaže Crina Ciocian, partnerka i direktorica poslovnog razvoja u tvrtki Meron Coffee.
Britanski je Independent nedavno objavio članak u kojem tvrdi da Cluj, drugi najveći grad u Rumunjskoj, ima „coolest café culture“ u istočnoj Europi, označivši Meron kao obveznu destinaciju za turiste i putnike koji traže dobru kavu. O razvoju specialty kave u Rumunjskoj i želji tvrtke da putem franšiza proširi mrežu kafeterija diljem Europe i Bliskog istoka, razgovaramo s Crinom Ciocian.
Koliko kafeterija trenutno imate? Koliko je među njima franšiznih?
U ovom trenutku imamo 20 kafeterija. Deset je u vlasništvu tvrtke, a ostalih 10 u rukama primatelja franšize. U ovaj smo posao ušli kao početnici u branši, ali smo se htjeli sami okušati i uvjeriti kako izgleda voditi biznis u ugostiteljstvu – zato još uvijek imamo veliki broj kafeterija u našem vlasništvu.
Uskoro ćemo otvoriti lokal u Sibiuu, iznimno lijepom, povijesnom i kulturnom središtu Rumunjske.
Trenutno sam u Temišvaru, gdje se pripremamo za otvaranje naše prve kafeterije u tom gradu. Nadziremo arhitektonske i projektantske radove jer želimo biti sigurni da se sve radi po planu i standardima. To nam je imperativ! U suprotnom, naši baristi ne bi bili zadovoljni. Kafeterija ne može biti samo lijep radni prostor, već mora biti i funkcionalna.
Što se tiče proizvodnje i prodaje kave u zrnu, nastojimo optimizirati sve što smo do sada uradili jer nitko od nas, osnivača, nije imao prethodnog iskustva u ovoj oblasti – sve smo po tom pitanju morali raditi „od nule“. Da, imali smo iskustva kao poduzetnici, ali smo vrlo malo znali o specialty kavi kada smo otvarali prvi lokal. Sve smo učili od početka – razvili smo postupke prženja kave, recepte i program obuke barista. Posjetili smo bezbroj festivala kave, raznih konvencija, natjecanja, boravili na plantažama kave, proučavali i upijali ono najbolje što postoji – jer smo htjeli biti najbolji u ovoj industriji.
Koja je tajna dobro pržene kave?
Sve počinje s proizvodom. Najbolja zrna kave dobivamo izravno od farmera i ponosni smo što neke od njih poznajemo osobno. Naime, upravo sam se vratila iz Paname, gdje smo posjetili neke od naših starih partnera, ali i krenuli u potragu za novim dobavljačima jer planiramo proširiti mrežu. Ovo je bio važan potez menadžmenta.
Inače, imamo vlastitu pržionicu pa možemo kontrolirati kvalitetu zrna kave i način njihovog prženja. Naš profil prženja je vrlo lagan, više podsjeća na nordijski stil u dobivanju okusa, jer se tako značajnije naglašava podrijetlo kave. Gotovo svaki dan imamo testiranje kvalitete kave – coffee cupping.
Jednostavno pokušavamo dobiti najbolju moguću kavu. Potvrda tome je porast broja narudžbi iz drugih specijaliziranih kafića. Čak su i kafeterije iz Francuske i sjeverne Europe počele naručivati našu kavu u zrnu, a imamo i nekoliko partnera iz istočne Europe. Lijepo je dobiti takve povratne informacije, jer smo zadnjih nekoliko godina doista fokusirani na taj segment.
Osim kvalitetne kave, po čemu se još Meron izdvaja od ostalih lanaca?
Mislim da je to spoj kvalitete proizvoda, znanja naših barista, njihove stalne edukacije i načina na koji komuniciramo i promoviramo brend. Imamo strogu politiku po tim pitanjima. Ako odete u Meron, nećete naći baristu koji ne zna porijeklo kave ili recepte.
Razumijem da se može činiti da imamo stroge procedure i pravila, ali u isto vrijeme, naše kolege shvaćaju da ako želiš biti najbolji, moraš imati najbolje znanje i praksu. U ovoj industriji nije dovoljno pritisnuti gumb i pustiti kavu da teče. Kupci i njihovo iskustvo su nam jako važni. Zato je toliko važno imati najbolji proizvod i najvišu razinu znanja i obuke.
Kojoj se demografskoj skupini Meron posebno „obraća“?
Rekala bih da su to mladi, obrazovani, aktivni ljudi. Ljudi kojima je stalo do toga što jedu i piju jer je to njihov stil života. Naša kava nije jedna od najjeftinijih, jer su zrna koja kupujemo zaista kvalitetna. Za najkvalitetniju kavu, jednostavno, morate platiti. A naši kupci razumiju da plaćaju ne samo za kvalitetan proizvod, već i za iskustvo.
Ulažemo u stjecanje znanja i iskustva naših barista. Ulažemo u lokale, radimo s dizajnerima i arhitektima. Koristimo samo najbolju opremu za kavu. Na taj način, za naše kupce, Meron je cjelovito iskustvo.
Kad pričamo o franšiznom širenju, za koja ste tržišta ili gradove posebno zainteresirani?
Jako smo zainteresirani za neke od većih gradova u Europi.
Tijekom pandemije bilo je problema uslijed zatvaranja granica, što je usporilo međunarodni razvoj. No, već vodimo nekoliko razgovora, zanima nas razvoj i u drugim dijelovima Europe. Trenutačno smo fokusirani na Veliku Britaniju, Sjevernu Europu, Španjolsku, Austriju, čak i na Dubai – budući da tamo primjećujemo sve veći interes za specialty kave.
Koji su kratkoročni, a koji dugoročni ciljevi tvrtke?
Uvijek smo govorili da je u redu praviti planove – ali nismo prestrogi u pogledu postignuća, jer život ne funkcionira uvijek tako. Lijepa strana poduzetništva je što možete raditi što želite, kada želite i poslovati s kim želite. Stoga, pokušavamo održati ovo obećanje sebe radi.
Prvo, želimo konsolidirati našu poziciju u Rumunjskoj – otvorit ćemo dvije nove kafeterije, kako sam već spomenula, plus, otvaramo još dvije u Bukureštu. Želimo biti sigurni da su sve lokacije koje imamo optimizirane, da rade dobro i imaju dobar menadžment.
Dugoročno, želimo biti prisutni u Europi – cilj je pet-šest velikih gradova. Drugi cilj je povećati prodaju naših prženih kava u zrnu na teritoriju cijele Europe.
pročitajte članke
Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
Kako otvoriti restoran s provjereno popularnim jelovnikom? Comparello Bello nudi franšizu.
Tko ima želju obogatiti lokalno gastro tržište i pokrenuti uspješan brand ribljeg street food restorana – od sada može uzeti franšizu koncepta Fish Delish. Kakva se prilika nudi franšiznim partnerima?
Najčitanije
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Ugovor o franšizingu temelj je na kojem se gradi odnos između davatelja i primatelja franšizinga.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.