Četvrtak
27.05.2021
Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
 

Marko Ubović i Bogoljub Miloradović diplomirali su na Fakultetu sporta i fizičkog vaspitanja u Beogradu. U trenutku kada se javila ideja o otvaranju rstorana zdrave hrane, već su posjedovali dva kluba za personalne treninge „Black&White“. Privatni posao započeli su već na trećoj godini fakulteta. – Pošto smo Marko i ja u tom periodu radili po cijeli dan, a vodili smo računa o tome šta jedemo i kako se hranimo, shvatili smo da imamo veliki problem pronaći ono što nam odgovara – da obrok bude zdrav, da se ne priprema dugo i da bude pristupačan. Iz tog se problema, zapravo, kod Marka rodila ideja o pokretanju restorana zdrave hrane koju smo dalje zajedno razvijali. Željeli smo zadovoljiti nišu koja nije postojala na tržištu, a uvidjeli smo da se živi sve brže i da postoji potreba za takvim konceptom – priča Bogoljub.

U novom preduzetničkom poduhvatu pridružio im se i drug Filip Katić, koji je ekonomista po obrazovanju. Prvi Fitbar tri prijatelja otvorila su u novembru 2011. godine na Novom Beogradu u okviru poslovne lokacije 19. avenija. Počeli su u malom prostoru, ali su radili i dostavu i take away. Fokusirali su se na poslovni svijet i ljude koje su trenirali, a priču su uglavnom promovirali na mikrolokaciji. 

U osnovi menija Fitbara jesu zdrave namirnice. – Kada kreiramo jelovnik, vodimo se principom da ono što je zdravo može biti i ukusno, jer ljudi često imaju predrasude da zdrava hrana nije ukusna. Znali smo da to nije tako. Uz pomoć jednog našeg kuvara, ali i našeg istraživanja i dotadašnjeg znanja, kreirali smo zdrave, ukusne i nutritivno ispravne kombinacije – kaže Marko.

Za doručak se poslužuju sendviči u hljebu od cijelog zrna žitarica, integralne tortilje, omleti, ovsene kaše, za ručak se mogu izabrati zdrave paste, različiti specijaliteti od mesa, obrok salate, vegetarijanska i veganska jela, a postali su prepoznatljivi i po proteinskim palačinkama i poslasticama, raw kolačima, proteinskim shakovima, smoothijima.

Inovacije u jelovniku za širu publiku

Prije deset godina nije bilo, prema njihovim riječima, tako jednostavno ni napraviti zdrave obroke, jer se nisu mogle kupiti odgovarajuće namirnice. – Tada nisu postojali ni sir ni jogurt s manje mliječne masti, hljeb od cijelog zrna žitarice je bio „misaona imenica“, a danas je izbor raznovrstan. Sve više raste tražnja ljudi i u ponudi je sve više takvih namirnica. Konstantno proširujemo jelovnik, ali kada uvodimo nova jela, mjesecima radimo testiranja, jer želimo da obuhvatimo što veći broj ljudi kojima bi se jelo potencijalno dopalo – kaže Bogoljub.

Nakon što su se i kroz poslovanje uvjerili da Fitbar ima poklonike, 2015. su otvorili i drugi restoran u Nušićevoj ulici u Beogradu. Kažu da je ta godina bila prekretnica jer su počeli raditi na većoj prepoznatljivosti brenda, ali su napravili i brojne inovacije u jelovniku. Treći lokal otvoren je 2017. u Kajmakčalanskoj ulici, a dvije godine kasnije, sele iz svog prvog lokala u veći prostor, takođe na Novom Beogradu. Svaki restoran ima svoju kuhinju, a hrana se priprema na licu mjesta. 

Brend tih godina postaje sve snažniji i mi se okrećemo više restoranskom konceptu, pa nam je bio potreban i veći prostor – kaže Marko i dodaje da smatra da je prednost njihovog koncepta i to što sami prakticiraju zdrav način života.

Tržište se u međuvremenu, prema njihovim riječima, mnogo promijenilo. – Ljudi sve više vode računa o ishrani. Prošlo je vrijeme kada su razmišljali: poješću pljeskavicu za 3 KM ili komad pizze za 1,5 KM. I tada su ljudi željeli probati nešto novo, ali to nije ni približno današnjem broju ljudi. U međuvremenu su i drugi počeli kopirati naš koncept, što je nama išlo u prilog, jer smo tako zajedno educirali ljude i povećavali svijest o značaju zdravije ishrane – kaže Filip.

Bez obzira na stalne novitete u jelovniku, ono čega se pridržavaju u Fitbaru jeste da su sve namirnice vrhunskog kvaliteta. – Ugostitelji često griješe – počnu kvalitetno, a onda kalkuliraju. Nikada nismo pravili kompromis birajući između kvaliteta i profita. Radije idemo na našu štetu kratkoročno, jer znamo da će dugoročno to donijeti dobit pošto se naši gosti stalno vraćaju – kaže Filip.

Po cijenama su, kako kažu, srednja kategorija – cijene su niže od klasičnih restorana, a opet se ne mogu porediti s restoranima brze hrane.

Uz restoransko usluživanje radili su sve vrijeme i dostavu, koja danas čini oko trećine ukupnog prometa. Taj dio posla ih je „spasio“ i tokom pandemije. Dok su mnogi kretali od nule, razvijali website, logistiku, Fitbar je bio spreman za novonastalu situaciju.

Prvi restoran financiran je uz pomoć kredita, a ostali iz poslovanja. – Dio profita uvijek reinvestiramo u dalji razvoj – kaže Bogoljub.

Fitbar danas zapošljava 50 ljudi u tri restorana u Beogradu.

Za svaku firmu je najvažnije trajanje. Nije važno da si sezonski hit ili hit na dvije godine, već da priča traje i da se razvija. Nije cilj da se za nešto sazna preko noći, već da se izgradi na zdravim temeljima – kaže Filip.

Ulazak u franšizing, drugi put opreznije

O franšizingu su počeli razmišljati kada im je stigao prvi upit. Čak su i otvorili franšizu u Sarajevu, ali su ubrzo odlučili prekinuti saradnju. – Naše neiskustvo je bila dobra škola. Shvatili smo koliko je franšizing kompleksan i ozbiljan poslovni poduhvat. Izabrali smo pogrešnog primaoca franšize, nismo dobili profesionalni pristup. Primalac se nije pridržavao pravila, samostalno je donosio odluke i odlučili smo da prekinemo saradnju. Nismo se obeshrabrili, upiti su nastavili da stižu, a mi smo, poučeni iskustvom, angažovali i konsultanta kako bismo dodatno sredili poslovanje i bolje se pripremili za ulogu davaoca franšize – objašnjava Bogoljub.

Krajem marta otvorena je franšizna jedinica Fitbara u Mostaru. Primalac je iskusan u preduzetništvu, a restoran je, kako kažu, otvoren na odličnoj lokaciji i na osnovu prva dva mjeseca rada, vjeruju da sve ide dobrim tokom.

Ulaganje u zdravu poslovnu priču

Da bi pristupio franšiznom sistemu Fitbara, primalac treba izdvojiti od 10.000 do 15.000 eura za ulaznu franšiznu naknadu, a nakon pokretanja restorana, plaća i mjesečnu naknadu od 2,5 odsto prometa. Objekat treba imati od 80 do 200 kvadratnih metara i baštu od 25 do 70 sjedećih mjesta. U zavisnosti od brojnih faktora – kvadrature, da li se Fitbar otvara u lokalu u kojem je bio restoran ili ne – investicija se može kretati od 40.000 do 100.000 eura. Dobro je da restoran, kako kažu, bude na prometnoj lokaciji ili u centru grada. Vjeruju da bi Fitbar dobro radio i u tržnim centrima.

Za koncept Fitbara sasvim je dovoljna pomenuta kvadratura u koju je uključena i kuhinja. Veliki lokali nose sa sobom drastično veće troškove. Uz to, mi ne prodajemo alkohol ili druga komadna pića koja donose veliku zaradu i pokazalo se da je ovo najoptimalnije za naše restorane – kaže Filip. 

Ukoliko bi birali idealnog primaoca franšize, onda bi to svakako bio neko sa preduzetničkim iskustvom, a najbolje ako je to iskustvo iz ugostiteljstva. – Ugostiteljstvo je kompleksna delatnost i zato mislimo da to jeste prednost. Takođe, ako primalac živi zdrav život ili je iz svijeta sporta. Međutim, primarno je da razume čitav koncept Fitbara, da se želi posvetiti poslu te da ima dovoljno financija za investiciju. Poželjno je da primalac franšize bude uključen u rad i da ne delegira sav posao menadžeru lokala. Željeli bismo da sam primalac zna sve o poslovanju i konceptu Fitbara, da ne bude samo investitor  – objašnjava Marko.

Filip dodaje da njihov cilj nije otvoriti što više franšiza u najkraćem mogućem roku, već dobro procijeniti kandidate i osigurati stabilan rast. – Neuspješna franšiza je loša reklama za čitav brend. Prošli smo tu školu i zaista želimo ozbiljno pristupiti odabiru kandidata. Mislimo da je najrealnije da u narednih godinu dana otvorimo, recimo, još jednu franšizu i da tokom tog perioda dodatno radimo na unapređenju našeg poslovanja kako bismo mogli pružiti što bolju podršku našim budućim primaocima franšize. Najvažnije je da rast bude stabilan i da postojeći objekti ne trpe – ističe Filip.

Bogoljub dodaje da u perspektivi razmišljaju i o evropskom tržištu – prvi korak bi najvjerovatnije bila Hrvatska, a potom i druge zemlje.

Fitbar će primaocima franšize prenijeti sve stečeno znanje i dugogodišnje iskustvo. – Naši partneri mogu računati na kompletnu podršku – i po pitanju izgleda i rasporeda kuhinje, jelovnika, video-materijala, izgleda enterijera, obuke menadžmenta i radnika, kao i upoznavanja sa procedurama rada i kompletnog programa. Primaocu franšize u Mostaru smo pomogli i prilikom izbora radnika. Radili smo intervjue sa njihovim kuvarima, obavljali video-pozive, odabirali i filtrirali njihove kandidate. Prije zvaničnog otvaranja objekta, zaposleni su došli kod nas na obuku, a mi smo otišli u Mostar pružiti podršku prilikom otvaranja i dok se svi nisu uhodali – kaže Marko.

Primalac franšize će dobiti i kompletan spisak namirnica koje treba nabaviti, kao i listu dobavljača. – Svi naši dobavljači s kojima radimo bi postali dobavljači primaoca naše franšiza, osim za one namirnice koje se ne mogu centralizirano nabavljati. Takve bi se nabavljale na lokalnom nivou i pronašli bismo alternativu – kaže Bogoljub.

Vlasnici Fitbara planiraju formirati i poseban franšizni tim koji bi se isključivo bavio širenjem mreže i podrškom budućim primaocima franšize. – Početak rada Fitbara je bio zahtevan i težak, bez obzira na to što je ugostiteljstvo uvijek izazovno. Tako je i franšiza nešto novo, mora se razvijati postepeno, da ne bismo gubili vrijeme na neuspjehe – kaže Bogoljub.


„Fit“ franšiza za preduzetne / Franšizni partneri mogu računati na kompletnu podršku – i po pitanju izgleda i rasporeda kuhinje, jelovnika, video-materijala, izgleda enterijera, obuke menadžmenta i radnika, kao i upoznavanja sa procedurama rada i kompletnog programa

Popularno na forumu