Što s poslovanjem u trgovačkim centrima?

Kao jedna od mjera borbe protiv širenja koronavirusa, u mnogim je zemljama ograničen rad trgovačkih centara. Negdje su centri djelomično zatvoreni, odnosno, ograničen im je rad u određenim dijelovima, a činjenica je da se svugdje suočavaju s ogromnim padom prometa. Ovo je sada već veliki problem za zakupce poslovnih prostora u trgovačkim centrima. Među njima je i dosta franšiznih sustava.
Što će se dogoditi s poslovanjem u takvim, izvanrednim uvjetima, kako će se regulirati odnosi trgovačkih centara kao zakupodavaca i njihovih zakupaca – ozbiljan je problem s dosta nepoznanica. Najam prostora u trgovačkim centrima obično je visok, a u ovom trenutku, uz ograničenja kretanja i druge mjere za sprečavanje epidemije koronavirusa, predstavlja ozbiljan udar na likvidnost zakupaca.
Pravih odgovora na ova pitanja i način na koji se ovaj problem rješava na usporedivim tržištima, gdje su već uvedene drastičnije mjere ograničenja, još uvijek nema. Međutim, trenutna situacija u drugim zemljama, ipak, može biti od pomoći pri razmatranju ovdašnje situacije. Uz redakcijske izmjene, prilagodbu i komentare, prenosimo tekst koji je 18.3. 2020. objavljen na našem poljskom portalu Franchising.pl.
Kakva je situacija u Poljskoj?
Radosław Knap, generalni direktor Poljske udruge trgovačkih centara, ističe da je u ovoj situaciji najvažnije pitanje sigurnosti i zdravlja svih potrošača i zaposlenika unutar trgovačkih centara.
S druge strane, franšizni sustavi, kao zakupci u trgovačkim centrima, promatraju trenutnu situaciju iz drugog kuta – s velikom neizvjesnošću. – Do sada nismo dobili nikakve dodatne informacije od uprava trgovačkih centara u kojima posluju naše praonice – kaže Paweł Skwarczowski, operativni direktor u poljskom lancu praonica rublja EBS. Jedno je izvjesno, u stalnoj su i svakodnevnoj komunikaciji sa svojim primaljima franšize, iako još uvijek nemaju jasnih odgovora na sva pitanja.
– Zasad nema službenog stava o cijeni zakupa u trgovačkim centrima, koji su zbog situacije gotovo ili djelomično zatvoreni. Samo smo obaviješteni da se još uvijek tumače uvjeti ugovora o zakupu. No, kao što znate, nitko nije predvidio ovu situaciju, pa još uvijek čekamo razvoj događaja i računamo na razumijevanje u tumačenju ugovora – dodaje Agnieszka Falińska, franšizna menadžerica u lancu trgovina Kanz.
Tomasz Nowicki, menadžer razvoja poljskog modnog branda Greenpoint, najavljuje da će se službeno obratiti menadžmentu trgovačkih centara te zahtjevati smanjenje najma za sve pogođene mjerama te preispitivanje svih postojećih ugovornih uvjeta zakupa. – U ovoj smo situaciji potpuno na strani naših primatelja franšize. Radit ćemo na pronalaženju rješenja. Bit će pravodobno informirani o razvoju događaja – kaže Nowicki.
Zabrana se ne odnosi na sve
Ograničenje rada trgovačkih centara zapravo je jedna od prvih mjera u borbi protiv epidemije, koja je još u samom početku krize uvedena u Poljskoj. Prema odluci poljske Vlade, u trgovačkim centrima i dalje mogu raditi trgovine prehrambenih proizvoda, ljekarne i praonice, ali ostale trgovine ne, uključujući one koje prodaju tekstilne proizvode, odjeću, obuću, namještaj, elektroniku, knjige...
– Još uvijek nismo u mogućnosti procjeniti utjecaj mjere i gubitke koji će nastati za sve, uključujući i nas, same trgovačke centre, iako znamo da će gubici biti ogromni. Treba imati na umu da trgovački centri nisu samo zakupodavci, već su i menadžeri centara, da su i poslodavci – bilo direktno ili indirektno – i da su i sami ugroženi uvedenim mjerama. Trgovački su centri, naime, radno mjesto za menadžment i službe održavanja, za zaštitare, za ljude koji rade na marketingu, eventingu... – objašnjava Radosław Knap. – U ovom segmentu zaposleno je više od 400 tisuća ljudi u Poljskoj, a trgovački centri i retail parkovi mjesečno zabilježe između 120-150 milijuna posjetitelja – dodaje on.
Što, dakle, s najmom u novim okolnostima?
– Kako se mjere i ograničenja Vlade odnose na zakupce, ali ne i same trgovačke centre kao zakupodavce, sužava se prostor za drugačija ili nova tumačenja ugovora o zakupu. Građanski zakonik (Poljski građanski zakonik, prim. red.) u načelu ne sadrži jasne odredbe, kojima se stvara mogućnost da zakupci izbjegnu plaćanje najma, čak i situacijama kakva je ova s koronavirusom. Zakupodavci mogu ostati pri stavu da su zakupcima, shodno ugovorima, stavili na raspolaganje prostor, odnosno, lokale unutar trgovačkih centara, a činjenica da Vlada zakupcima ne dopušta rad, može se tumačiti kao nešto što nije njihov problem. Shodno članu 495. Poljskog građanskog zakonika, ne postoji opcija koja bi stranama omogućila jasno izbjegavanje međusobnih obveza zbog ovakvih izvanrednih okolnosti. Drugim riječima, zabrana Vlade objektivno ne sprečava zakupodavca da ispuni svoje obveze, to jest, da zakupcu ustupi prostor u najam, a samim tim ni zakupca da plati najam. A poslovanje zakupca svakako može biti i jeste otežano – objašnjava Joanna Domoń-Kulas iz odvjetničke kancelarije Causa Finita.
Sigurno je, međutim, da će franšizni sustavi, kao i svi drugi zakupci koji su pogođeni mjerama, inzistirati na neplaćanju ili reviziji najma u trgovačkim centrima za vrijeme trajanja mjera, tijekom kojih su njihove poslovnice bile, de facto, zatvorene.
Autor: Maryla Pałasz
Link ka poljskom portalu: Co z biznesem w centrach handlowych?
Priredio: Igor Bogojević
pročitajte članke

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Dobro ustrojeni franšizni sustavi nastoje konstantno uvoditi inovacije koje će unaprijediti i olakšati poslovanje franšiznim partnerima. Što je aktualno u obrazovnom sustavu Maple Bear?
Kada davatelj franšize traži idealnog primatelja, on se fokusira na specifičan „profil“ kandidata. Koje se kvalitete i vještine uzimaju u obzir?
Najčitanije

Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.