Pažljivom analizom do odluke
Unatoč svim izazovima, ljudi često sanjaju o pokretanju vlastitog posla. Zašto bi onda trebali razmisliti o kupnji franšize?
Za pokretanje biznisa, općenito, potrebno je puno snage, vremena i novca. Poduzetnik koji želi razvijati vlastiti biznis treba uložiti relativno velika sredstva, dok u mnogim slučajevima ne može biti posve siguran da će novac vratiti u razumnom roku. Pristupanjem franšiznoj mreži taj se rizik značajno smanjuje. Zapravo je davatelju franšize u interesu da njegovi franšizni partneri posluju profitabilno, jer će jedino na taj način dugoročno imati koristi od prodaje franšize. Tako, na primjer, davatelj franšize neće dopustiti primatelju da pokrene posao na lošoj lokaciji. U suštini, neće mu dopustiti da čini greške koje je možda on, kao početnik, činio. I to je, rekao bih, jedna od najvećih prednosti franšizne suradnje – primatelj franšize ne mora raditi početne pogreške, jer je davatelj sve to već prošao i uspio ih prevladati.
Ulazak u poduzetništvo i kupnja franšize korjenito mijenjaju život čoveka. Kako napraviti najbolji izbor?
Poduzetnik prvo treba razmisliti u kojem području želi razvijati posao. Naravno, trebao bi razmotriti što mu se sviđa, u čemu uživa, kakvo iskustvo ima, koje vještine posjeduje, što mu je „san“. No, imajte na umu da je ovdje riječ o biznisu – nije ključna dobra ideja, već procjena hoće li posao u tom području biti uspješan ili ne. Ukratko, morate biti sigurni da će proizvod ili usluga koje nudite biti traženi na vašem tržištu. Na kraju dana, cilj svakog poduzetnika je profit. Također, kad razmišlja o financijama, poduzetnik mora znati koliko može uložiti u posao. Nije pametno ulagati novac koji niste spremni izgubiti. Dakle, prije nego što pokrenete posao, ostavite nešto u rezervi. Imajte na umu da uzimanje franšize smanjuje rizik od neuspjeha, ali ga ne uklanja u potpunosti.
Koliko je važan brand pod kojom ćete raditi kada kupite franšizu? Možemo li reći da je to nužan, ali ne i dovoljan uvjet za uspjeh?
Tako je. Mnogo je kriterija koje treba uzeti u obzir pri odabiru franšize. Uz već spomenute preduvjete – određivanje onoga što želite raditi i koliko novca možete uložiti – trebate pažljivo i usporediti ponudu. Stanje na franšiznom tržištu je takvo da unutar jedne industrije uvijek postoji barem nekoliko tvrtki i sustava koji nude franšizu. Mnogi se od njih oglašavaju i detaljno opisuju svoje franšizne pakete na specijaliziranim portalima za franšizno poslovanje. Dakle, možemo reći da je jedan od najboljih načina za odabir franšize – usporedba. Proučite uvjete suradnje svakog sustava, što davatelji franšize nude,a što očekuju od vas kao primatelja. Pogledajte koliko dugo je tvrtka na tržištu, koliko ima vlastitih i koliko franšiznih podružnica. Sve u svemu, potrebno je malo istraživačkog rada. Pronađite što više informacija o brandovima koji vas zanimaju –u časopisima, na internetu, poslovnim forumima.
Međutim, ovo su samo službeno dostupni podaci. Kako je moguće sagledati sustav „iznutra“?
Postojeći primatelji franšize zapravo su vrlo važan izvor informacija. Možda nije loša ideja otići u franšiznu podružnicu i pitati vlasnika za kratak razgovor. Ako naiđete na osobu koja je raspoložena za razgovor, dobit ćete puno korisnih informacija. Čak i ako postoje aspekti o kojima ne bi trebala razgovarati, ona će vam barem reći što joj se sviđa u tom sustavu te kakva je, općenito, komunikacija i odnos s davateljem franšize. U svakom slučaju, dobit ćete informacije koje davatelj možda ne bi tako lako podijelio s vama.
Što još preporučujete?
Kada dođe do prvih koraka suradnje, susreta i razgovora, vrlo je važan dojam koji predstavnici franšize ostave na vas. Iako se, naravno, odluka ne bi trebala donositi na temelju dojma, taj osjećaj ne treba podcjenjivati. Instinkt ponekad točno naznači ima li smisla raditi s nekom osobom ili ne. Napokon, prije nego što pristanete na suradnju, trebali biste pažljivo analizirati dokumente koje će vam dati davatelj franšize. Pri tome je dobar znak ako davatelj franšize ugovor ili poslovni plan daje na analizu bez zadrške – jer se tako radi u ozbiljnim, uglednim sustavima. Primatelj, i pored toga, može potražiti pomoć odvjetnika ili savjetnika za franšizing koji mu mogu pomoći protumačiti uvjete ugovora i dati korisne savjete.

pročitajte članke

Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša
Šta je potrebno i ko može postati primalac franšize centra za neurometrijsko testiranje Verbatoria, otkriva Kenan Begić, suvlasnik kompanije Solution Lab.
„Ukoliko postajete primatelji franšize, utoliko postajete partneri i prijatelji, a financijski ste neovisni“, kaže Sarah Vuković, zadužena za razvoj mreže škola „Malac Genijalac“ u Hrvatskoj
Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Razvili ste franšiznu mrežu na domaćem tržištu, spremni ste za međunarodno širenje? Što dalje? – otkriva Michał Wiśniewski, direktor franšiznog konzaltinga u grupi PROFIT system
Najčitanije

„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?