Dominacija stranih franšiza
Prema najnovijoj Analizi tržišta franšiza tvrtke PROFIT system, u Srbiji po broju aktivnih sustava i dalje dominiraju inozemne franšize, iako je njihov udio u ukupnom broju franšiza (62%) prošle godine bio nešto niži od prethodnog istraživanja iz 2013. godine, kada je taj udio bio 67%.
Najveći broj franšiza, njih 26, potječe iz Sjedinjenih Američkih Država. Podatak koji i nije veliko iznenađenje, pogotovo kada se uzme u obzir da je američko tržište franšiza jedno od najrazvijenijih u svijetu – kako po broju aktivnih sustava, tako i po broju branši u kojima je franšizing zastupljen – a pogotovo kada se uračuna, sada već poslovično, poduzetništvo i proaktivnost američkih tvrtki. Naime, većina franšiznih sustava iz SAD-a ulazi u razvoj s ambicijom da proširi mrežu na velikom i konkurentnom domaćem tržištu, a potom, u gotovo istoj mjeri, i na inozemnim tržištima.
Nakon sustava iz SAD-a, prema zastupljenosti na tržištu Srbije slijede sustavi iz Italije (12), Francuske (10) i Njemačke (9). Osim toga, sustavi iz zemalja regije aktivni su u Srbiji kada je riječ o proširenju franšizne mreže, tako da na ovom tržištu djeluje i sedam franšiza iz Hrvatske te pet iz Slovenije. Ni ovaj podatak nije neočekivan, jer praksa pokazuje da sustavi iz zemalja regije, kada se šire izvan granica domaćeg tržišta, prvo ciljaju susjedne zemlje s kojima imaju bliske povijesne i kulturne veze.
Svi grafikoni preuzeti s portala Franchising.rs
Promatrano po vrsti djelatnosti, inozemne franšize u uslužnom sektoru* više su zastupljene na tržištu Srbije (56%) nego u području trgovine** (44%).
Kod sustava podrijetlom iz SAD-a, Njemačke, Hrvatske, Velike Britanije i Austrije dominiraju franšize koje se bave uslužnim djelatnostima, dok su iz Italije, Slovenije i Španjolske dominantne trgovačke franšize. Zanimljivo je da u Srbiji talijanski franšizni sustavi djeluju isključivo na području trgovine, kao što su iz Austrije prisutne samo uslužne franšize.
*Usluge: gastronomija i ugostiteljstvo, edukacija, ljepota i fitness, poslovne usluge, usluge za individualne klijente, financijske usluge, turizam i hotelijerstvo
**Trgovina: kozmetika, nakit, pokloni, roba široke potrošnje, odjeća i obuća, stvari za djecu, auto-oprema i benzinske crpke, telefoni, računala, tehnika

pročitajte članke

Verbatoria povećava svoju franšiznu porodicu! Na našoj mapi sada se nalazi novi partner iz Poljske, a s ponosom ističemo i učešće na sajmu „Frankfurt Franchise Expo 2024“.
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Franšizni je paket spreman, tvrtka je objavila da prodaje franšizu, a zainteresirani se već javljaju. Kako odrediti tko je najbolji kandidat za primatelja franšize i na što trebate obratiti pažnju prije potpisivanja ugovora?
Financijski model franšiznog koncepta trebao bi jezikom brojeva opisati sve investicije, prihode, rashode i dobit za davatelja i primatelja franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Najčitanije

Da je savjet prijatelja ponekad zlata vrijedan, reći će i Iztok Levac, mladi poduzetnik iz Slovenije koji je poslušao prijedlog prijatelja i počeo razmišljati o franšizi američkog fast-food lanca Subway.
Edukido u 3 godine otvara 15 centara u Hrvatskoj i širi se na regiju. Donosimo razgovor sa voditeljicom franšize, Ines Slunjski, o rastu, podršci i planovima za budućnost.
Potpuni ili djelomični prekid rada uslijed pandemije koronavirusa naveo je mnoge biznise da razviju nove alate i modele poslovanja. Kako su edukativni sustavi iz ove regije odgovorili na krizu te kako su se prilagodili novim okolnostima?
„Škola brzog čitanja i mudrog učenja“ jedna je od rijetkih domaćih franšiznih mreža koja već godinama uspješno odolijeva svim izazovima i stalno raste.
Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša