Uvijek u vrhu

U ovogodišnjem izveštaju portala FranchiseDirect navodi se da je u rangiranje za 2019. bio uključen najveći broj franšiznih sustava dosad. Za što objektivniji rezultat, koristila se, kao i prethodnih 10 godina, vrlo složena formula, koja je, ove godine, i dodatno modificirana. Formula, naime, od sada u obzir uzima prodaju umjesto ukupnog prihoda, dok se rast broja poslovnica mjeri – procentualno. – Iako djeluje impresivno kada sustav poput KFC-a otvori na stotine franšiznih restorana godišnje, još je upečatljivije kada to učini novi i manji sustav poput lanca fitness klubova F45 – navodi se u izveštaju FranchiseDirecta. Poredbe radi, KFC je u franšizingu već gotovo 70 godina i ima više od 21.000 lokacija širom svijeta, dok je F45 franšizu ponudio tek prije pet godina, a trenutno ima nešto manje od 1.000 poslovnica.
Čimbenici kao što su rast poslovnih jedinica, prodaja, broj godina u franšizingu, stupanj stabilnosti, rast mreže te međunarodna ekspanzija jesu ključni za rangiranje, ali formula uključuje i kriterije koji nadilaze proste brojke – u obzir se uzima i koliko davatelj franšize pomaže svojim budućim primateljima te koliko sustavi ulažu u razvoj lokalne zajednice preko dobrotvornih programa i donacija.
Podatak koji se obilježio ovogodišnje izdanje je činjenica da su za prethodnih 11 godina, koliko FranchiseDirect objavljuje listu 100 najuspješnijih franšiza u svijetu, samo dva branda bila na mjestu br. 1 – McDonald’s i Subway. Do 2018. oba su na vrhu bila po pet puta, od ove godine McDonald’s ima blagu prednost. Podatak vrijedan pažnje, pogotovo ako se zna da oba branda, čak i u najtežim godinama poslovanja, nisu bilježila značajniji pad na listi. Ne treba, zapravo, zaboraviti da je riječ o velikim i utjecajnim sustavima, koji su, potaknuti oštrom konkurencijom i potrebama mlađih i zahtjevnijih potrošača, prošli kroz mnoge, djelotvorne sustavne promjene – moderniziranje, uvođenje novih tehnologija, promjenu imidža, poboljšanje kvalitete menija, usluge i načina komuniciranja s potrošačima.
Kao i prethodnih godina, najveći broj rangiranih franšiznih sustava potječe iz Sjedinjenih Američkih Država, a najzastupljeniji su sustavi iz područja gastronomije i ugostiteljstva, ima ih čak 40 – omjer snaga koji je već „najavljen“ i poretkom prvih deset najuspješnijih franšiza. Najbolje kotirani franšizni sustav koji ne potječe iz SAD-a jest britanski InterContinental (12. mjesto), a slede sustavi iz Francuske – Auchan (16), Casino (19), Carrefour (20), Europcar (26); Kanade – H&R Block (32), Tim Hortons (33) i Yogen Fruz (94); Japana – Kumon (21); Švedske – Husse (43); Španjolske – Dia (44), Lizzarran (61); Filipina – Jollibee (41); Južne Koreje – Paris Baquette (75) i Eye Level Learning Center (75).
Deset najuspješnijih 2019:
-
McDonald’s (restoran brze usluge; burgeri)
-
Burger King (restoran brze usluge; burgeri)
-
Pizza Hut (restoran brze usluge; pizza)
-
Marriott International (hotelijerstvo)
-
KFC (restoran brze usluge; piletina)
-
Dunkin’ Donuts (restoran brze usluge; kava, krafne, burgeri)
-
7-Eleven (lanac supermarketa)
-
Subway (restoran brze usluge; sendviči)
-
Domino’s (restoran brze usluge; pizza)
-
Baskin-Robbins (sladoled)
Cjelokupnu listu TOP 100 Global Franchises 2019 možete pronaći ovdje.
pročitajte članke

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Dobro ustrojeni franšizni sustavi nastoje konstantno uvoditi inovacije koje će unaprijediti i olakšati poslovanje franšiznim partnerima. Što je aktualno u obrazovnom sustavu Maple Bear?
Kada davatelj franšize traži idealnog primatelja, on se fokusira na specifičan „profil“ kandidata. Koje se kvalitete i vještine uzimaju u obzir?
Najčitanije

Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.