Bogi Cvetković
Bogi Cvetković / Primatelj master franšize brenda Mobile Outfitters za teritorij Srbije
Petak
17.08.2018
Što su preduvjeti za dobro poslovanje, koliko je važna priprema prije ulaska u franšizing te zašto je Mobile Outfitters dobra poslovna prilika, otkriva Bogi Cvetković, primatelj master franšize za teritorij Srbije
 

Bogi Cvetković se dugo pripremao za kupnju franšize. Iako mu franšizni model poslovanja nije bio stran, nije želio ishitreno ući u ovu poduzetničku "priču". Stoga je, za početak, odlučio posjetiti nekoliko važnih franšiznih sajmova u Europi. Bio je u Varšavi, Beču, Parizu, Londonu, i to više puta. – Franšizing me je fascinirao jer,  prije svega, omogućava kupnju "gotovog proizvoda", zaokruženog poslovnog koncepta sa svim potrebnim znanjima, određenim područjem djelovanja, brendom. O franšizingu sam već ponešto i znao, uglavnom zahvaljujući mojoj obitelji koja ima moderan pogled na biznis, a u čemu se posebno ističe moj otac. Uvijek smo bili zainteresirani za tehnologije i novine i kako bismo ih mogli primijeniti u poslovanju. Otac mi je često "otvarao oči" i govorio što je to što ima smisla. On je smatrao da su u poslu najvažniji – poštenje i tehnologije – priča nam Cvetković na početku razgovora. 

Cvetković je, naime, dugo radio u trgovini. Gotovo 20 godina je uvozio opremu za mobitele s Dalekog istoka. Dobro je išlo, sve dok taj posao, kako kaže, nije postao masivan, a konkurencija iznimno jaka. – No, kada sam počeo tražiti novi koncept, nisam nužno tražio franšizu iz područja mobitela. Prije svega, zanimali su me sustavi koji bi bili financijski održivi u Srbiji, a posebno oni koncepti koji su pravljeni za trgovačke centre, jer smatram da su to danas mjesta moderne kupnje. Drugi je kriterij bio da proizvod ili usluga budu dostupni većem broju ljudi u smislu cijene – objašnjava on.

Iako nije ciljano tražio, ipak je našao inovativan koncept o mobitelima – Mobile Outfitters, američku franšizu temeljenu na zaštiti mobitela, tableta i satova. Prošle je godine Bogi Cvetković postao i primatelj master franšize ovog brenda za područje Srbije. Razgovarali smo s njim koliko je priprema važna kada se započinje posao, jesu li trgovački centri imperativ u današnjoj trgovini te zašto je Mobile Outfitters – dobar biznis.

Je li bilo potrebno posjetiti sve ove sajmove prije nego što ste odlučili kupiti franšizu?

Sajmovi i slični događaji otvaraju vidike. Obično odete s jednom sviješću, a kada se vratite, više niste isti čovjek, jer dobijete mnogo informacija i u stanju ste sagledati širu sliku. Ne mogu reći da je to bilo neophodno, ali je svakako bilo korisno – dobio sam priliku sagledati cijelu franšiznu industriju na sasvim drukčijoj razini. Ako bih trebao posavjetovati nekog tko sada razmišlja o kupnji franšize, rekao bih da je daleko važnije kako birate davatelja franšize – trebate pronaći pouzdanog partnera, koji ti hoće pomoći, kome je cilj da zajedno radite za dobrobit brenda, a ne kome je motiv da se obogati u kratko vrijeme.

Kao primatelj master franšize, Vi imate pravo davati pojedinačne franšize i pronalaziti nove partnere u Srbiji. Za sada imate dva primatelja – u Pančevu i Kruševcu. Kada gledate kako su oni pristupili biznisu, a promatrajući i druge poduzetnike, mislite li da ljudi koji pokreću biznis shvaćaju svu kompleksnost poduzetništva i franšizinga? Tko, na kraju, uspije?

Mislim da se to razlikuje od čovjeka do čovjeka. Uvjeren sam da čovjek najprije mora biti uspješan u obitelji, to jest da ima skladan obiteljski život da bi bio uspješan u poslu. Balans mora postojati. Ne morate žrtvovati sve za posao, jer to onda nije uspjeh!

Koliko iz vlastitog iskustva mogu zaključiti, ljudi u Srbiji uglavnom gledaju da prođu jeftinije, vrlo su nepovjerljivi i htjeli bi s malo sredstava i nedovoljno pripreme ući u posao. Međutim, kada se ulazi u biznis, neophodne su temeljite pripreme, treba se naoružati i strpljenjem, ali i osigurati dovoljno kapitala, najamnje za prvih godinu dana poslovanja, jer toliko biznisu treba da se razradi. Ljudi to često ne unose u računicu, a sasvim je izvjesno da će se u posao, bar u jednom trenutku, morati dodati kapitala, jer ne ide sve uvijek onako kako smo zamislili.

Ukazujete li na to svojim potencijalnim primateljima franšize?

Naravno. Meni je vrlo važno da ljudi znaju što ih očekuje. Sve im kažem otvoreno, koliki su troškovi i na što moraju računati – od cijene same franšize, zakupnine u trgovačkom centru, ulaganja u marketing, koje može biti veliko. Sigurno sam zbog toga izgubio mnoge potencijalne primatelje. No, stvari se trebaju postaviti na stabilne temelje kako bi se očekivali rezultati.

Mnogi će danas reći da su za trgovinu i ovu vrstu posla najvažnije tri stvari: lokacija, lokacija i lokacija. Vi ste uglavnom u trgovačkim centrima. Je li to imperativ?

Ovaj je biznis tako osmišljen da zahtijeva lokaciju u trgovačkom centru. Koncept dolazi iz Sjedinjenih Država, gdje je većina maloprodajnih i uslužnih djelatnosti smještena u shopping mallove te je i ovaj koncept usmjeren na takav prostor. Postoji, međutim, i shop-in-shop varijanta – mogućnost otvaranja franšiznog kornera unutar postojećih trgovina mobitelima. To je, istina, složeniji odnos i posao jako ovisi o vlasniku ove trgovine, jer, na neki način, on utječe na poslovanje, mogućnost oglašavanja, prodaje. U tom je smislu zahtjevniji format te je vrlo važno s kim je postignuta suradnja. Kada ste u trgovačkom centru, oslanjate se isključivo na vlastite sposobnosti. S druge strane, troškovi poslovanja u trgovačkom centru iznimno su visoki, daleko veći nego u franšiznom korneru.

Može li ovaj biznis opravdati te visoke troškove?

Trgovački centar diktira cijene najma, ali ih također mora opravdati brojem ulazaka posjetitelja. Ako analiziramo stanje u Srbiji, vidimo da nisu svi trgovački centri profitabilni niti rentabilni za biznise koji su u njima. Važno je da se ljudi koji grade trgovačke centre u to i razumiju, a postoje trgovački centri koje su gradili ljudi s dovoljno kapitala, no ne i dovoljno znanja iz tog područja. Pravilo je da trgovački centar treba biti kružan, praktički, da se ne zna što je početak, a što kraj. U takvom centru – nemate lošu poziciju. Kada to nije slučaj, pozicija može biti promašena investicija.

Međutim, u razgovorima s ostalim primateljima Mobile Outfitters franšize, kojih je 40 u svijetu, shvatio sam da su svi imali sličan problem. Očito je vrlo teško dobiti poziciju u trgovačkom centru, ne samo u nas, već bilo gdje u svijetu.

Zašto ste se odlučili za Mobile Outfitters?

Ovaj sam koncept zapazio na sajmu franšiza u Beču, i bit ću potpuno iskren, u početku nisam vjerovao da je sve onako kako su predstavili. Budući da se već dugo bavim mobitelima, mislio sam da sve znam o tome, ali očito nisam znao sve. Bila je to nova tehnologija koje uopće nismo ni bili svjesni. Nakon toga sam samo pratio njihov rad, gotovo godinu dana, jer sam želio vidjeti kako ta nova tehnologija funkcionira, koriste li ljudi te usluge, da bih se na kraju uvjerio da je riječ o konceptu budućnosti.

Zašto je Mobile Outfitters dobar posao i – koliko je dobar?

Radi se o odličnom biznisu i prilici da se lepo zaradi. Koncept se bazira na zaštiti mobitela, tableta i satova, a znamo da danas nema čovjeka koji ne koristi neki od ovih gadgeta, i svima je potrebna zaštita. Osim toga, proizvođači prave sve ljepše uređaje, tako da kada se, primjerice, na mobitel stavi futrola, uređaj se maskira do neprepoznatljivosti. Jedino Mobile Outfitters nudi "nevidljivu" vrstu zaštite – uređaj se s prednje i stražnje strane štiti prozirnom folijom tako da telefon ne mijenja prvobitni izgled, pri čemu postaje deset puta jači – samim tim, otporniji na udarce i padove. Za one koji žele "osvježiti" izgled mobitela, nudimo i folije u boji. Važno je da tehnologija koju koristimo omogućava da se folija ne grebe, nema mehiriće i da se neće odlijepiti. Uz sve to, ako se nešto i dogodi, mi ćemo foliju zamijeniti, a potrošač će samo platiti uslugu postavljanja folije. 

Druga je prednost što je ovo posao bez lagera. Svjesni smo da se modeli mobitela vrlo brzo mijenjaju te trgovci često imaju problem jer ne znaju što će raditi sa starom robom, a treba naručiti novu. Tu se mnogo novca "baci". Danas, kad se čujem sa svojim partnerima, mi pričamo o tome kako je prošao dan, koliko smo mušterija imali, dok nabava robe – uopće nije tema. Naši primatelji imaju sve što im treba – stroj sa softverom, koji se svakog tjedna ažurira novim modelima, i kutiju folija, koje se pripremaju na zahtjev i postavljaju po mjeri mobitela.

Gdje se sve može otvoriti Mobile Outfitters?

Iz našeg iskustva možemo reći da, osim trgovačkih centara, svaki grad ili mjesto s više od 50.000 stanovnika može imati jednu franšiznu jedinicu po principu shop-in-shop.  


Popularno na forumu