Vrijeme darivanja

Unatoč skromnijim budžetima, tvrtke sigurno neće zaboraviti svoje poslovne partnere, klijente i potrošače. Za neke će ovo biti prilika da demantuju glasine, koje nisu ugodne ni za koga, glasine da je nemaština stigla i na njihova vrata.
Mada su nekada najpopularniji pokloni bili rokovnici i kalendari, odnosno uredski materijal, najnoviji trendovi pokazuju da se danas poklanjaju pametni uređaji i gurmanski specijaliteti. Mada je teško odabrati poklon za svakog ponaosob, u svijetu su darovi sve više personalizirani. Dakle, poslovne partnere i klijente treba poznavati i darivati im nešto iz njihove sfere interesovanja.
Darivanje, ipak, nije stvar rutine. Ako se već daruje, onda treba znati što, koliko i kako. Mnoge tvrtke zabranjuju zaposlenicima primati bilo kakve darove, ili bar one vrijedne, i ne treba ih dovoditi u neugodnu situaciju slanjem „velikih paketa“. U SAD je granica prihvatljivog dara oko 25 dolara, ali statistika pokazuje da prosječan dar koji poslovni suradnici razmjenjuju vrijedi ipak nešto više, oko 75 dolara. Pored vrijednosti, važno je voditi računa i o vrijemenu slanja dara. Ako dar stiže u zadnji čas, šalje se poruka da je tvrtka koja ga šalje neorganizirana ili ne cijeni dovoljno poslovnog partnera. Poklanjanje, dakle, šalje poruku o kompaniji, načinu na koji posluje, kulturi komuniciranja, kao i o zaposlenicima. Komunikolozi pojašnjavaju da se darom šalje poruka i što tvrtka misli o svom poslovnom partneru, te što tvrtki ta suradnja znači. Dar se može tumačiti kao marketinški alat ili način komuniciranja i promocije, ali i izrazom brige za partnere, zaposlenike i klijente, gestom kojom se gradi dobar imidž same tvrtke.
Grančice ukrašene jabukom ili pozlaćenim orasima su se darivale još u starom Rimu. U Japanu je darivanje neizostavni dio poslovnog protokola, i vezuje se naročito za 15. srpanj i 1. siječanj, kada se pokloni uručuju zaposlenicima, ali i poslovnim partnerima i klijentima kuće. U SAD se godišnje potroši 1,5 milijardi dolara za poslovne darove.
Stručnjaci ističu da savršen dar može biti i kvalitetan proizvod iz asortimana tvrtke, ali pod uvjetom da je dizajniran za određenu prigodu. Ako se poduzeće odluči na dar utisnuti korporativni logotip, u tom slučaju mora biti diskretan. Prenapadan logo koji dominira darom šalje poruku da je pošiljatelju stalo samo do vlastite promocije.
Za odabir idealnog dara važno je saznati što više informacija o poslovnim partnerima. Posebnu pažnju treba posvetiti darivanju inostranih partnera i po potrebi čak konsultirati njihovu ambasadu, jer nepoštovanje propisa i kulture darivanja inozemnih partnera može izazvati nepotrebne nesporazume u komunikaciji.
U Belgiji se ne daruju vrijedni darovi, kao ni u Irskoj. U Rusiji je uobičajeno darovati mali dar iz zemlje iz koje potječe tvrtka. U Švicarskoj se na dar obično uzvraća darom. Darovi, naročito skupi, u kineskoj kulturi su nezamislivi. U novije vrijeme kineskim partnerima dozvoljeno je ipak davati jeftine darove. Kineska kultura je, također, vrlo osjetljiva na boje. Crvena je najprihvatljivija, jer tradicionalno simbolizira sreću, dok bijelu i crnu treba izbjegavati. Davanje darova nije njemačka i austrijska praksa. Taj poslovni segment je u Njemačkoj reguliran zakonom. Prihvaćaju se, ipak, mali darovi koji prezentiraju zemlju ili tvrtku darodavca, pri čemu ne smiju biti skuplji od 60 dolara i poželjno je da na njima bude logo tvrtke.
Iako djeluje kao dio zabave, darivanje je zapravo dio ozbiljnog planiranja. Neodgovarajući darovi ne samo da neće izazvati oduševljenje primatelja, već će nanijeti i dodatnu štetu. Prema američkom istraživanju, najčešći darovi su uredski i dodatni pribor, a zatim različiti predmeti za osobnu uporabu, prehrambeni proizvodi (slatkiši, košare s voćem i slično), te skuplja alkoholna pića. Sitni luksuzni darovi imaju dodatnu vrijednost jer se čuvaju godinama. Osobama istančanog ukusa važno je darovati proizvod s potpisom. „Radoholičari“ će uvijek uživati u daru koji mogu koristiti u uredu, dok će hedoniste oduševiti kolekcija vrhunskih čajeva, kvalitetna čokolada i slično. Ukoliko postoji dilema da li darovati jeftiniji ili skuplji dar, neka kriterij prvo bude kvaliteta, bez obzira na vrijednost.
Kada je dar već odabran, mora biti i dobro upakiran. Ako se već potroši vrijeme na izbor dara,vrijedi mu posvetiti koji minut više za taj poslijednji, jednako važan korak.
pročitajte članke

Jedan od četiri eura, koji se potroše na oglašavanje u Europi, utrošen je na online marketing, pokazuje izvješće IAB Europe Adex Benchmarka, načinjen u suradnji s IHS Technology. Online oglašavanje bilježi rast u Europi, pa i u Hrvatskoj.
Makedonsko Ministarstvo zdravlja objavilo je nedavno popis lijekova koji će se moći prodavati i u supermarketima i na benzinskim crpkama. Pooštrava se konkurencija ljekarnama.
Davatelji franšize sve češće priznaju da zahtjevi poput veličine, položaja ili izgleda franšiznog objekta ne mogu biti isti za sve zemlje u kojima se šire. Svako tržište je posebno, a prilagodba je neminovna.
Može li se iznajmiti potpuno opremljen ured, po potrebi i bez dodatnih troškova? Talijanska tvrtka Halldis je u Beogradu otvorila multifunkcionalni poslovni centar i ponudila svoj koncept kao dobro rješenje.
Na proljeće 2014. bit će otvoren VIVO shopping PARK u Jagodini, gradiću u središnjoj Srbiji. Više od 30 brandova će otvoriti svoje trgovine.
Najčitanije

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.