Uvijek u trendu
Ako bi se u najkraćem opisivao franšizni sustav srbijanske trgovine nakita "Dvije šmizle", moglo bi se reći sljedeće: 14 godina iskustva u poslovanju, nekoliko desetaka franšiznih trgovina te franšiznih kornera u Srbiji, Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori. Uz to, kako kaže vlasnica tvrtke Milica Gavrilović, "Dvije šmizle" su bile prvi brand modnog nakita u Srbiji. Međutim, konkurencija raste i u ovom segmentu poslovanja, ponuda nakita je preplavila društvene mreže, pa smo Milicu Gavrilović pitali kako drže "korak s trendovima", po čemu se ova franšiza izdvaja od drugih, što savjetuju svojim parterima, te hoće li uskoro zakoračiti na nova tržišta.
U uvjetima teške ekonomske situacije u Srbiji, te i drugim zemljama regije, što bi nekoga trebalo motivirati da uzme franšizu "Dvije šmizle"?
Postoji nekoliko razloga, pri čemu mislim da su gotovo podjednako važni, kojim god redoslijedom da ih izložim. U današnjim je tržišnim okolnostima jako važno istaći da franšizu ne naplaćujemo – dakle, ne postoje franšizne naknade. Lokal ne mora biti velik – od 15 do 25 m2 sasvim je dovoljno. Uz to, potrudili smo se da opremanje lokala ne zahtijeva visoke investicije te možemo reći da za pokretanje posla nije potrebno mnogo novca.
Velika je prednost i što, recimo, ne prodajemo sezonsku garderobu, niti je naš nakit sezonski, iako imamo, primjerice, ljetne i zimske kolekcije. Međutim, mi ih pravimo tako da se ti komadi nakita mogu nositi tijekom cijele godine. Jako je teško poslovati kada prodajete sezonsku robu, posebno ukoliko je skuplja, jer u slučaju da je ne prodate, ostaje vam zarobljen kapital do naredne sezone, a pritom su to već viđeni modeli. Dakle, naši su proizvodi u trendu tijekom cijele godine.
Također, svoju prednost vidimo i u tome što imamo svoju proizvodnju. Mi uvozimo repromaterijal, a sami kreiramo nakit. Nakit izrađujemo u malim serijama, postoje čak i unikati, a u određenim slučajevima, možemo odgovoriti i zahtjevima kupaca. Naši su dizajneri, a imamo ih šest, vrlo maštoviti, i za neke veće ogrlice slobodno mogu reći da su prava umjetnička djela.
Uz to, uvijek unose novine, što je izuzetno važno za poslovanje svake radnje, pa i franšiznih. Počeli smo, primjerice, proizvoditi krunice za svadbe, a ispostavilo se da, međutim, i maturantkinje žele biti "princeze", pa su ih i one kupovale. Osim klasičnog nakita, radimo i razne ukrasne češljeve, rajfove, a u ponudi su i modni dodaci poput torbi, novčanika, ešarpi...
Ljudi su često skloni vjerovati da sami mogu bolje, pa često pitaju zašto bi uzimali franšizu i poslovali po tuđim pravilima. U tom kontekstu, zašto bi se netko trebao odlučiti za franšizu "Dvije šmizle", a ne, recimo, sam otvoriti svoju trgovinu nakita?
Zaista imamo mnogo iskustva u ovom poslu jer radimo od 2002. godine i mislim da smo prvi brand modnog nakita u Srbiji. Za to smo vrijeme izgradili prepoznatljiv brand na tržištu i ljudi znaju što mogu očekivati od "Dvije šmizle". Poslu, zainteresiranima i primateljima prilazimo jako iskreno. Na svoje franšize gledamo kao da su naša investicija i o njima vodimo računa kao o vlastitim radnjama. Sva pravila koja postoje u ovoj franšizi isključivo su u funkciji da i franšizama "čine dobro".
Mislim da su ljudski faktor i podrška koju im pružamo izuzetno važni, naročito za početnike u poslu. Osim standardne podrške pri opremanju i biranju prvog asortimana, početnicima su potrebni savjeti i u mnogim drugi područjima – pa im, na primjer, savjetujemo napraviti biznis plan, financijske projekcije, upozoravamo ih na razne prepreke u poslovanju. Naše nam iskustvo dozvoljava da im sugeriramo i kakva je lokacija koju su izabrali te da im kažemo da moraju biti na onom mjestu gdje se "dešavaju kupnje" jer danas ljudi nemaju vremena namjenski ići u radnje. Naša statistika govori da je odnos stalnih kupaca i slučajnih prolaznika gotovo isti, a u posljednje vrijeme, u sezoni naročito, raste broj stranih potrošača u turističkim mjestima.
Kada biste samostalno pokretali ovaj posao, podrazumijeva se da biste morali sami birati nakit, nalaziti dobavljače, stvoriti asortiman, a uzmimanjem franšize "Dvije šmizle" dobivate sve na jednom mjestu, uz provjeren dizajn i kvalitetu. Mi primateljima pomažemo prilikom prvog punjenja, savjetujemo ih kojeg nakita trebaju imati više, a kojeg manje. Nakon nekoliko mjeseci, radimo dodatno prilagođavanje, jer tržište samo "kristalizira" što su potrebe i onda nakit posebno selektiramo prema zahtjevima lokalnih kupaca.
Zbog toga što imamo jako dobru prezentaciju nakita online i na društvenim mrežama, ponekad naši primatelji franšize ne moraju trošiti vrijeme i novac, već nakit mogu poručiti i telefonom.
Kada spominjete online prodaju, konkurencija je sva jača na tom polju, posebno ako imamo u vidu nakit koji djevojke ili žene same prave i prodaju preko društvenih mreža . Kakav je Vaš odgovor na nove trendove?
Istina je da danas na tržištu postoji mogo djevojaka i žena koje same prave nakit i koje su darovite. Za ovaj posao neophodni su kako znanje i tehnika, tako i umijeće i talent. Međutim, i dizajneri koji dođu kod nas tek kroz godinu dana rada postaju "oni pravi". Tako da oni koji imaju oštro oko znaju napraviti razliku u ponudi.
Inače, moram istaknuti, naša online prodavaonica bilježi sve bolje rezultate.
Za odabir branda, zaista morate vjerovati u njega. Za 14 godina rada vjerujem da smo se dokazali i da uvijek idemo stepenicu više u odnosu na konkurenciju. I stalno nudimo neke novitete. Nedavno smo, što također pokazuje ozbiljnost u pristupu našem poslu, štampali dvojezični priručnik (na srpskom i engleskom) kako se nakit treba nositi te kao se treba prema njemu ophoditi – smije li se kvasiti, smije li se stavljati parfem i slično...
Što radije savjetujete partnerima – otvoriti franšiznu trgovinu ili franšizni korner?
Franšizni su korneri pogodni za one koji već imaju neke svoje radnje iz srodnih branši – parfumerije, trgovine kožne galanterije, trgovine garderobom, i to naročito u malim mjestima gdje otvorenje samostalne trgovine ne bi bilo isplativo. Njima naša franšiza može značajno unaprijediti poslovanje. Postoje primjeri da su pojedini naši franšizni korneri vremenom "rasli" i da po količini izloženog nakita pariraju pojedinim trgovinama "Dvije šmizle".
Franšizne trgovine, pokazalo se, mogu opstati i u manjim gradovima. Da podsjetim, naše dvije posljednje franšizne radnje otvorene su u Ivanjici i Aranđelovcu, a od ranije, "Dvije šmizle" postoje i u Inđiji, Zrenjaninu. Zapravo, jako je važno da onaj tko uzme franšizu bude posvećen poslu. Idealno je ako sam i radi i potpuno je u tome. No, čak iako mu to nije osnovni posao, mora biti u tijeku, nadgledati posao, ne smije ga prepustiti samo radnicima ili nekom tko nije dobro upućen. Par puta pokazalo se da upravo zbog toga franšiza nije uspjela i maksimalno se trudimo da takve situacije predupredimo i pažljivo odaberemo kandidate.
Ima li kakvih novosti po pitanju novih tržišta ili franšiza u Srbiji?
Što se tiče većih gradova u Srbiji, ostao je upražnjen jug zemlje, prije svega Niš, gdje smo nekada imali franšizu, ali se upravo iz spomenutih razloga ona zatvorila. Primatelj nije bio dovoljno uključen u poslovanje.
Stiglo nam je mnogo upita iz Slovenije i Hrvatske i jako bismo voljeli otvoriti franšizu na ovim tržištima. Bili smo na korak od otvorenja franšize u Makedoniji, ali je djevojka imala problema oko zakupa prostora u trgovačkom centru. Rekli smo joj da sačeka jesen, jer tijekom ljeta nije pametno pokretati posao u gradu, pošto su ljudi na odmorima.
I u tome se ogleda prednost ove franšize, nama stvarno nije cilj otvoriti trgovinu po svaku cijenu i bilo gdje, već se mora pokazati razumnom odluka o pokretanju posla. Od jeseni bismo trebali započeti suradnju s poduzetnicima iz Švicarske. Oni su, za početak, odlučili samo kupovati nakit – dakle, nije riječ o franšizi, ali svakako postoji mogućnost da se ta suradnja razvije i u tom pravcu.
pročitajte članke
Franšizni korneri pogodni su za trgovce koji žele obogatiti postojeću ponudu. Dobar primjer daju dvije poduzetnice iz Srbije koje su u svoje dućane dodale "kutak" za nakit Dvije šmizle.
Milica Luković otvorila je prije više od godinu dana trgovinu nakita i asesoara "Brosh" u Beogradu. Što je uočila, i naučila, radeći kao primateljica franšize i poduzetnica?
Suzana Daković iz Banjaluke prvi je primatelj franšize "Dvije šmizle". Sljedeće godine, slavi deset godina poslovanja.
Brosh je za sada otvorio dvije franšizne trgovine nakita, a Marina Erhartič, vlasnica koncepta, otkriva profil idealnog kandidata za primatelja i u kojim bi mjestima otvorili franšize
Za koje je vrijeme moguće povratiti investiciju u L’Arome parfumeriju, koji su sve formati dostupni te u čemu je tajna brze ekspanzije branda, govori Davor Bagić, tvorac koncepta
Najčitanije
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšizing je način na koji vlastiti posao možete voditi pod dobro poznatim brendom! Koristi se i od strane nekih od najvećih svijetskih brendova. Stoga - pokušajmo objasniti što je to franšizno poslovanje!
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.