Definicija franšizinga
Sam pojam "franšiza" u zemljama engleskog govornog područja znači naknadu jedne kompanije drugoj za dozvolu da prodaje robu ili usluge na određenoj teritoriji. U Evropi, tačnije u većini evropskih zemalja, pa i u Srbiji, u upotrebi je uža definicija termina franšize. Franšizom se naziva dugoročna, čvrsta ugovorna saradnja između nezavisnih preduzetnika, davaoca i primaoca franšize, gde davalac franšize obezbeđuje primaocu franšize set znanja za vođenje poslovanja i ustupa mu svoj brend.
Autori poput J. N. Adams-a (Adams) i K. V. Prichard Jones-a (Pričard Džons), ali i S. Jedrzejewski (Jedržejevski), sugerišu dva različita značenja reči "franšiza". U užem smislu, ona je ugovor o distribuciji dopunjen pravom na korišćenje proizvođačevog zaštitnog znaka od strane distributera. U širem smislu, franšiza je ugovor pod kojim jedna stranka daje pravo na korišćenje svog brenda drugoj strani, pružajući joj pri tome podršku i savete (znanja) u vođenju kompanije, i nadgledajući poslovne aktivnosti obeju strana – sebe i primaoca.
Prema Martin Mendelsohn-u (Martin Mendelson), možda i najpoznatijem autoru o franšizingu, sam termin franšiza je postajao popularniji sa širenjem tzv. koncepta franšiznog poslovanja, koji podrazumeva davanje licence od strane jedne osobe (davalac franšize) drugoj osobi (primaocu franšize). Ova licenca daje pravo primaocu franšize da vodi poslovanje pod brendom (markom, zaštitnim znakom) davaoca franšize i da koristi franšizni paket, koji sadrži sve elemente neophodne za uspostavljanje nezavisne kompanije koja će poslovati, uz aktivnu asistenciju davaoca franšize, po unapred utvrđenim pravilima.
Prema Barbari Pokorski, autoru "Leksikona franšize", najpoznatije definicije se, pak, mogu naći u dve vrste propisa: u etičkim kodeksima franšiznih asocijacija i antimonopolskom zakonodavstvu. Evropskim etičkim kodeksom franšiznog poslovanja franšiza je definisana kao sistem trgovanja dobrima (robom) i/ili uslugama i/ili tehnologijom, koji se bazira na bliskoj i permanentnoj saradnji pravno i ekonomski nezavisnih preduzeća vlasnika franšize - davaoca franšize i pojedinačnih korisnika franšize - primaoca franšize, gde vlasnik garantuje svojim korisnicima pravo i nameće obavezu da vode posao u skladu sa konceptom franšize. Pravo omogućava i obavezuje primaoce franšize, da u zamenu za direktnu ili indirektnu finansijsku naknadu, koristi zaštitni znak davaoca franšize za proizvod ili uslugu, know-how, poslovne i tehnološke metode, sistem procedura i druga prava na industrijsko ili intelektualno vlasništvo, uz stalnu komercijalnu i tehnološku podršku, unutar okvira i na vremenski rok određenih u pismenom franšiznom ugovoru, koji se, u ove svrhe, zaključuje između stranaka.
Svoju definiciju- šire pojašnjenje nudi i Centar za franšizu Centra za poduzetništvo Osijek. Po istome, franšiza je privilegija ili dozvoljeno pravo pojedincu ili grupi koja omogućava korisniku da provodi određenu vrstu komercijalne aktivnosti. Legalni koncept franšize datira od srednjeg vijeka, kada je vitez ili opat mogao dobiti pravo upravljanja određenim dijelom lordova posjeda. Sajmovi i tržnice su također bile organizirane kao franšize, kao i neke druge komercijalne aktivnosti.
Danas se pod pojmom ugovora o franšizi mogu smatrati slučajevi poput mjere i usluga koje će biti osigurane od strane cedenta, plaćanja cedenta i uvjeti za okončanje franšize. Franšiza je sistem proširenja poslovanja i distribucije proizvoda i usluga te mogućnost vođenja poslovanja pod prepoznatljivim imenom. Franšiza se pojavljuje kada kompanija (davatelj franšize) licencira svoje trgovačko ime (brand) i svoj način rada (sistem poslovanja) određenoj osobi ili grupi (korisniku franšize) koji se slaže da će poslovati u skladu s uvjetima ugovora (ugovor o franšizi) Davatelj franšize osigurava korisniku franšize podršku i, u nekim slučajevima, ima određenu kontrolu nad načinom poslovanja korisnika franšize. Zauzvrat korisnik franšize plaća davatelju franšize početna pristojba (nazvan franšizna pristojba) i pristojba za poslovanje (royalty) za korištenje trgovačkom imena i načina poslovanja.
Franšiza je pravni i komercijalni odnos između imatelja robnog žiga, uslužnog žiga, trgovačke marke ili reklamnog simbola i pojedinca ili grupe koji traže pravo korištenja te identifikacije u poslovanju. Franšiza upravlja metodom za poslovanjem između dvije zainteresirane strane.
Primjeri privatnih franšiza su bezbrojni. Prodavači prodaju franšize trgovcima, dajući im pravo prodaje njihovih proizvoda u određenim područjima. U skorim godinama najveći rast franšiznih usluga zabilježen je u uslužnom sektoru. Franšize su kreirane kako bi ponudile usluge od računovodstva, do printanja i kopiranja, direktnog mailinga, čišćenja kuća, prodaje računala i usluga, itd.
Aneta Wieczorek, Dušan Korunoski, PROFIT sistem
pročitajte članke

Ovaj Europski etički kodeks ažurna je verzija kodeksa koji je Europska franšizna federacija (EFF) usvojila 1972. godine, a njegove posljednje izmjene usvojene su koncem 2016. godine.
Cilj franšiznih udruga jeste popularizacija i promocija franšizinga, rad na regulaciji i implementaciji opće prihvaćenih etičkih standarda franšizinga. U većini zemlja s razvijenim franšizinim tržištem, najveći broj kompanija davatelja franšiza učlanjeno je u nacionalne franšizne udruge.
Discovery Day je uobičajen termin, ali i "običaj" u mnogim zemljama u kojima je franšizni oblik poslovanja vrlo razvijen. Najjednostavnije: Discovery Day je dan u kojem, kao zainteresirani kandidat za kupnju franšize, prvi put "uživo" upoznajete franšizni sustav. I obrnuto!
Postoji li jasna granica između distribucije i franšize? Ako postoji, po čemu se one razlikuju?
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Najčitanije

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.