Kakav biznis može postati franšiza?
Kako nema posebnog zakona koji regulira materiju franšiza, ispada da franšizodavac može biti svako! No, stvari nisu baš tako jednostavne. Trgovac koji želi postati franšizodavac mora ispuniti niz uvjeta, a neki od krucijalnih su: mora posjedovati registriranu robnu marku ili žig, imati poznati brand, ali i poslovno iskustvo kojim će budućim primateljima franšize osigurati skup osnovnih znanja za početak i pokretanje biznisa. Također, posao koji želi širiti franšizno MORA stalno i neprestano se i sam razvija i širi!
Kriteriji neophodni za širenje putem franšizinga
Poslovne mogućnosti neke franšize je teško procijeniti. No, znanstvenici su identificirali nekoliko ključnih kriterija koje biznis mora ispuniti kako bi uspješno vlastito poslovanje pretočio u uspješnu franšizu.
Kredibilnost
Firma mora uživati kredibilitet odnosno povjerenje kako bi mogla prodati vlastitu franšizu. Upravo je kredibilnost jedan od glavnih faktora koji motivira buduće primatelje franšize da se obrate davaocu. Franšizodavac mora uvjerljivo pokazati da je njegova poslovna ideja uspješna, ali i da sličan nivo uspješnost mogu ostvariti i primatelji franšize. Kredibilnost poduzeća se ogleda u sljedećem: godine rada, veličina organizacije, broj prodajnih jedinica, izgled tipične prodajne jedinice, način i intenzitet reklamiranje, tržišna reputacija - prepoznavanje branda od strane potrošača - i, konačno, kvalitetno i efikasno upravljanje.
Jedinstvenost
Franšizni sustav mora se razlikuje od konkurenata. Jedinstvenost se ogleda u proizvodima ili uslugama koje se nude, u troškovima investicije ili, pak, marketinškoj strategiji i ciljevima. Proizvod ili usluge koji se prodaju moraju imati jednu ili više konkurentnih prednosti koje ih razlikuju od konkurentskih proizvoda i usluga.
Prenosivost znanja
Budući franšizodavac mora biti sposoban i drugima prenese znanje. Da bi postao franšiza, biznis mora biti u stanju da obuči potencijalne primatelje franšize u relativno kratkom vremenskom razdoblju. Teškoća pretvaranja biznisa u franšizu povećava se sa složenošću poslovanja. Franšizing se ne preporučuje za vlasnike biznisa koji ne vole podučavati druge ili ne vole komunicirati s ljudima.
Prilagodljivost
Svi oni koji žele da pretvore svoj biznis u franšizni koncept, moraju pažljivo procijeniti do kojeg je nivoa njihov biznis prilagodljiv zahtjevima i uvjetima poslovanja u drugim regijama. Neki koncepti se mogu usvojiti samo u određenim zemljopisnim područjima, drugi su ograničeni različitim državnim zakonima, a neki uspijevaju samo zahvaljujući sposobnostima i talentu pojedinaca koji su izvršioci koncepta.
Dokumentovanost sustava
Uspješni biznisi imaju svoje sustave poslovanja i prilagođene instrumente upravljanja. Da bi bili "viđeni" za franšizing, ovi sustavi moraju biti lako razumljivi potencijalnim primateljima franšize. Franšizodavac mora detaljno dokumentirati vlastitu poslovnu politiku, svoje procedure, obrasce, sustave i prakse u sustav koji je sveobuhvatan i jednostavan za korištenje od strane primatelja franšize.
Pristupačnost
Ovaj kriterij je vrlo važan vid selekcije za potencijalne primatelje franšize. Franšiza mora biti "financijski pristupačna". Primatelji moraju imati dovoljno sredstava za investiciju u franšizu.
Povratak investicije (ROI)
Franšizno poslovanje mora biti isplativo za davatelja, ali je neophodnije i potencijalnim primateljima franšize osigura dovoljne prihode za brzi povratak uloženog novca.
Trendovi i tržišni uvjeti
Prije nego što uopće počnete akciju uspostavljanja franšize, bilo bi dobro napraviti analizu tržišta. Što je opći trend na tržištu? Rast ili konsolidacija? Kakav je utjecaj trendova na tržištu? Kakav utjecaj će imati Internet, kao novo tržište samo po sebi? Hoće li relevantni proizvodi / usluge opstati iu narednim godinama? Kako se ponašaju konkurenti? Kakav će utjecaj konkurentno okruženje imati na uspjeh franšize? Itd.
Kapital
Da bi razvili poslovanje franšizne mreže, davatelji franšize moraju imati dovoljno kapitala da ne samo razviti sustav, već i da ga konstantno unapređuju. Oni moraju biti u stanju pokazati potencijalnim primateljima franšize da će povratiti svoja ulaganja i ostvariti dodatni profit - koji je ipak jedina motivacija da ostanu u takvom poslu.
Posvećenost uzajamnim odnosima
Primatelji franšize za vlastiti novac kupuju pravo ući u franšiznu mrežu. Oni jesu automatski time motivirani da ostvare poslovni uspjeh i dobit. Ali će visina te dobiti u mnogome ovisiti io uspjeha obiju strana - ali posebno od kapaciteta davaoca faranšize izgraditi čvrst i dugoročno održiv odnos s primateljima.
Učinkovito upravljanje
Jak menadžment i učinkovito upravljanje, prilagodljivo novim tržišnim uvjetima i izazovima, odlučujuće doprinosi uspjehu svakog franšiznog koncepta.
Dakle, potencijalni franšizodavac prvo mora utvrditi je li uopće spreman za franšizu - zato što će franšizno poslovanje imati značajan utjecaj na samu kompaniju. Stoga je uvijek preporuka da oni koji žele da započnu franšizno poslovanje mogu i treba da se obrate stručnjacima. Da zatraže Stručnu podršku i pomoć.
Profit system ROU
pročitajte članke
Sve više tvrtki razmišlja o vlastitom franšiznom sustavu - o pokretanju svoje franšize. Da li je to uvijek realno? Predstavljamo Vam pet koraka koji će Vam pomoći da to ustanovite.
Davatelj franšize je onaj koji postavlja temelje biznisa koji se širi franšizom, i bilo kakva pogreška koju učini može utjecati na cjelokupno poslovanje sustava. Neke pogreške mogu dovesti do različitih konflikata u franšiznoj mreži, a time i dovesti do gubitka imidža branda kao i do urušavanja poslovnog ugleda. A kao rezultat - poslovanje franšize ne ostvaruje željeni poslovni uspjeh.
Najčitanije
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšizing je način na koji vlastiti posao možete voditi pod dobro poznatim brendom! Koristi se i od strane nekih od najvećih svijetskih brendova. Stoga - pokušajmo objasniti što je to franšizno poslovanje!
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.