Budući da je hrvatsko tržište jako pogođeno krizom, franšizne naknade su visoke. Mi ih svakako isplaćujemo bez pitanja, ali vremena su teška. Primateljima u nekim drugim zemljama, poput Poljske, primjerice, lakše je, jer kriza nije toliko pogodila gospodarstvo. No, mislim da ne postoji konkurencija na našoj razini razvijenosti. Naše publikacije su, osim kvalitetnog i bogatog sadržaja, praćene i iznimno snažnom web potporom.
Višnja Arambašić
Petak
17.05.2013
O tome kako se odlučila za franšizu In Your Pocket, po čemu se izdvajaju od drugih vodiča i kako posluju u vrijeme krize - razgovaramo sa Višnjom Arambašić.
 

Tvrtka In Your Pocket je u "osvajanje svijeta" pošla iz Vilnijusa, glavnog grada Litve, još prije više od dvadeset godina. Otvorili su redakciju i počeli objavljivati ​​turističke vodiče s obiljem praktičnih informacija za posjetitelje grada. Danas, franšizne redakcije posluju u 27 zemalja Europe, a pod brandom In Your Pocket se objavljuju vodiči za više od stotinu gradova "starog kontinenta".

Višnja Arambašić je prije deset godina postala primatelj master franšize za tržište Hrvatske. Iskoristili smo priliku i pitali je o trenutnoj situaciji na tržištu, planovima za ovu i narednu godinu i "prijetnjama" potencijalnih konkurenata.

Kada i kako ste se odlučili za franšizu In Your Pocket?

Hrvatska redakcija In Your Pocket otvorena je u Zagrebu 2001. godine. U to vrijeme smo još uvijek bili dio matične tvrtke iz Litve. Dvije godine nakon toga sve podružnice u europskim državama su postale franšize. Predstavnici iz centrale su zaposlenicima koji su radili u lokalnim redakcijama, a za koje su procijenili da su pogodni, ponudili franšizu i pozvali da vode posao za svoju zemlju. Tako sam i ja - odnosno, tvrtka "Plava ponistra" - postala primatelj master franšize za Hrvatsku. Prvi gradski vodič je tiskan za grad Zagreb, i u kolovozu ove godine slavimo deset godina poslovanja kao franšiza.

Širimo se isključivo samostalno. Razvili smo jaku distribuciju u Hrvatskoj i za sada nemamo namjeru i sami da dajemo franšizu.

Možete li usporediti kako je bilo poslovati dok ste bili dio matične tvrtke i sada kad poslujete kao franšiza? Što je teže?

Teže je sad. Financijski smo prepušteni sami sebi. Iako nema onog pritiska "odozgo", imamo pritisak sami sa sobom.

Koliko gradova pokrivate?

In Your Pocket izlazi redovito u sedam gradova: Zagreb, Osijek, Zadar, Rijeka, Dubrovnik, Split, Šibenik. Postoje još i povremena izdanja za Brač, Senj, kao i mini-vodiči koji prate glavne vodiče. Objavljivanje tih periodičnih izdanja je već pitanje komercijalne isplativosti i ona ne mogu izlaziti redovito. Međutim, sve publikacije se nalaze na web-u i na internetu postoje i dodatni sadržaji.

Najdinamičnije izlazi publikacija za Zagreb. Do ove godine je tiskana šest puta godišnje, a ove godine će biti pet izdanja. Gradovi u Dalmaciji se uglavnom pokrivaju sezonski.

Ciljana skupina su nam uglavnom strani gosti, poslovni ljudi s većom kupovnom moći. Međutim, i ljudi s ovih prostora često koriste naše besplatne publikacije, prije svega jer su vrlo kvalitetne. In Your Pocket je drugačiji od ostalih vodiča jer nudi pogled iz drugog kuta. Naime, vodič pišu ljudi kojima je engleski maternji jezik, pa su autori bili i Amerikanci, Kanađani, Australci, Englezi. Ljudima iz Hrvatske je zanimljivo pročitati kako oni doživljavaju i vide određene stvari.

Časopis je vrlo dinamičan, kao i sam život. Trećina sadržaja se uvijek mijenja. Čak i dio posvećen hotelima i restoranima, koji je uglavnom isti, trpi promjene, jer se u jednom izdanju ne mogu svi pobrojati. Sadržaj prati i godišnja doba, blagdane. Tako, u novom broju o Zagrebu možete pročitati izvrstan članak o tržnici, životu oko i na njoj, o tome koliko baš na takvim mjestima možete upoznati neki grad.

Vodič njeguje informativan, ali lagan, opuštajući i duhovit stil. Jako smo orijentirani i ka kulturi i baštini, jer želimo da imamo i edukativnu notu. Izuzetno nam je važna kvaliteta i točnost informacije.

U kojoj mjeri Vam franšizodavac pomaže?

Svake godine se sastajemo i razgovaramo o problemima koji su nas tištili, kao i koracima koje treba poduzeti. Povremeno se organiziraju i seminari. Zajednički razvijamo web-aplikacije koje prate ovaj posao. Najviše surađujemo s primateljima franšize iz regiona, Nikom Slavnićem iz Slovenije i Sašom Marjanovićem iz Srbije, jer smo upućeni jedni na druge, kako zbog bliskosti u jeziku, tako i zbog većih mogućnosti marketinške suradnje.

Kakve su Vaše financijske obveze prema davatelju franšize?

Plaćamo godišnje naknade koje ovise od stupnja razvijenosti mreže. Ukoliko je mreža razvijenija, onda su i naknade veće. Od tog novca se, zapravo, razvijaju spomenute web-aplikacije.

Da li su naknade visoke s obzirom na ekonomsku krizu?

Budući da je hrvatsko tržište jako pogođeno krizom, naknade jesu visoke. Mi ih svakako isplaćujemo bez pitanja, ali vremena su teška. Primateljima u nekim drugim zemljama, poput Poljske, na primjer, lakše je, jer kriza nije toliko pogodila gospodarstvo.

Vodič se dijeli besplatno, te se uglavnom izdržavate od marketinga. Marketinški budžeti su "tananiji" tijekom krize. Koliko je teško nabaviti oglas?

Postoji mnogo ljudi koji pokreću posao, zovu nas, interesuju se za oglašavanje, ali nemaju financijskih mogućnosti. Marketing je za mnoge posljednja stavka, jer moraju platiti zaposlenike i robu, i sve je to razumljivo. S druge strane, bez oglašavanja nema ni prepoznatljivosti i izdvajanja na tržištu. Ukoliko netko ode u Australiju, na primjer, uzme neki vodič i pročita da treba popiti neko tipično australsko pivo, velika je vjerojatnost i da će ga popiti. Isti slučaj je i u Hrvatskoj. Prihodi od turizma se ne ostvaruju samo na noćenju, već je tu mnogo dodatnih sadržaja koje treba prodati gostu.

Kakva je konkurencija u poslu kojim se bavite?

Mislim da ne postoji konkurencija na našoj razini razvijenosti. In Your Pocket je, prvo, vrlo prepoznatljiv brand koji postoji u 27 zemalja. Mogla bih reći da nam je najveći konkurent u tom smislu poznati brand Time Out, ali oni imaju jedno izdanje godišnje. Na lokalnoj razini postoje određena izdanja, ali s daleko manje sadržaja. Te publikacije u najvećoj mjeri sadrže kartu i samo nabrajaju određena mjesta, bez nekog šireg i kvalitetnog sadržaja. Naše publikacije, osim kvalitetnog i bogatog sadržaja, praćene su iznimno snažnom web potporom.

Kakvi su planovi za ovu godinu? Postoji li šansa da se In Your Pocket pojavi za još neki grad, makar sezonski?

Ova godina je već odrađena. Mi smo u planovima za 2014, a tada će biti i novih izdanja, pa možda i "predsezonskih". Mi smatramo da sezona treba da traje 365 dana.