Franšizni sektor ne posustaje

Ponovno na vrhu
Ponovno na vrhu / Taco Bell je drugu godinu zaredom na prvom mjestu najuspješnijih američkih franšiza
Utorak
01.03.2022
Franšizni sektor raste unatoč izazovima, a prilagodljivost i inovativnost ključne su značajke najuspješnijih franšiza, pokazuje ovogodišnja lista 500 najuspješnijih američkih franšiza koju objavljuje časopis Entrepreneur.
 

Bilo je to vrijeme ekonomske neizvjesnosti, pogrešnih startova, naglih promjena i naleta straha – ovako časopis Entrepreneur, objavljujući godišnju listu 500 najuspješnijih američkih franšiza*, opisuje atmosferu u kojoj su franšizni sustavi funkcionirali posljednje dvije godine. Malo je biznisa koji su ostali „netaknuti“ pandemijom, većina je bila prisiljena modificirati i prilagoditi način poslovanja novim okolnostima te potrebama potrošača. Kakve su rezultate postigli franšizni sustavi s najrazvijenijeg tržišta franšiza na svijetu i tko se među njima posebno istaknuo?

Lideri i trendovi

Opći i najpovoljniji dojam je da franšizni sektor u SAD-u, unatoč svemu, nastavlja rasti – stoji u analizi časopisa Entrepreneur. Za ulazak na ovogodišnju listu prijavio se rekordan broj tvrtki – 1.177, koje su od srpnja 2020. do srpnja 2021. (razdoblje u kojem se prikupljaju podaci relevantni za rangiranje) dodale 17.082 poslovnice na tržištima diljem svijeta – što je 2,9% više nego prethodne godine.

Kako su zbog pandemije potrošači u ovom razdoblju provodili više vremena kod kuće, tako je rasla je i potreba za uslugama biznisa vezanih za popravke i uređenje doma. Taj se rast odrazio i na ovogodišnju listu, budući da je rangiran veći broj tvrtki iz ovog sektora – 34 (za osam više nego prethodne godine). Ako se pogleda prosječni rast franšiznih jedinica u Sjedinjenim Državama, ovo je bila treća najbrže rastuća kategorija na listi, s tvrtkama koje su dodale, u prosjeku, 11 i više novih franšiznih jedinica, stoji u analizi časopisa Entrepreneur.

Za razliku od prethodnih godina, kada je udio gastro franšiza vidljivo opadao, ove se godine trend preokrenuo – posebice u kategoriji restorana brze usluge. Prošle je godine na listu ušlo 80 franšiza, ove ih godine ima čak 97. Gotovo 20% od ukupnog broja rangiranih franšiza odlazi na restorane brze usluge, a više od 25 brendova ušlo je u 100 najuspješnijih. Zanimljivo je – ističe se u analizi – da su neki od većih i poznatijih brendova iz ove kategorije prijavili manji broj restorana u odnosu na prošlu godinu, što ne mijenja dojam da je gastronomski sektor, u cjelini, ove godine bio stabilan i jak. Kao rezultat sve veće potražnje za zdravim obrocima i uslugom dostave, na listu su dodane čak tri nove kategorije: salate, poke (havajski specijalitet) i ghost kitchen (restorani koji imaju samo uslugu dostave).

Međunarodni rast i dalje nadmašuje rast u Sjedinjenim Državama – i to je trend koji se dulji niz godina ne mijenja, iako se jaz postupno smanjuje – ove je godine u SAD-u otvoreno 6.179 novih franšiza, a na inozmenim tržištima 7.741.

Konačno, zanimljivo je da je ove godine tržište iznajmljivanja znakova za dvorišta eksplodiralo, toliko da su priređivači Entrepreneurove liste morali uvesti posebnu kategoriju. I to, kategoriju koja je zabilježila najveći prosječni rast franšiznih jedinica u Sjedinjenim Državama, pri čemu su dvije tvrtke – obje relativno nove – dodale ukupno 569 franšiznih jedinica za godinu dana. Uspjeh ove kategorije ukazuje na još jedan trend: poduzetnici koji se odluče za uzimanje franšize traže koncepte za koje ne treba izdvojiti puno novca, a pogotovo ako se radi o biznisima koji se mogu voditi od kuće i predstavljati dodatni izvor prihoda.

10 najuspješnijih američkih franšiza 2022.​

  1. Taco Bell (brza prehrana)
  2. The UPS Store (poštansko-kurirska služba, usluge za MSP)
  3. Popeyes Louisiana Kitchen (brza prehrana)
  4. Jersey Mike's Subs (brza prehrana)
  5. Culver's (brza prehrana)
  6. Kumon Math & Reading Centers (edukacija djece)
  7. Planet Fitness (fitness)
  8. Servpro (restauracija, čišćenje, sanacija štete od požara, poplava)
  9. 7-Eleven (lanac supermarketa)
  10. Trophical Smoothie Cafe (smoothie, sokovi)

Cjelokupnu listu *Entrepreneur's Franchise 500 možete pronaći ovdje.

Formula za rangiranje

Za rangiranje franšiza Entrepreneur koristi složenu formulu koja uključuje: veličinu franšizne mreže, stopu rasta, financijsku snagu i stabilnost sustava, iznos početnog ulaganja, starost tvrtke, broj godina u franšizingu, postotak raskinutih ugovora. U formulu su uključeni i dodatni faktori: razina potpore koju primatelj franšize dobiva, trajanje obuke, pomoć u pregovaranju pri najmu poslovnog prostora ili pronalaženju izvora financiranja. Usto, uzima se u obzir i faktor prepoznatljivosti brenda te prisutnost na društvenim mrežama, što također može pokazati koliko koncepti ulažu u razvijanje kvalitetnog odnosa s kupcima i privlačenje novih potrošača. Sve to, zajedno s financijskim pokazateljima, pomaže u rangiranju najjačih brendova i ukazuje na sustave s najboljim uvjetima za primatelje franšize.