Stvoriti veliki kutak za male proizvođače

's Fahl / Koncept specijalizirane trgovine koja okuplja i prodaje proizvode malih i regionalnih proizvođača, zanatlija, dizajnera i drugih kreativaca
Srijeda
12.08.2020
Iz želje da ponude atraktivan, ali dostupan prodajni prostor za male proizvođače, kreativce i dizajnere, u Beču je 2015. otvorena specijalizirana trgovina s' Fahl. Potražnja je potakla i razvoj franšizne mreže, a primatelje franšize sada traže i u Hrvatskoj.
 

Većina malih proizvođača, dizajnera, zanatlija i drugih kreativca nema mogućnost niti priliku plasirati svoje proizvode u velikim lancima, na dobrim lokacijama ili prestižnim i profitabilnim trgovinama – bez obzira koliko se radilo o kvalitetnim, zanimljivim i originalnim proizvodima. Ovo saznanje navelo je dvojicu poduzetnika iz Austrije Christiana Hammera i Markusa Bauera da osmisle i u listopadu 2015. u Beču otvore 's Fahl – specijaliziranu trgovinu koja će okupiti i prodavati proizvode malih i regionalnih proizvođača.

Poslovni se model zasniva na jednostavnoj ideji: mali proizvođači dobivaju mogućnost iznajmiti u okviru Fahl trgovine mali prodajni prostor. Najčešće, radi se o rustičnoj drvenoj kutiji-polici, koja je vrlo prepoznatljiva i atraktivna te koja je postala simbol Fahl koncepta. Na taj način, s minimalnim rizikom i financijskim sredstvima, proizvođači dobivaju jedinstven prodajni kutak, a s time, i preko potrebnu vidljivost te put do većeg broja potrošača.

Koncept je u kratkom vremenu pobrao simpatije javnosti i medija, a osim obilja kreativnih i dizajnerskih proizvoda i regionalnih delicija koje je ponudio, Fahl je pažnju privlačio i svojim šarmantnim uređenjem. Ljudi koji su željeli otvoriti i voditi svoj Fahl, javljali su se svakodnevno. Bila je to zgodna prilika da se dućani relativno brzo otvore i u drugim gradovima Austrije te je kompanija ponudila i franšizu.

Danas, pod brandom Fahl posluje devet franšiznih trgovina – šest ih je u Austriji, dvije su u Njemačkoj, jedna u Švicarskoj. Osim toga, na domaćem tržištu, u Austriji, postoji i šest franšiznih kornera (po principu „shop-in-shop“).

Potraga za novim franšiznim partnerima se nastavlja, potvrđuju iz sjedišta kompanije, a razvoj je sada usmjeren na nova tržišta. Na franšiznoj mapi nalazi se i ova regija. – Ovo je koncept koji bi mogao funkcionirati bilo gdje u Europi – kaže Merima Ribić, marketing menadžerica kompanije. – Spremni smo za daljnje širenje i franšiza je već dostupna na tržištu Hrvatske – ističe Ribić, koja će i biti zadužena za daljnji razvoj, poboljšanje i širenje koncepta u Hrvatskoj.

Najbolji promotori regionalnog blaga

Hrvatska ima puno malih proizvođača ulja, džemova, meda, maslinovog ulja, sira, nakita… – sve su to proizvodi koji bi se mogli naći u Fahl dućanima – napominje Merima Ribić i ističe da je to najbolji poticaj za njihove buduće partnere – poduzetnike koji bi željeli uzeti franšizu, otvoriti i voditi vlastiti Fahl dućan u Hrvatskoj.

Franšizni je koncept, kako kaže, prilagođen širokom profilu kandidata. Primatelj franšize ne mora imati neko određeno poslovno iskustvo, bitno je da dobro poznaje svoj grad i regiju u kojoj živi, zna potrebe i navike svojih sugrađana i, što je najvažnije, da ima poduzetničkog duha. – Nama je bitno da partner bude motivirana osoba, da gaji ljubav prema svom kraju i proizvodima koji potiču s tog podneblja. Poželjno je da to bude društvena osoba, pošto neće biti samo u kontaktu sa svojim klijentima – proizvođačima i kreativcima – već i s kupcima. Naravno, uz sve to, bitno je da ima želju raditi i voditi svoj biznis, a mi ćemo biti uz njega kao stalna podrška – objašnjava Ribić tko bi bili „idealni primatelji“ ove franšize.

Otvoreni su, kako kaže, za razgovor sa zainteresiranima iz svih krajeva Hrvatske, ali dućani, naglašava naša sugovornica, ipak najbolje posluju u velikim gradovima i mjestima s razvijenim turizmom. – Za nas je vrlo interesantna Rijeka, kao i Zagreb. Osim toga i Split, Osijek, Zadar, Velika Gorica, Pula, Slavonski Brod, Opatija, Hvar, Crikvenica, Dubrovnik, Rovinj, Trogir, Poreč, Šibenik. Svakako, svi zainteresirani nam se mogu javiti pa ćemo zajedno procjeniti što bi bilo optimalno i koja bi lokacija bila fina za Fahl dućan – kaže Ribić.

Za dobar dojam – poseban prostor

Dućan bi trebao imati najmanje 80 m2. Iskustvo pokazuje da je najbolje birati lokale bez mnogo uglova, a preporučuju se prostori s dosta prirodne svjetlosti i velikim izlogom, jer je to najbolji način da prolaznici odmah uoče što se sve nudi u dućanu. – Najbitnije je da površina zidova u lokalu bude velika, pošto se na njih postavljaju naše prepoznatljive Fahl kutije. Odabir prostora spada, inače, u zadatke primatelja franšize, ali mi možemo pomoći savjetima i preporukama, pošto već imamo iskustva i znamo kakav tip lokala je najbolji – kaže Ribić.

Iskustvo je takođe pokazalo da su najpogodnije lokacije za otvaranje dućana u centralnim gradskim zonama, jer se, prirodno, odlikuju velikim protokom ljudi i velikim brojem turista koji su, pak, uvijek radi kušati i kupiti autentične domaće proizvode. – No, mi imamo i jedan dućan koji je smješten u šoping centru u Grazu i taj lokal, recimo, posluje jako dobro. Uvijek treba malo više vremena na početku dok se ne pročuje za dućan, ali je svakako sigurnije ako se trgovina otvori u centru grada – veća je frekvencija ljudi te veće šanse da ćete privući prolaznike – objašnjava Ribić.

Uz podršku do svog dućana

Da bi otvorio dućan i pokrenuo biznis, primatelj franšize treba investirati 35.000 eura. Ovaj se iznos, praktički, računa kao ulazna franšizna naknada i pokriva kupovinu licence, nabavu kutija-polica, softvera i IT opreme, marketinškog materijala, uredskog pribora i drugih potrošačkih dobara. – Pokriveno je, dakle, sve što vam treba za nesmetan početak rada – kaže Ribić.

Iako pokretanje biznisa nikad nije jednostavan proces, pod franšizom je neusporedivo lakše. – Između ostalog, i zbog podrške i pomoći iz centrale – ističe Ribić. Primatelji Fahl franšize će dobiti sav potreban marketinški materijal (letke, brošure, posjetnice...), optimizirana IT rješenja i stalnu tehničku podršku (24 sata na dan, sedam dana u tjednu). Iako će imati i detaljan operativni priručnik sa svim potrebnim informacijama o poslovanju, primatelj franšize mora proći i obuku. – Nakon upoznavanja i prvih konkretnih koraka, potencijalni se primatelj franšize poziva u jednu od postojećih Fahl trgovina, gdje može vidjeti kako koncept funkcionira u stvarnosti. Tom prilikom može postaviti pitanja, riješiti nedoumice, vidjeti kako se dućan može urediti, organizirati. Obuka ne traje dugo. Mi apeliramo na zdrav razum i vjerujemo da svatko tko želi biti naš partner, bit će spreman samostalno voditi svoj dućan – uvjerena je Ribić.

Uostalom, dodaje ona, velika je prednost što primatelj može koristiti know-how i iskustvo davatelja franšize – to uliva dodatnu sigurnost i garantira da će primatelj voditi dućan kao pravi stručnjak. – U isto vrijeme, on zadržava i određen stupanj slobode. Primatelj, recimo, sam bira lokaciju, zaposlenike, proizvođače s kojima će surađivati, iznos najma kutija i slično. S druge strane, dobiva siguran model poslovanja, budući da primatelj ne ovisi samo o proviziji od prodaje, već računa i na prihod od iznajmljenih kutija – objašnjava Ribić.

Koliko će prodavača morati zaposliti, ovisi uvelike o tome hoće li primatelj franšize željeti i sam raditi u dućanu. – Tijekom radnog tjedna, jedna je osoba dovoljna. Za vikend bi već trebale raditi dvije osobe, jer tada ima i najviše kupaca i češće treba popunjavati kutije – napominje Ribić. Primatelji se često odlučuju zaposliti dva studenta s pola radnog vremena i jednog do dva prodavača na puno radno vrijeme.

A kako dolaze do zakupaca – malih proizvođača i kreativaca koji bi bili zainteresirani prodavati svoje proizvode u Fahl dućanima? – Kao što smo već spomenuli, primatelji uglavnom sami traže i odlučuju kome će iznajmiti Fahl-kutije. Najbitnije je, međutim, dobro procijeniti što se traži i što će se dobro prodavati. U nekim regijama u Austriji, recimo, više se prodaju prehrambeni proizvodi, u drugoj, bolje idu dizajnerski. Mi, s naše strane, možemo pomoći u medijskoj promociji, a dodatno, posredovati u komunikaciji s više od 2.700 naših proizvođača iz Austrije. Vjerujemo da bi hrvatsko tržište za njih bilo vrlo interesantno, ali i obrnuto – kaže Ribić.

Koliko će, pak, proizvođača biti zastupljeno u jednom dućanu, ovisi prije svega o veličini lokala, tačnije, o tome koliko se kutija može postaviti na zidove prodajnog prostora. U prosjeku, jedna Fahl trgovina ima od 250 do 370 kutija. Cijena iznajmljivanja kutije bit će prilagođena hrvatskom tržištu, a preporuka davatelja franšize je da ona bude jedinstvena na razini cijele države, iako, pojedinačno, primatelji imaju pravo sami odrediti cijenu najma. – U Austriji, Njemačkoj i Švicarskoj, recimo, cijena iznajmljivanja je ista u svim Fahl trgovinama i to doista odlično funkcionira. Što se tiče Hrvatske, naša je preporuka da pet tjedana najma košta 60 kuna, 13 tjedana 55 kuna, 26 tjedana 50 kuna, a 52 tjedna 45 kuna – objašnjava Merima Ribić.

Od ovog prihoda, primatelj će izdavajati određen postotak koji se, u vidu redovite franšizne naknade, isplaćuje davatelju franšize. Izdvaja se od 9% do 16%, a iznos ovisi o trenutačnom broju zakupaca u dućanu.

Bogatstvo je u fleksibilnosti i razmjeni

Jedna od ključnih prednosti ovog koncepta, na koju bi potencijalni primatelji franšize iz Hrvatske trebali računati, jeste upravo mogućnost da se i mali hrvatski proizvođači nađu u Fahl trgovinama izvan domaćeg tržišta – za sada, u Austriji, Njemačkoj ili Švicarskoj.

Franšizna obitelj Fahla je, zapravo, jedna velika mreža s puno partnera i proizvođača koji su preko centrale u Beču jako povezani. Cilj nam je da pomažemo jedni drugima i potaknemo internacionalnu razmjenu proizvođača. Trgovine u Austriji, mogle bi, recimo, biti zainteresirane za maslinovo ulje iz Hrvatske, dok bi se u Fahlu u Hrvatskoj moglo ponuditi bundevino ulje iz Austrije. Ljepota je u tome što se, kroz dinamiku iznajmljivanja prostora, i ponuda proizvoda uvijek mijenja, a ta promjena garantira da će i Fahl trgovine biti kreativnije i interesantnije za kupce i za proizvođače. Uostalom, naši će partneri vrlo brzo primjetiti što dobro ide, a što manje, te se prema tome mogu i prilagođavati, biti kreativni i fleksibilni – kaže Merima Ribić.


Zadovoljni primatelji franšize / Primatelj franšize primarno zarađuje od iznajmljivanja Fahl-kutija i provizije od prodaje. Osim toga, u okviru svoje Fahl trgovine može ponuditi i kolače, kavu i druge napitke te računati na prihod i s te strane.

Popularno na forumu