Franšiza škole za 21. stoljeće
Kako obrazovati današnje generacije djece koje se suočavaju s neviđenim tempom društvenih, demografskih, ekonomskih, tehnoloških i ekoloških promjena? Ako „Institut za budućnost“ (IFTF) predviđa da čak 85% zanimanja koja će postojati 2030. u ovom trenutku nije niti izmišljena, što bi škole u tom slučaju trebale učiti djecu? Kakav to obrazovni sustav može odgovoriti na izazove budućnosti?
Polazeći upravo od ovih pitanja, Kanada je još sredinom 90-ih godina 20. stoljeća počela razvijati nastavni program koji će njegovati i poticati vještine – za 21. stoljeće. Umjesto dotadašnje metodologije poučavanja koja se temeljila na prijenosu informacija, kanadski je obrazovni sustav prihvatio metodologiju „naučite kako da učite“ i fokusirao se na razvoj kompeticija poput kritičkog mišljenja, istraživačkog duha, kreativnosti, rješavanja problema, digitalne i informatičke pismenosti. Rezultati koje su tijekom godina postizali, svrstali su Kanadu u jednog od svjetskih lidera u obrazovanju. Prema posljednjem PISA* ocjenjivanju vještina i znanja učenika, kanadski je obrazovni sustav rangiran na 5. mjesto, a prema najnovijoj listi „Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj“ (OECD**), Kanada je na 6. mjestu – u oba slučaja, kao najbolje rangirana zemlja engleskog govornog područja u svijetu.
Škola za globalne đake
Dokazani koncept kanadskog dvojezičnog kurikuluma i metodologije rada već dugi niz godina izvan granica domaćeg tržišta širi i kanadski obrazovni sustav Maple Bear. S više od 380 vrtića, osnovnih i srednjih škola u 17 zemalja i više od 40.000 učenika, Maple Bear danas je jedan od najbrže rastućih brandova u obrazovanju te najveći franšizni obrazovni sustav u svijetu po broju zemalja u kojima posluje.
Od prošle godine ovaj je obrazovni sustav pokrenuo i razvoj mreže u Europi, kada je potpisan ugovor o master franšizi za zemlje Centralne i Istočne Europe. Tvrtka Maple Bear Central & Eastern Europe imat će sjedište u Bugarskoj i bit će zadužena za razvoj mreže škola u ovom dijelu Europe. – Cilj nam je da i na ovim prostorima stvorimo siguran i poticajan sustav obrazovanja koji će prenijeti najbolje prakse kanadskog bilingvalnog kurikuluma i metodologije poučavanja, ali koji će biti prilagođeni lokalnim regulativama i lokalnom nastavnom planu i programu – kaže Yann Bidan, generalni direktor Maple Beara za Centralnu i Istočnu Europu.
Maple Bear, objašnjava Bidan, već traži lokalne partnere koji bi, kao primatelji Maple Bear franšize, otvorili i vodili škole na području Centralne i Istočne Europe, pa tako i na teritoriju Hrvatske.
– Pozicija naših škola vrlo je specifična – kaže Bidan. – Iako se radi o međunarodnom sustavu, Maple Bear je na svakom pojedinom tržištu registriran kao lokalna obrazovna institucija, koja se, kao što smo već istaknuli, prilagođava i lokalnim propisima. To znači da prihvaća lokalni kurikulum, ali ga nadograđuje primjenom kanadskog kurikuluma i najbolje kanadske metodologije i strategija poučavanja – kaže Bidan.
– To donosi nekoliko prednosti. Kako slijedimo lokalni nastavni plan i program, djeca koja pohađaju naše škole mogu se lako uklopiti u državni obrazovni sustav, ako, iz bilo kojeg razloga, odluče napustiti Maple Bear. S druge strane, dvojezična nastava i razvoj adekvatnih vještina i ljubavi prema učenju i stjecanju znanja, pripremit će ih da budu istaknuti članovi svoje zajednice, ali i građani svijeta – objašnjava Bidan.
Internacionalne škole uglavnom pohađaju djeca stranaca ili djeca imućnih roditelja koji namjeravaju nastaviti školovanje u inozemstvu. Usprkos uvriježenoj praksi, Maple Bear se ne obraća isključivo tim ciljanim skupinama. – Upravo zbog dvojnog kurikuluma i naslijeđa bilingvalizma i multikulturalizma, na kojima počiva kanadski identitet, naše su škole otvorene za sve. Maple Bear jeste premium brand, no, cjenovno želimo biti pristupačniji od većine konkurenata u toj klasi te dostupniji većem broju potencijalnih polaznika koji žele vrhunsko obrazovanje. Treba, međutim, istaknuti da mi, kao davatelji franšize, ne propisujemo cijenu školarine, već se o tome dogovaramo s našim primateljima franšize – mi ćemo ih posavjetovati, ali je konačna odluka na njima – kaže Bidan.
Iskustvo nije presudno
Promatrano s poslovne strane, Maple Bear obraća se dvjema skupinama potencijalnih partnera. To su, prije svega, postojeći vrtići koji žele rebrandirati svoj koncept ili iskoračiti na novo područje – područje osnovnog obrazovanja. Međutim, oni moraju ispuniti nekoliko specifičnih uvjeta – prije svega, postojeći nastavnici moraju tečno govoriti engleski jezik, a bilo bi najbolje i vrlo poželjno da su i djeca do sada učila na engleskom jeziku. Druga skupina poželjnih partnera su poduzetnici koji do sada nisu radili na području obrazovanja, ali imaju jaku želju razvijati ovaj sektor. – Podržat ćemo i poželjeti dobrodošlicu svima onima koji dijele naše vrijednosti i imaju strastvenu želju baviti se edukacijom – potvrđuje Bidan.
– Vrlo je važno naglasiti da u ovoj vrsti partnerstva nije riječ samo o ustupanju licence za nastavni plan i program, što je tipična i prilično rasprostranjena praksa, već o prijenosu cijelog koncepta, strategija poučavanja, kurikuluma i, prije svega, ozbiljnoj obuci koja nije jednokratna, već stalna, kako to, uostalom, franšizna suradnja i podrazumijeva – naglašava Bidan.
Postojeće škole, objašnjava dalje, možda će lakše ući u ovaj posao jer već imaju prostor, opremu i stručni kadar te će i investicija za konverziju u Maple Bear biti niža u odnosu na investiciju partnera koji bi školu otvarao i opremao „od nule“. – No, treba uzeti u obzir da mi posvećujemo veliku pozornost prostoru u kojem djeca borave. To bi trebao biti siguran i stimulativan prostor. Učionica je osnovni identifikacijski element naših škola, to je ključno mjesto, jer se upravo tu sve naše metodologije i strategije poučavanja primjenjuju i dolaze do izražaja. Stoga, bez obzira radi li se o novoj gradnji s već postojećom opremom, ili je riječ o postojećoj zgradi koju je potrebno obnoviti, nastojat ćemo što više optimizirati troškove opremanja. Međutim, sve bi učionice trebale izgledati slično i biti slično opremljene – kaže Bidan.
Iznos ukupne investicije, stoga, varira i uglavnom će ovisiti o veličini i vrsti zgrade, dodaje Bidan. Početno ulaganje, u obliku jednokratne franšizne naknade za licencu, iznosi 35.000 eura, a važno je napomenuti da će prvi primatelj franšize Maple Beara na teritoriju Hrvatske platiti ovu licencu – upola manje. Druga važna činjenica je da kupnjom licence svaki primatelj ima pravo otvoriti sve „formate“ ustanova – od vrtića do srednje škole. – Međutim, partner nema obvezu otvoriti cijeli spektar, već može, recimo, otvoriti samo vrtić. To se obično preporučuje za početak. Ako počnu s vrtićem, imat će neusporedivo manje ograničenja i više vremena za primjenu i provedbu naših protokola. Za vrtić je potrebno manje osoblja, može se otvoriti u bilo koje vrijeme tijekom godine, a pruža i mogućnost stalnog upisa djece – objašnjava Bidan.
Stabilan oslonac za partnere
Primatelji Maple Bear franšize mogu računati na sveobuhvatnu i stalnu potporu. – Kako smo već istaknuli, primatelj naše franšize ne kupuje jednostavnu licencu, već postaje dijelom globalne mreže i može koristiti najbolje prakse i iskustva naših škola iz cijelog svijeta – kaže Bidan, dodajući kako se potpora može podijeliti u dvije osnovne kategorije – akademsku potporu i operativnu i marketinšku potporu.
Akademska potpora dolazi iz sjedišta Maple Beara u Kanadi. – Kvaliteta nastavnika jedan je od faktora koji kanadsko obrazovanje čini tako snažnim – kaže Bidan. Budući nastavnici formiraju se kroz specifične obrazovne programe, koji su vrlo selektivni i uzimaju samo učenike iz najboljih srednjih škola kako bi usavršavanje nastavili i tijekom svojih nastavničkih karijera. – Replicirali smo ovaj ekosustav i stvorili akademski tim od 200 stručnjaka iz Kanade koji izlaze na teren i putuju svijetom kako bi pružili početnu i redovitu godišnju obuku svim našim nastavnicima. Uz to, svakoj će školi biti dodijeljen i virtualni voditelj nastave iz Kanade, koji je zadužen za stalnu podršku nastavnicima i ravnateljima škola – objašnjava Bidan.
Primatelj franšize dobiva i pristup online alatu koji uključuje detaljan kurikulum za djecu u dobi od tri mjeseca do 18 godina, kao i operativni priručnik za upravljanje školom. – Kurikulum je za nas živo biće koje diše i evoluira – zato se stalno i ažurira, nadopunjava novim najboljim praksama kanadskog obrazovanja – kaže Bidan.
Za operativnu podršku zadužen je primatelj master franšize, tvrtka Maple Bear Central & Eastern Europe. Primatelj, za početak, dobiva biznis plan i plan za provedbu koncepta, pomoć u pronalaženju odgovarajućeg objekta, odabiru osoblja, ali i pomoć oko strategija upisa, rješavanja hitnih situacija. – Stalna podrška u poslovanju uključuje i podršku u marketinškim kampanjama, a primatelj će dobiti puni pristup odgovarajućim video-materijalima, vizualnim sadržajima te sadržajima za društvene medije – kaže Bidan.
U Hrvatskoj, dodaje Bidan, planiraju otvoriti više predškolskih ustanova i osnovnih škola, stvarajući potencijal za otvaranje srednjih škola u sljedećoj fazi razvoja.
Franšiza Maple Beara već se pokazala kao stabilna poslovna prilika na globalnoj razini. – Nijedna od naših škola nije zatvorena niti je doživjela neuspjeh – kaže Yann Bidan.
*PISA – Programme for International Student Assesment
**OECD – Organization for Economic Co-operation and Development
pročitajte članke
Dobro ustrojeni franšizni sustavi nastoje konstantno uvoditi inovacije koje će unaprijediti i olakšati poslovanje franšiznim partnerima. Što je aktualno u obrazovnom sustavu Maple Bear?
„Podrška koju dobivamo, i na koju ćemo uvijek moći računati, ključna je u franšiznoj saradnji i objašnjava svjetski uspjeh Maple Beara“, navodi Ljiljana Nikolova zašto se odlučila za franšizu ovog obrazovnog sistema
Franšize iz oblasti edukacije djece nastavile su širiti svoje mreže i tokom pandemije. Nekoliko sistema je potpisalo franšizne ugovore i započelo poslovanje i u zemljama ove regije.
Kanadski sustav Maple Bear jedna je od najvećih svjetskih obrazovnih franšiza. Što nudi ova franšiza te tko bi bili idealni partneri u zemljama ove regije, objašnjava Yann Bidan, generalni direktor za Centralnu i Istočnu Europu
Obrazovni sustav Maple Bear već godinama razvija franšiznu mrežu svojih vrtića i škola izvan granica Kanade. Ove će godine otvoriti i prvu franšiznu školu u Europi.
Najčitanije
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Poljska tvrtka Sweet Gallery do sada je isključivo razvijala biznise u području gastronomije. Sada ulazi u sektor turizma. Što je „Tiny House“ i kako se na ovom formatu može zaraditi?
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.
Kako se može iskoristiti ovčja vuna? Poduzetnički dvojac iz Rumunjske započeo je proizvodnju peleta od ovčje vune, koji se u poljoprivredi koristi kao kvalitetno organsko gnojivo.
„Ukoliko postajete primatelji franšize, utoliko postajete partneri i prijatelji, a financijski ste neovisni“, kaže Sarah Vuković, zadužena za razvoj mreže škola „Malac Genijalac“ u Hrvatskoj