Sanjala sam o malom, lijepom dućanu na obali mora i moj se san polako počeo ostvarivati s brandom Aqua
Ekaterina Stankevič
Petak
04.12.2015
Osim suvenira, Ekaterina Stankevič je s Jadrana „ponijela“ i želju otvoriti franšizu branda Aqua. Prvi je dućan ubrzo osvanuo na Krimu, da bi se biznis – nakon nedavnih previranja – preselio u Bugarsku.
 

U rujnu 2011. Ekaterina Stankevič, podrijetlom iz Moskve, putovala je sa svojim suprugom i upoznavala Jadransku obalu. Prvo su obilazili Crnu Goru da bi odmor nastavili u Hrvatskoj. U starom gradu u Kotoru prvi su put vidjeli dućan branda Aqua. Trgovina ih je privukla prije svega svojim jedinstvenim „pomorskim“ dizajnom, svježinom i originalnošću. Posjetili su je i kupili nekoliko stvarčica za sebe. – Bili smo impresionirani konceptom malog turističkog dućana u kojem svatko može pronaći nešto korisno za odmor na moru, kao i vrlo lijepe suvenire i poklone – objašnjava Ekaterina Stankevič.

Tijekom putovanja svuda su nailazili na Aqua dućane – u Dubrovniku, Splitu, Trogiru, na Korčuli. U svakom su kupili nešto novo za sebe, obitelj i prijatelje. – Svi su proizvodi bili vrlo lijepi, stilizirani, a ujedno visoke kvalitete. Naravno, poželjeli smo saznati više o brandu Aqua – kaže ona.

Prve su informacije pronašli na internetu, a na službenoj stranici tvrtke vidjeli su da bi mogli kupiti franšizu. – Franšizni uvjeti su nam djelovali vrlo privlačno – s relativno niskim troškovima otvorenja trgovine, bez franšiznih naknada i velikom podrškom davatelja franšize, tvrtke Aqua Maritime, i to po pitanju opremanja dućana, obukama zaposlenika i svim ostalim što je neophodno. Sanjala sam o malom, lijepom dućanu na obali mora i moj se san polako počeo ostvarivati s brandom Aqua – kaže Ekaterina Stankevič.

Pozvali su tvrtku i predložili im otvoriti jednu ili dvije trgovine na obali Crnog mora na poluotoku Krim. Vrlo su brzo dogovorili sastanak i otišli na pregovore u Zagreb. – Taj je sastanak promijenio cijeli naš budući život. Zaista smo bili impresionirani atmosferom u tvrtki – njihovim direktorima, profesionalnim osobljem, prijateljskim stavom i željom da podijele svoje iskustvo. Nakon tog susreta bila sam apsolutno sigurna da želim raditi s njima – priča Ekaterina Stankevič.

Prije nego se upustila u novu – franšiznu avanturu, radila je kao viša menadžerica u velikoj trgovinskoj tvrtki u Moskvi, distributeru poznatih europskih modnih i kozmetičkih brandova za tržište Rusije (Clarins, Yves Saint Laurent, BPI, Chantelle). Njezin suprug, koji joj je pomogao u vezi s pravnim pitanjima oko Aqua franšize, odvjetnik je po profesiji. U Moskvi su živjeli sve do te 2011. i sudbonosnog putovanja na Jadransku obalu.

Foto: Aqua – Zlatni Pjasci, Sunčev breg i Varna

Za pokretanje biznisa na Krimu odlučili su se jer su tamo provodili dosta vremena – imali su i vlastiti apartman u kojem su boravili tijekom ljeta, te su jako dobro poznavali regiju. U to vrijeme, Krim je bio veoma dobro mjesto za razvoj branda poput Aque. Priroda na Crnomorskoj obali na Krimu jedinstvena je i prelijepa, priča Ekaterina Stankevič, klima suptropska, s vrlo opuštenom atmosferom. Ljetovališta su bila popularna među turistima iz ostalih dijelova Ukrajine, Rusije i drugih zemalja bivšeg Sovjetskog Saveza, nekih zemalja Istočne Europe i Turske. Broj turista, prema njenim riječima, svake je godine rastao i Krim je postojao turistički razvijena destinacija.

Odlučila sam da u početku otvorim dva dućana – jedan u gradu Jalte i drugi u Balaklavi, dijelu Sevastopolja. Sa velikom potporom Aqua tima, u svibnju 2012. dućani su otvoreni. Bili su na izuzetno dobrim lokacijama i već u prvoj sezoni postigli odličan uspjeh. Postali su popularni i među turistima i među lokalnim stanovništvom – kaže ona. Bio je to razlog što se odlučila otvoriti još jedan dućan sljedeće sezone – u resortu Gaspra, nedaleko od Jalte.

U ljeto 2013. vodili su tri vrlo uspješne suvenirnice na Krimu i bili spremni za daljnje širenje branda Aqua u Ukrajini. Pošto su imali veliku potražnju potrošača iz Odese, odabrali su ovaj, kako kaže, prelijepi grad za sljedeću destinaciju u Ukrajini. – Dakle, početkom 2014. naša je tvrtka imala tri dućana, spremali smo se za novu sezonu i pripremali otvaranje dućana u Odessi. Nažalost, ruska aneksija Krima srušila je naše planove – kaže Ekaterina Stankevič.

Ekonomija Krima je, kako kaže, odmah doživjela kolaps, sve su banke bile zatvorene, a račun tvrtke blokiran. Svi međunarodni letovi bili su otkazani, a međunarodna trgovina zaustavljena. – Postalo nam je potpuno jasno da Krim u bliskoj budućnosti ne može biti turistička destinacija u razvoju kao ranije. Umjesto toga, Krim je postao „siva zona“ i shvatili smo da Aqua ne može više poslovati na Krimu – objašnjava Ekaterina Stankevič.

Prvi koji su ih pitali kako bi im mogli pomoći u toj situaciji bili su Žuva i Gordan Kolar, vlasnici tvrtke Aqua Maritime. – Ne mogu pronaći dovoljno riječi zahvalnosti njima i svim ljudima iz Aque za njihovu bezrezervnu pomoć i potporu u tako teškom trenutku – prisjeća se Ekaterina Stankevič.

Ona kaže da su tada imali dva cilja – spasiti tvrtku i prisustvo branda Aqua u Ukrajini i nastaviti svojim načinom života i suradnju s hrvatskom tvrtkom. Nije se željela vratiti u Moskvu, niti je htjela razmatrati tu mogućnost.

S obzirom da je dućan u Odessi bio spreman za otvorenje, uz pomoć davatelja franšize, upoznali su Irinu Stratenko iz tog grada, koja je također sanjala otvoriti Aqua dućan. Uz dozvolu davatelja franšize, kontaktirali su je i predložili da zajedno otvore dućan, te da njihova ukrajinska tvrtka prijeđe u njezine ruke. Dogovor je uspio te su ubrzo zatvorili sve svoje dućane na Krimu, a opremu i zalihe poslali u Odesu, gdje je tvrtka i preseljena. Na mjesto direktorice imenovana je Irina Stratenko u čije vlasništvo uskoro prelazi i tvrtka. Unatoč svim poteškoćama u svibnju 2014, dućan u Odessi počeo je s radom i do danas posluje uspješno.

Foto: Aqua – Nesebar, Bugarska

U isto vrijeme, s davateljem franšize odlučuju pokrenuti poslovanje na obali Crnog mora u Bugarskoj. Tu su zemlju odabrali zbog dugačke obale, dobro razvijenih i popularnih resortova, ali i zakonodavstva koje je veoma naklonjeno biznisu. Poslovanje su započeli već krajem travnja 2014.

Bila je to potpuno nova zemlja i novo tržište za mene. Bilo je vrlo interesantno započeti posao sa Aquom u novim uvjetima, niti malo jednostavnim. Nismo imali dovoljno vremena pronaći odgovarajuće lokacije, radnike, niti dovoljno vremena za sva pravna pitanja – objašnjava ona.

Bez obzira na sve, uz pomoć davatelja franšize, u srpnju 2014. otvorili su tri franšizna dućana – u Varni, resortu Zlatni Pjasci i Sunčev breg. Sve vrijeme su imali snažnu potporu i pomoć davatelja franšize. Pored ovih dućana, danas imaju još jedan, u starom gradu Nesebara.

Franšizing je za nju postao prilika da se tržišta širom svijeta upoznaju sa novim idejama, poslovnim rješenjima, uz minimalan rizik, budući da se koristi uspješan poslovni model. – Primjerice, nama je davatelj pomogao u pravom izboru lokacija, izgledu dućana i početnim zalihama. Dizajneri davatelja napravili su finalne pripreme pred otvorenje dućana, a treneri obučili radnike. Za nas je vrlo važno što se uvijek možemo obratiti za savjet i dobiti ga u kratkom roku – kaže ona.

Bugarska, prema njezinim riječima, ima dobro poslovno okruženje, jasnu regulativu i relativno niske poreze. Brine, međutim, što se negativan utjecaj političke i ekonomske krize u Rusiji i Ukrajini odražava i na turistički promet u ovoj zemlji. I pored toga, kako kaže, za brand Aqua budućnosti svakako ima.