Snaga sustava je u dobrim partnerima

Poslovanje u franšiznom lancu olakšava mnogo toga. Ukoliko je riječ o provjerenom sustavu, onda ste sigurni da je on utemeljen na iskustvu, da ništa nije slučajno. Ako davatelj franšize inzistira na nečemu, to čini s razlogom. Čak i ako se u nekom trenutku učini da je sustav rigorozan, primatelj će vrlo brzo shvatiti da postoji razlog zašto je to tako.
Utorak
24.03.2015
Nakon dugo godina rada u trgovini, Svetlana Pavličić Ozrinić uzela je franšizu suvenirnice Aqua Maritime i uspješno razvila posao u Crnoj Gori.
 

U želji da unaprijedi i dopuni već postojeće poslovanje, naročito u ljetnim mjesecima, Svetlana Pavličić Ozrinić počela je prije nekoliko godina tragati za, kako sama kaže, "ozbiljnom franšizom". Stjecajem okolnosti, njezina je kćer, boraveći u Dubrovniku, naišla na suvenirnicu Aqua Maritime. Prenijela je svoje dojmove obitelji i odmah predložila njihovu franšizu. – Dugo smo se bavili veleprodajom i bio nam je potreban sezonski posao, nešto što bi dobro radilo, naročito ljeti. Franšiza Aqua Maritime bila je pravo rješenje – kaže Pavličić Ozrinić.

Obitelj sa dugogodišnjim iskustvom u trgovini znala je sve prednosti koje sa sobom donosi franšizing. – Iz vlastitog iskustva mogu potvrditi da poslovanje u franšiznom lancu olakšava mnogo toga. Ukoliko je riječ o provjerenom sustavu, onda ste sigurni da je on utemeljen na iskustvu, da ništa nije slučajno. Ako davatelj franšize inzistira na nečemu, to čini s razlogom. Čak i ako se u nekom trenutku učini da je sustav rigorozan, primatelj će vrlo brzo shvatiti da postoji razlog zašto je to tako. Poslovanje pod tuđim brandom je mnogo komfornije, posebno ako radite s brandom poput Aqua Maritime, koji je u ovom segmentu suvenirnica ili gift shopova – najbolji u Europi – kaže Pavličić Ozrinić.

Prva franšizna trgovina hrvatskog branda u Crnoj Gori otvorena je u Herceg Novom 2011. godine. Nakon godinu dana Aqua stiže i u Tivat, a prošle godine otvorena je i u Petrovcu. – Uspjeh prodaje u ovom poslu nije vezan za veličinu grada, već za strukturu turista i njihovu platežnu moć. Zato nekada i radnje u manjim mjestima, poput ove u Petrovcu, gdje je mnogo hotela i turista, mogu raditi i bolje nego neke u većim gradovima – objašnjava ona.

Sve trgovine u Crnoj Gori su pojedinačne (single-unit) franšize. Naime, ukoliko bi Svetlana Pavličić Ozrinić u narednom razdoblju otvorila poslovnicu u Budvi, što, kako kaže, i jest u planu za ovu sezonu, potpisala bi ugovor o master franšizi. – U Budvi je jako teško naći dobru lokaciju, jer je većina zauzeta. Nadam se da ćemo prije ljetne sezone uspješno završiti pregovore, te da ćemo otvoriti radnju u Budvi. U tom slučaju, dobili bismo ugovor o master franšizi. Crnogorska obala nije velika i, pored postojećih radnji, eventualno postoji potencijal za otvaranje još po jedne u Baru i Kotoru. O otvaranju dvije radnje u istom gradu nema ni govora – objašnjava Pavličić Ozrinić.

Na crnogorskom primorju najčešći kupci su strani turisti, i to Rusi. Domaćim turistima se, prema njezinim riječima, jako dopada asortiman, ali slabo kupuju. – Nažalost, naši ljudi, pri čemu mislim na sve ljude iz regije, jako su osiromašili. Njima se dopadaju stvari, čak se i fotografiraju, pa se ispričavaju ako ništa ne kupe, ali nama čak i to prija. Da znamo da im se sviđaju stvari – kaže ona i dodaje da je u trenutnim gospodarskim okolnostima teško opstati.

Turizam u Crnoj Gori nije dobro razvijen ukoliko se pogleda okruženje. Ponuda ne odgovara cijenama, što se odražava i na promet u trgovinama. Vjerujte, većina ljudi koji se bave trgovinom, gleda samo preživjeti. Pri tome, i podrška države za dobre tvrtke izostaje. Ako kažem da smo sretni kad u jednoj radnji platimo samo pet-šest kazni po sezoni, a da se maksimalno trudimo da sve radimo po propisima, onda vam to sve govori kakva je situacija – kaže ona.

Za davatelja franšize, s druge strane, ima samo riječi hvale, budući da su, kako kaže, veliki profesionalci i pružaju potporu u svakom trenutku. – Pošto imaju radnje diljem svijeta, oni imaju i mnogo širu sliku i bolji pogled na poslovanje, postavljaju strateški razvoj, razmišljaju o perspektivama, što nama samo može pomoći u poslovanju. Rijetko se nailazi na takvu tvrtku. I ono što je vrlo važno, naši interesi su identični, pa su sva uspostavljena pravila za dobrobit posla. Nema uspješnog davatelja franšize bez uspješnog primatelja – ističe ona.