Prvi izvještaj o tržištu franšizinga u Srbiji

Četvrtak
19.09.2013
Tijekom 2102. i u prvoj polovici 2013. godine, prema podacima PROFIT systema, u Srbiji je ukupno poslovalo 164 franšiznih sustava.
 

U 2012. godini u Srbiji ukupno je poslovalo 164 franšiznih sustava*. Od tog broja, 54 sustava, odnosno 33% pripada domaćim, srbijanskim sustavima, a 110, odnosno, 67% inozemnim sustavima. Sektorski promatrano, 111 sustava posluje u području trgovine (68%), a 53 (32%) potpada pod uslužne sustave.

Domaći sustavi

U 2012. godini je, dakle, ukupno poslovalo 54 domaćih franšiznih sustava. Od tog broja, 30 je trgovačkih sustava, a 24 uslužnih. Procentualno promatrano, 56% sustava posluje u trgovini, a 44% u uslužnim djelatnostima.

Inozemni sustavi

Od ukupno 110 inozemnih sustava, 81 sustav, odnosno 74% svih inozemnih sustava je poslovalo u trgovini, što je neuporedivo više u usporedbi s brojem uslužnih inozemnih sustava, kojih ima 29 (26%).

Grafički prikaz strukture franšiznih sustava po porijeklu i području poslovanja:

Rezultati u najvećoj mjeri nisu iznenađujući i kreću se u domeni očekivanja: dominiraju inozemni franšizni sustavi, no možda čak i ne koliko bi se očekivalo. S druge strane, očekivano je da trgovački sustavi dominiraju nad uslužnim, i kod domaćih, a posebno inozemnih sustava - franšizing je ipak lakše implementirati u distribuciji no što je to slučaj s uslužnim djelatnostima. Ono što ohrabruje je broj uslužnih sustava inozemnog porijekla - 26%. Naime, to ukazuje na činjenicu da tržište ima kapacitet da "apsorbira" i uslužne sustave sa inozemnih tržišta, čak i u uvjetima ne tako idealne gospodarstvene situacije, a s općim privrednim razvojem u tom sektoru treba očekivati ​​i dodatni rast broja ovakvih sustava.

* Podaci PROFIT systema, na temelju istraživanja.
PROFIT system u svim zemljama u kojima posluje priprema i objavljuje Godišnje izvještaje o franšizingu. Kako za Srbiju ne postoje tačni podaci o broju franšiznih sustava, ovo je posao koji počinjemo "od nule". U godinama koji slijede namjeravamo objavljivati detaljne izvještaje, koji će pokazivati ​​ne samo stanje, već i trendove na tržištu franšizinga.