Nije franšizing za svakoga

Korak po korak
Korak po korak / Prije ulaska u pregovore, budućim se primateljima franšize savjetuje da istraže i prikupe što više informacija o sustavima koji ih zanimaju.
Srijeda
22.12.2021
Franšizna suradnja, kao i svaki drugi poslovni model, ima svoja ograničenja. Koji su to razlozi zbog kojih poduzetnici odustaju od uzimanja franšize?
 

Razlozi zbog kojih se poduzetnici odlučuju na uzimanje franšize sasvim su logični. Franšizing je, ukratko, „davanje“ provjerenog i uspješnog poslovnog koncepta drugim poduzetnicima koji su voljni voditi svoj privatni biznis pod krovom danog franšiznog sustava. Pokretanje vlastitog posla „od nule“, s druge strane, uvijek donosi mnogo neizvjesnosti.

No, istina je i da uzimanje franšize podrazumijeva preuzimanje određenog rizika, a postoji i mogućnost da ovakav način suradnje ne odgovara svakom profilu poduzetnika. Od primatelja franšize se, primjerice, očekuje da strogo posluju u skladu s procedurama i uputama davatelja franšize, a uvjeti su precizno navedeni u ugovoru o franšizi. Ovo je, pak, samo jedna od stvari koje treba imati na umu kada razmišljate o uzimanju franšize. Koji drugi aspekti mogu utjecati na odluku poduzetnika da odustane od franšizne suradnje?

Ograničena kontrola poslovanja

Budući da franšizni sustavi imaju unaprijed pripremljenu „formulu“ poslovanja, definirane procedure, protokole i standarde kvalitete koje primatelji franšize moraju slijediti, često se čini da u franšiznom poslovanju nema puno prostora za kreativnost i želje primatelja. Ova okolnost, da je kontrola nad poslovanjem ograničena, jedan je od najčešćih razloga odustajanja od franšizne suradnje. Ovaj je model posebno neprihvatljiv za primatelje franšize s izraženim poduzetničkim duhom, koji sami žele inovirati, mijenjati ili dopunjavati svoje poslovanje: bilo da je to način na koji biznis funkcionira, bilo da se radi o asortimanu proizvoda koji se nude ili popisu dobavljača s kojima bi primatelj trebao surađivati... U franšiznim sustavima, zapravo, svi su ti aspekti već unaprijed određeni i uključeni u ugovor o franšizi.

Ulaganje u franšizu

Jedna od najvećih prepreka preuzimanju franšize svakako je pitanje financija. Pokretanje posla pod izgrađenim i poznatim brendom nije jeftino. Ako želi poslovati unutar franšiznog sustava, primatelj najprije mora izdvojiti određeni iznos novca za kupnju licence za franšizu. Iako na tržištu postoje franšize „za svačiji džep“, treba uzeti u obzir da se cijena licenci kreće od nekoliko tisuća do nekoliko desetaka ili stotina tisuća eura.

Nakon pokretanja poslovanja, primatelj nastavlja plaćati tekuće/redovite franšizne naknade za obuku, podršku i druge usluge ili pomoć davatelja franšize. Redoviti troškovi uključuju i naknadu za marketing koja se naplaćuje na mjesečnoj ili godišnjoj razini tijekom trajanja ugovora o franšizi. Naknade za franšizu propisane su ili kao postotak ukupnog prihoda tvrtke ili kao fiksni iznos. Jasno je da svi ti troškovi značajno utječu na dobit primatelja franšize.

Neželjeni primatelj franšize

Pristup franšiznom sustavu doista donosi brojne prednosti, a jedna od njih je poslovanje pod prepoznatljivim i renomiranim brendom. Problem, međutim, može nastati ako se u mreži pojavi „jedna trula jabuka“, primatelj franšize koji svom poslu ne posvećuje dovoljno truda i vremena. Posljedično, takvo ponašanje neće utjecati samo na njegovo poslovanje, već može narušiti imidž i ugled cijele mreže. Istini za volju, davatelj franšize može napraviti istu grešku. A kada je imidž brenda ugrožen, svatko tko radi unutar danog franšiznog sustava „osuđen“ je na plaćanje visoke cijene.

Stupanj podrške i uvažavanja

Kako je svaki primatelj franšize drugačiji, tako je i svaki davatelj franšize drugačiji. A to je posebno vidljivo u razini podrške koju davatelj pruža svojim franšiznim partnerima. Pojedini davatelji će se službeno obvezati na pružanje dodatne obuke i podrške, ali neće održati obećanje. Osim toga, budućnost primatelja uvijek je u rukama davatelja franšize. On odlučuje hoće li produžiti ugovor ili ne, bez obzira na to je li se primatelj pridržavao svih standarda i procedura te postigao izvrsne rezultate. Iako je to doista rijetko, treba biti oprezan i dobro razmisliti kojem se franšiznom sustavu isplati pristupiti.

Odluka o uzimanju franšize vrlo je ozbiljan korak i s njom svakako ne treba žuriti. Stoga se budućim primateljima savjetuje da prije ulaska u pregovore prikupe što više informacija, ne samo od potencijalnog budućeg davatelja franšize, već i od postojećih primatelja franšize koji već znaju koje su prednosti i nedostaci danog sustava. Konačno, prije potpisivanja ugovora o franšizi preporučljivo je kontaktirati i konzultirati se sa stručnjacima koji imaju iskustva s franšiznim savjetovanjem – oni vam mogu uštedjeti vrijeme, trud i novac.


Najčitanije

Pekara – bez glutena /27.06.2017

Kupaca s intolerancijom na gluten te alergijama na hranu nema mnogo, ali se svakako ne mogu ignorirati. Oni će uvijek kupovati posebno primpremljenu hranu jer – ne mogu drukčije. Małgorzata Dąbrowska, poduzetnica iz Varšave, vidjela je u tome dobru poslovnu priliku te otvorila prvu certificiranu bezglutensku pekaru u Poljskoj.

Karika bez koje se (ne) može? /21.06.2018

Kako se postaje franšizni menadžer te koliko je komunikacija s primateljima franšize važna, priča Danijela Kraljević, franšizni menadžer tvrtke Direct Booker

Kroz igru do znanja /01.10.2021

Raditi s djecom i uživati u poslu kojim se bavite bilo je ostvarenje snova, kaže Sandra Bilić-Kandić, primateljica master franšize koncepta Tinker Labs. Cilj joj je podijeliti iskustvo i proširiti franšiznu mrežu škola u Srbiji i Crnoj Gori.

Moja lutka Pepetuška /28.07.2020

„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.

Biznis i franšiza „3u1“ /27.05.2020

Ljudi koji vole životinje, a žele pokrenuti posao koji će im donijeti puno zadovoljstva i dobru zaradu, trebali bi razmisliti o franšizi „Dog & Style“, poručuje vlasnik ovog koncepta. Što se sve dobiva ulaskom u ovaj sustav, a što se, pak, očekuje od primatelja franšize?

Popularno na forumu