Dominacija velikih sustava

– Bez sumnje, najveća priča u 2020. godini bila je Covid-19. Jasno je da je pandemija negativno utjecala na franšiznu industriju. Prema izvješću istraživačke kuće FRANdata, procjenjuje se da je samo u prvih šest mjeseci pandemije zatvoreno oko 32.700 franšiznih poduzeća. Od toga je 21.834 zatvoreno privremeno, dok je 10.875 zatvoreno trajno – navodi se u izvješću portala FranchiseDirect.
Što nam, stoga, pokazuje ovogodišnja lista 100 najuspješnijih franšiza portala FranchiseDirect? Krizu su, možda i sasavim očekivano, najbolje podnijeli veliki, dobro uhodani i svjetski poznati brandovi. Odnosno, sustavi koji su imali iskustva, resurse, snagu i logistiku za brzo pronalaženje rješenja i prilagodbu poslovanja situaciji koja se mijenjala iz dana u dan. Šok kojem su bili izloženi svi svjetski biznisi nakon izbijanja pandemije, veliki i stabilni sustavi uspjeli su amortizirati već na jesen 2020. McDonald’s, koji se i ove godine našao na vrhu liste 100 najuspješnijih franšiza, krajem 2020. bilježi „rekordne rezultate“, navodi se u izvješću portala FranchiseDirect.
Kao i prethodnih godina, i ovogodišnja lista „otkriva“ dominaciju američkih franšiznih sustava na globalnoj razini. Daleko najveći broj rangiranih franšiza dolazi iz Sjedinjenih Država – čak 92, a najzastupljeniji su sustavi iz područja gastronomije i ugostiteljstva (38 sustava). I dok su u prethodnih nekoliko godina na listi bili i franšizni sustavi iz Europe (Njemačka, Francuska, Španjolska), ove su godine rangirana samo dva europska sustava – InterContinental (25. mjesto) iz Velike Britanije i Husse (87. mjesto) iz Švedske. Dominacija američkih franšiza vidljiva je već iz poretka prvih deset najuspješnijih franšiza.
Deset najuspješnijih 2021:
- McDonald’s (restoran brze usluge)
- KFC (restoran brze usluge)
- Burger King (restoran brze usluge)
- 7-Eleven (lanac supermarketa)
- Domino's (restoran brze usluge)
- Ace Hardware Corporation (lanac prodavaonica alata)
- Century 21 (nekretnine)
- Papa John's (restoran brze usluge)
- Taco Bell (restoran brze usluge)
- Pizza Hut (restoran brze usluge)
Cjelokupnu listu TOP 100 Global Franchises 2021 možete pronaći ovdje.
Kako se stiže na listu?
Za rangiranje koristi se složena formula koja uključuje niz faktora: rast broja poslovnih jedinica, prodaja, broj godina u franšizingu, stupanj stabilnosti, stupanj rasta mreže i međunarodne ekspanzije. Formula je, naime, nedavno izmijenjena – sada se u obzir uzima prodaja umjesto ukupnog prihoda, dok se rast broja podružnica mjeri u postocima. Također, formula uključuje i kriterije koji nadilaze jednostavne brojke – u obzir se uzima i koliko davatelj franšize pomaže budućim primateljima, kao i koliko sustavi ulažu u razvoj lokalne zajednice kroz dobrotvorne programe i donacije.
pročitajte članke

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Dobro ustrojeni franšizni sustavi nastoje konstantno uvoditi inovacije koje će unaprijediti i olakšati poslovanje franšiznim partnerima. Što je aktualno u obrazovnom sustavu Maple Bear?
Kada davatelj franšize traži idealnog primatelja, on se fokusira na specifičan „profil“ kandidata. Koje se kvalitete i vještine uzimaju u obzir?
Najčitanije

Da je savjet prijatelja ponekad zlata vrijedan, reći će i Iztok Levac, mladi poduzetnik iz Slovenije koji je poslušao prijedlog prijatelja i počeo razmišljati o franšizi američkog fast-food lanca Subway.
LG Laundry Lounge, lanac samoposlužnih praonica rublja, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davatelj franšize savjetuje svoje primatelje da se u vrijeme COVIDa-19 obvezno pridržavaju i određenih pravila.
Priča o „Jeti fritulama“ iz Makarske dobar je primjer kako se od malog obiteljskog biznisa može napraviti franšiza. Kako se gradio ovaj koncept, što je potrebno za profitabilno poslovanje i tko bi bili poželjni primatelji franšize?
Malo je tvrtki koje su specijalizirane za izgradnju i rekonstrukciju sportskih terena, a još je manje onih koje uz to daju franšizu. Tvrtka Inteko, osim što je jedna od najuglednijih na ovom polju, planira razviti mrežu franšiznih partnera i tako odgovoriti na sve veću potražnju za sportskim podlogama.
Ugovor o franšizingu temelj je na kojem se gradi odnos između davatelja i primatelja franšizinga.