Priča bez kraja
Mitko Andonov započeo je svoje radno iskustvo prije 20 godina kada se otisnuo preko oceana u Ameriku.
– Mnogo sam toga naučio u Americi, upoznao različite načine poslovanja te različite ljude, što je dobro za stjecanje radnih navika i samopouzdanja – priča Andonov o svojim počecima. Po povratku u Makedoniju, čitavo je desetljeće radio u distribucijskim kućama Kold S Tim i Kolid Internacional, u kojima je stekao najviše iskustva, znanja i vještina. – Imao sam priliku učiti od najboljih, surađivati s velikim partnerima iz više od 20 zemalja – kaže Andonov.
Osim toga, s bratom je pokrenuo tvornicu za preradu drveta, a prijee dvije godine osnovao je i marketinšku i konzultantsku tvrtku. Angažiran je i na još nekoliko manjih projekata. Riječ je, dakle, o iskusnom poduzetniku. Stoga i ne čudi što je prije godinu odlučio postati i primatelj master franšize branda Jumping Clay za područje Makedonije. Bilo je to, potvrđuje, potpuno novo iskustvo.
Ulazak u franšizni svijet
O ulasku u neki od franšiznih sustava koji se nude u ovoj regiji razmišljao je još dok je živio u SAD, jer je tamo, kako kaže, franšizni način poslovanja i rasprostranjen i općenito prihvaćen. Nikada, međutim, nije bio upoznat s „detaljima“ samog franšiznog poslovanja. – Čitao sam tekstove na internetu, ali nisam vjerovao da je Makedonija spremna za franšizing. Sam franšizing je dobar poslovni model, a franšizni sustavi vremenom postaju bolji, jer se uvijek pronalaze bolja rješenja, između ostalog, i korištenjem iskustva iz zemalja na kojima franšiza djeluje. Ako je riječ o poznatom brandu, onda je to za primatelja franšize dobra reklama. Konačno, mnogo je lakše pratiti rezultate, jer se unaprijed zna kakva su očekivanja – objašnjava Andonov što vidi kao prednosti franšiznog poslovanja.
S druge strane, misli da je za mnoge koji razmišljaju o franšizingu ograničavajući faktor to što većina sustava franšizne naknade naplaćuju od samog početka. – Svi sumnjamo dok ne vidimo kako će se posao realizirati. Istina je da svi očekujemo da nam netko unaprijed osigura uspjeh, i prije nego što investiramo. No, ako ne uložite ništa, onda je manja motivacija za postizanje uspjeha – kaže on.
Jedna „pozitivna priča“
Jumping Clay je za njih „pozitivna priča“, jer je riječ o edukativnoj i zabavnoj franšizi čiji su uvjeti jednostavni i povoljni. Uz osnovnu uslugu – tečaj modeliranja gline, u Jumping Clay se ova posebna glina i prodaje, što je prednost u odnosu na druge edukativne koncepte.
– Jumping Clay još uvijek nije mnogo poznat brand na našem tržištu. Događa se da se pojave slične gline ili plastelini loše kvalitete, što zavara kupca te zbog toga on gubi povjerenje i u Jumping Clay – objašnjava Andonov s čime se suočava.
Bez obzira na to, na temelju prvih deset mjeseci poslovanja, smatra da postoji veliki potencijal za razvoj ovog franšiznog sustava u Makedoniji. – Svi roditelji žele da njihova djeca budu što pametnija, da ih sklone od telefona, računala, televizora. U našim se radionicama potiče kreativnost, samopouzdanje, razvoj motorike. Da bi bilo što zabavnije, dodali smo i organizaciju rođendana. I u tome se mnogo razlikujemo od ostalih mjesta na kojima se organiziraju rođendani. Djeca su veoma zadovoljna – kaže Andonov.
Foto: JumpingClay Makedonija
Smatra da se u Makedoniji mogu primijeniti modeli iz drugih zemalja, u kojima je Jumping Clay uključen u škole kao dodatna nastava. Postoji ideja i da se program ponudi i ljetnim kampovima.
No, Andonov kaže da je poslovni ambijent u Makedoniji iznimno nepovoljan te da politička kriza predugo traje. – I oni koji su uspješno radili, nisu radili „punom parom“, već previše oprezno. Najavljuju se pozitivne promjene, što se već pomalo osjeća, ali je potrebno sačekati još godinu dana kako bi se dale realne ocjene. Ja sam nepomirljivi optimist i vjerujem da će godine koje dolaze biti najbolje godine i za poslovanje – kaže on.
Oprezno širenje mreže
Interes za ovu franšizu postoji. Andonov kaže da pregovaraju s zainteresiranima, ali veoma oprezno. Nemaju pritisak niti žure. – Želimo odabrati prave partnere, za dugoročne planove. No, kad netko odluči investirati u ovaj biznis, mora mu biti jako predan te znati kako se radi s djecom. Ovo nije običan biznis, riječ je o „edutainmentu“ – povezivanju edukacije i zabave. Stoga bi vlasnik franšize trebao biti i menadžer i učitelj kako bi imao uspješnu poslovnu priču. Naša je odluka da imamo samo po jednog partnera u svakom gradu – kaže Andonov.
Zainteresirane najviše zanima kolika je vrijednost investicije. – Čudno, nitko se ne zapita koja su očekivanja i mogućnosti te kako bi ih mogli nadmašiti. Sada možda djeluje teško, ali kada se franšizna mreža proširi u većini gradova, siguran sam da će pitati „kako se nisam prvi ovoga sjetio“ – kaže Andonov.
Prema njegovim riječima, interesantno je da online prodaja raste. Makedonija prati trendove u tom slislu, te upravo ovim kanalom dobivaju sve više narudžbi za ukrase, figurice, okvire za slike napravljene od Jumping Clay gline.
Kako ističe – „igraju na sigurno“, te planiraju otvoriti još jednu franšizu iduće godine. – Za nas je od ključnog značaja stabilan razvoj sustava. Do sada imamo 100 % zadovoljnih klijenata i to ne smemo i ne želimo izgubiti. Kada roditelji vide sve prednosti Jumping Claya, postaju naši redoviti klijenti. Za rođendane, sada smo izbor broj jedan. Drago mi je da roditelj razmišljaju što je najbolje za njihovu djecu. Umjesto da ih ostavljamo na milost i nemilost tehnologiji, neka nam djeca budu prioritet, a ne karijera, druženje ili slično. Ako želimo bolju budućnost, moramo ulagati u svoju djecu. A za Jumping Clay, samo je mašta granica! – ističe on.
pročitajte članke
Minela Bašić je oduvijek voljela raditi s djecom, a kako je nedavno postala dio Jumping Clay franšizne obitelji – ta joj se želja i ispunila.
Kada se zbroje sve humanoidne figurice koje je do sada napravio LEGO, ispada da ih ima nešto manje od broja ljudi na Zemlji – četiri milijarde.
Za malu izdavačku djelatnost ponekad su potrebni samo računalo i pisač – kaže Rafał Kwiatkowski, primatelj master franšize izdavačke kuće "Plavi slon" u Poljskoj
O prvim reakcijama potrošača, zainteresiranima za franšizu te modelima suradnje, govori Nediljka Dokozić, JumpingClay Hrvatska
Hoće li se personalizirane knjige pojaviti i u ovoj regiji te kako teče suradnja s franšiznim partnerima, otkriva Marek Halfar, osnivač i franšizni menadžer češke izdavačke kuće "Plavi slon"
Najčitanije
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Koji biznis? Postoji li tržište za ovo što želim raditi/ponuditi? Imam li dovoljno novca za pokretanje biznisa? Hoće li se ovaj posao na kraju isplatiti?
Kada kupe master franšizu, primatelji franšize ulaze u „ozbiljnu igru“ od samog početka. Iako je profit u tom slučaju veći, neusporedivo su veće i obveze.
Zašto se Paysera odlučila za franšizing, kakve partnere traže te što nude u franšiznom paketu, objašnjava Liudas Kanapienis, direktor tvrtke specijalizirane za e-plaćanja