Tim kao pokretačka snaga

Dobro se poznajemo
Dobro se poznajemo / U pravilu, tvrtke ne moraju ići daleko kad traže osobe koje bi bile dobre za rad na razvoju franšiznog sektora – one se najčešće nalaze među postojećim zaposlenicima
Ponedjeljak
11.01.2021
Razmišljate o širenju poslovanja davanjem franšize? Pitate se što je potrebno za izgradnju stabilnog franšiznog sustava? Za početak – tim koji će se ovim zadatkom baviti.
 

Jedno je izvjesno – kada uđete u franšizing, nešto će se morati mijenjati. A promjene neće biti beznačajne. Do sada ste sve svoje snage ulagali u razvoj koncepta – prodavali ste određene proizvode, pružali određene usluge. Onoga trenutka kada odlučite davati franšizu, prvo što trebate shvatiti je da sada prodajete biznis. Ne samo ime ili brand, već čitav sustav po kojem posao funkcionira.

Drugo, ljudi kojima ćete se obratiti, čine drukčiju ciljnu skupinu. To više nisu dosadašnji krajnji kupci i korisnici, široka skupina ljudi različitih potreba, navika i mentaliteta, koja svakoga dana pravi stotine izbora kada su u pitanju proizvodi i usluge. To su sada poduzetnici, investitori, ljudi koji su spremni pokrenuti te ulagati u privatni biznis. Takvih poslova, naravno, nema na stotine i, stoga, svaki izbor koji naprave, bit će daleko promišljeniji, a selekcija rigoroznija. Kupnja posla, jednostavno, nije jednostavan niti lak proces. Prodaja franšize, samim tim, podrazumijeva i drukčije marketinške alate i svakako drukčije kanale oglašavanja.

Izgraditi poseban tim

Raspored snaga unutar tvrtke neminovno će se promijeniti – osim svog uobičajenog posla, franšizodavac će sada imati više obveza i angažiranja oko razvoja franšiznog paketa te pronalaženja pogodnih franšiznih partnera, a potom, obuke i potpore koju će partnerima pružati tijekom suradnje. Ulazak u franšizing je, možemo reći, paralelna, punopravna i zahtjevna dodatna djelatnost, kojoj ne smijete pristupati niti olako niti na brzinu.

Međutim, prije no što napravite bilo što, trebali biste odgovoriti na jednostavno pitanje – što je to što vaš sustav poslovanja čini posebnim? Zašto bi netko drugi htio uložiti svoj novac i vrijeme u vaš brand i način na koji ste postavili biznis? Ovaj će vam korak, između ostalog, pomoći definirati što sve čini know-how koji ćete prenijeti svojim budućim partnerima, pomoći će vam osmisliti što ulazi u operativni priručnik, sa svim protokolima i procedurama poslovanja, te odrediti opseg i karakter potpore koju ćete pružati svojim primateljima franšize. Za sve to, naravno, bit će vam potrebni dobri i pouzdani ljudi, tim koji će biti zadužen za franšizno poslovanje. Kako pronaći ili "stvoriti" takve suradnike? Postoji nekoliko načina...

Odabir iz najbližeg okruženja

U velikom broju slučajeva, čak i po pravilu, među postojećim zaposlenicima postoje osobe koje bi bile dobre i za rad na razvoju franšiznog sektora. Ključne radnike, koje ne biste mogli zaobići, već sami znate imenovati. Međutim, kad uvedete funkciju franšiznog menadžeru ili koordinatora za franšizu, pazite da određene radnike ne postavite na nove pozicije samo zato što zaslužuju unapređenje ili poticaj zbog prethodnog zalaganja i rada. To, prije svega, trebaju biti zaposlenici koji dobro poznaju te mogu sveobuhvatno sagledati sustav vašeg poslovanja ili pokazuju neku vrstu "talenta" za to. Najčešće su to ljudi koji su bili zaduženi samo za određeni segment poslovanja, ali koji bez većih problema koordiniraju i "rješavaju probleme" iz drugih sektora. Napominjemo da će njihov dosadašnji angažman početi da "trpi" te će se, u tom slučaju, od vas očekivati ​​i da drukčije rasporedite dužnosti među postojećim radnicima.

Kreiranjem novih pozicija, ne znači da će se struktura cijele tvrtke promijeniti. Da, uvjetovat će određene kadrovske promjene, ali bi zato trebali za nove pozicije napraviti kratak opis radnog mjesta, tako da svatko od zaposlenika zna svoja prava i obveze prije nego što prihvati nove dužnosti, a tvrtka uđe u franšizing. Također biste trebali sa svakim od njih zasebno porazgovarati, "u četiri oka". Najbitnije je, naravno, da ljudi koje ste odabrali za nove funkcije, budu i dorasli tom poslu, da imaju znanja i entuzijazma, da su lojalni i spremni baviti se franšizingom.

Zaposliti osobe s iskustvom

Druga je mogućnost da zaposlite osobu koja je već radila u drugim franšiznim sustavima, i koja, samim tim, ima određeno znanje i iskustvo. Pri ocjenjivanju kandidata, međutim, trebali biste procijeniti hoće li se moći uklopiti u novo okruženje, raspitati se tko su mu bili klijenti te kako oni danas posluju, kao i koliko dobro poznaje branšu i koncept za koji treba razvijati franšizu.

Upošljavanje iskusnog radnika jeste dobra ideja, mada ne i najisplativija. Za manje tvrtke ovo, uostalom, i nije imperativ. Postoji veliki broj malih franšiznih sustava u kojima franšizodavac (pogotovo na početku) uspješno vodi sve poslove vezane za franšizing. Ako tvrtka, zapravo, ne ulazi s velikim ambicijama u franšizing, odnosno, ako namjerava franšiznu mrežu širiti postupno i na lokalnom tržištu, preporuka je da za taj posao ipak izabere i obuči nekog od postojećih radnika.

Suradnja s franšiznim konzultantima

Angažiranje konzultanta za franšizing svakako je dobro rješenje. Iako se radi o vanjskom suradniku, ne treba posebno naglašavati koliko je lakše kada uz sebe imate stručnu i iskusnu osobu koja će vas posavjetovati, dati smjernice, ali i ukazati na propuste u razvoju. Koliko god, zapravo, bili uspješni u svom svakodnevnom poslovanju, franšizing je drukčija vrsta poslovnog odnosa, koja podrazumijeva i drukčiju logiku. Konzultant, pritom, može pomoći i pri izradi operativnog priručnika te provođenju biznis plana, kao što lako sagledava stvarne potrebe i "kroji" franšizni paket po mjeri vašeg sustava.

Međutim, iako je uloga konzultanta vrlo važna kad se odlučite za prelazak na franšizni model poslovanja, svakako je dobro i u samoj tvrtki imati osobu ili tim koji će biti zadužen za širenje mreže i suradnju s franšiznim partnerima. Stručnost i iskustvo konzultanta najdragocjeniji su na samom početku, a za dugoročan uspjeh, za jaku i stabilnu franšiznu mrežu – ponovit ćemo – potrebni su ljudi koji će se ovom segmentu poslovanja u potpunosti predati.