Nove knjige, nova tržišta
Djeca vole igrati uloge, smišljati avanture, biti heroji. Pošli su od ove životne činjenice i izgradili čitav biznis. Prije skoro 20 godina, češka izdavačka kuća "Plavi slon" predstavila je "personalizirane knjige" – slikovnice u kojima su se "prava" djeca pojavljivala kao junaci priče, sudjelovala u avanturama, spašavala prinzece, rješavala misterije. Na veliko iznenađenje, knjige su brzo opčinile djecu u Češkoj, a nedugo potom, postale omiljene i diljem Slovačke i Poljske. Kako kaže Marek Halfar, osnivač i menadžer zadužen za franšizni razvoj tvrtke, "Plavi slon" možda jeste mala izdavačka kuća, ali je imala veliku misiju. Ispostavilo se da su djeca, radoznala kakva jesu, mnogo bolje – i radije – čitala knjige nakon što su se susrela s personaliziranim knjigama. "Plavi slon" danas želi koncept proširiti i u druge zemlje, a nove primatelje franšize već traže diljem Europe.
"Plavi slon" je u travnju ove godine ponovo dobio veliko priznanje – na dječjem sajmu u Pragu knjiga "Robin" proglašena je najboljim proizvodom za djecu u 2016. Što se od tada sve dogodilo, kakvi su planovi razvoja?
Vrlo radno proljeće i ljeto su za nama, i sada, početkom jeseni, spremni smo predstaviti tri nove knjige. Među njima je i klasična, dobro poznata bajka o Crvenkapici, jedna knjiga za odrasle te knjiga iz serije o životinjama. S novim izdanjima, približili smo se portfelju od 30 personaliziranih priča i knjiga kojima "Plavi slon" pokušava približiti ljepotu pisane riječi i djeci i odraslima. Međutim, uz novine u izdavaštvu, podjednako smo radili i na širenju mreže i ulasku na nova tržišta. Vrlo smo zadovoljni što smo ove godine uspjeli naše knjige ponuditi u Francuskoj i Velikoj Britaniji. U Britaniji smo čak lansirali i internet trgovinu, a u obje zemlje imamo primatelje master franšize koji će raditi na promociji te privlačenju čitatelja novim, jedinstvenim, personaliziranim konceptom.
Kako napreduje razvoj u zemljama u kojima ste već prisutni?
Na matičnom tržištu u Češkoj, kao i u Poljskoj, prvom stranom tržištu koje smo osvojili, uskoro bismo mogli staviti znak "popunjeno". U Slovačkoj također razvoj teče vrlo dobro, a nadamo se da ćemo i u drugim zemljama Središnje i Istočne Europe uskoro naći primatelje master franšize.
Među njima su i zemlje ove regije. Dobivate li upite, ima li ozbiljnih kandidata?
Srećom, kandidata ima, ljudi se javljaju jer im se dopada ideja, zainteresirani su. U Mađarskoj smo, recimo, prošli ozbiljne pregovore s jednim kandidatom koji je već imao i biznis plan i razrađenu strategiju razvoja, i kad smo bili skoro pred potpisivanjem ugovora, ispostavilo se da nije dobio finanasije na koje je računao, tako da se, nažalost, u posljednjem času povukao. Nadam se da se ovakav scenarij neće ponoviti te da ćemo uskoro pronaći novog partnera.
Foto: Nova personalizirana knjiga s Crvenkapicom
Kolike su investicije za pokretanje posla te za koliko se ona može vratiti?
"Plavi slon" spada u kategoriju franšiza za koje nisu potrebne prevelike investicije. Sretna je okolnost to što primatelj franšize ne mora imati nikakav poseban ured ili lokal pod zakupom. U početku se sve može raditi od doma. Naravno, tijekom vremena, kako se posao bude razvijao, dobro bi bilo otvoriti mali showroom, prostor u kojem će biti izložene sve dostupne knjige, možda i u vidu kornera u nekoj od postojećih knjižara ili trgovina za djecu.
Kandidati iz Hrvatske plaćali bi ulaznu naknadu od 800 eura za jednu licencu, koji bi pokrivala teritorij do 200.000 stanovnika, dok bi master franšiza – ovisno o veličini teritorija koji se pokriva – iznosila od 5.000 eura pa naviše. Kako su, međutim, troškovi poslovanja prilično niski, već nakon mjesec dana, biznis je profitabilan, a povrat se investicije može očekivati za šest do osam mjeseci. Ovo se temelji na našem iskustvu, a čitav je poslovni model kreiran po tom principu.
Pored financija, šta bi još primatelj franšize trebao osigurati? Kakve se vještine traže od partnera?
Za nas je važno da franšizni partner dobro razumije "jezik i filozofiju" djeteta, da vjeruje u moć personaliziranih knjiga te da djeci može približiti svu magiju pisane riječi. Ne tražimo nikakve posebne vještine ili tehničko znanje, ali želimo da to bude osoba koja će pažljivo i predano voditi posao, posebno u početku. Svakako, očekujemo da bude i u stalnom kontaktu s centralom. Zbog toga, zapravo, podrazumijeva se da dobro priča i piše na engleskom jeziku. U suštini, tražimo snažnog partnera koji bi mogao napraviti uspjeh i za sebe i za brand.
pročitajte članke
Minela Bašić je oduvijek voljela raditi s djecom, a kako je nedavno postala dio Jumping Clay franšizne obitelji – ta joj se želja i ispunila.
Mitko Andonov je prije skoro godinu dana započeo razvijati Jumping Clay franšizu u Makedoniji. Sada nam otkriva u čemu vidi potencijal te što su mu prioriteti u poslovanju.
Kada se zbroje sve humanoidne figurice koje je do sada napravio LEGO, ispada da ih ima nešto manje od broja ljudi na Zemlji – četiri milijarde.
Za malu izdavačku djelatnost ponekad su potrebni samo računalo i pisač – kaže Rafał Kwiatkowski, primatelj master franšize izdavačke kuće "Plavi slon" u Poljskoj
Hoće li se personalizirane knjige pojaviti i u ovoj regiji te kako teče suradnja s franšiznim partnerima, otkriva Marek Halfar, osnivač i franšizni menadžer češke izdavačke kuće "Plavi slon"
Najčitanije
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Koji biznis? Postoji li tržište za ovo što želim raditi/ponuditi? Imam li dovoljno novca za pokretanje biznisa? Hoće li se ovaj posao na kraju isplatiti?
Kada kupe master franšizu, primatelji franšize ulaze u „ozbiljnu igru“ od samog početka. Iako je profit u tom slučaju veći, neusporedivo su veće i obveze.
Zašto se Paysera odlučila za franšizing, kakve partnere traže te što nude u franšiznom paketu, objašnjava Liudas Kanapienis, direktor tvrtke specijalizirane za e-plaćanja