Odabrati franšizu „po svojoj mjeri“
Vratimo se, zapravo, jedan korak unatrag. Prije nego što uopće počnete razmišljati o kupnji franšize, podrazumijeva se da ste učinili ključnu, nezaobilaznu stvar – proučili što je to franšizing, kakva je to vrsta poslovnog odnosa, istražili što su prednosti, a što mane, što dobivate, a što se, pak, od vas, kao potencijalnih primatelja franšize, očekuje. Ako je bilo kojim slučajem ovaj korak propušten, prvi i osnovni savjet, stoga, bit će – prikupite što više informacija o franšiznom načinu poslovanja. Tek ćete tako znati odgovara li vam ovaj način suradnje ili ne.
Za početak
Postavite ključna pitanja. Prije svega, zapitajte se hoćete li se moći „pokoriti“ zahtjevima davatelja franšize i okvirima u kojima sustav funkcionira. Hoće li vam smetati da vas „nadgledaju“ i traže na uvid svu dokumentaciju, pa i financijsku? Jeste li spremni platiti za znanje i obuku koja vam je neophodna za ulazak u sustav? Ne zaboravite da se franšizni odnos temelji na suradnji između dvije strane, od kojih jedna plaća za dio svoje neovisnosti (primatelj franšize), da bi zauzvrat dobila znanje, podršku i pomoć druge strane (davatelja franšize). – Ako na početku puta otkrijete da ne želite samo slijediti tuđe sugestije, a posebno ako želite provoditi vlastite ideje, onda je bolje da odmah odustanete od franšize – podsjeća Karina Korczyńska, pravna savjetnica konzultantske kuće PROFIT system.
Biti realan
Kada razmišlja o pokretanju posla, većina ljudi, sasvim očekivano, polazi od svojih interesa, želja, hobija. Zapravo, veliki je broj tvrtki i nastao tako što su vlasnici poželjeli da se njihovi snovi i isplate. Što bi s pozicije običnih zaposlenika, priznat ćete, bilo prilično teško. Iako je san snova raditi posao u kojem uživate, preferencije ili želje ne bi smjele zasjeniti druge, podjednako važne kriterije za odabir odgovarajuće franšize. – Vodite se vlastitim željama, ali gledajte na njih iz poslovnog kuta. Razmislite o tome postoji li zaista potražnja za vrstom usluge ili proizvoda koje želite ponuditi. Drugim riječima, koliko ima ljudi koji dijele iste snove i spremni su za njih platiti – kaže Lenka Novakova, menadžerica razvoja u tvrtki PROFIT system.
Najmanje što želite je da uslijed omađijanosti poslovnom idejom: a) ne ispoštujete obveze iz ugovora; b) budete primorani donositi nerazumne odluke. Na primjer, da zbog stanja na tržištu nekretnina i rokova za pokretanje poslovnice, otvorite trgovinu luksuznog modnog brenda u trgovačkom centru koji uglavnom posjećuju kupci prosječnih primanja.
Jedna od glavnih prednosti franšizinga je to što primatelj dobiva priliku raditi pod dobro poznatim brendom. Ipak, franšize zvučnih imena i neusporedivo više koštaju. Iako se vrijednost franšize ne određuje samo kroz popularnost brenda, već i zrelost i razvijenost franšiznog sustava, cijena ulaska u mrežu velikih, svjetski poznatih sustava, izuzetno je visoka, a investicije u pokretanje franšizne jedinice mogu iznositi i po više milijuna eura. S druge strane, veliki su sustavi to postali jer uz jak, prepoznatljiv brend, primatelju franšize nude i dokazan model poslovanja koji se potvrđivao kroz rad više neovisnih poslovnica. Raditi pod okriljem ovakvih sustava možda jeste ispunjenje snova, ali nije nerazumno razmisliti i o manje poznatim, ali isto tako sofisticiranim i dokazanim franšizama. Naročito kada se pokrene pitanje financija...
I, koliko to košta?
Za većinu poduzetnika, financije će, zapravo, odigrati presudnu ulogu u odabiru franšize. S pravom. Opet, zahvaljujući raznolikosti i razvijenosti franšiznog tržišta, danas se može reći da postoje franšize za svačiji džep. I u zemljama ove regije, koje se ne mogu pohvaliti visokim stupnjem razvoja, na tržištu se nude franšize za koje treba izdvojiti od nekoliko tisuća, pa do nekoliko milijuna eura. Ne smijemo zaboraviti, međutim, da ulazak u franšizni sustav ne podrazumijeva samo ulaganje u uređenje ili opremanje poslovne jedinice, već i plaćanje niza franšiznih naknada.
Stoga, pažljivo procijenite koliko novca uopće možete uložiti. Zapitajte se možete li priuštiti da taj novac i izgubite. No, ako već imate kapital i odlučili ste uložiti u kupnju i pokretanje posla, imajte na umu da ćete sigurno morati uložiti još novca prije nego što počnete zarađivati. Ne izostavljajte to iz računice. – Pogotovo ako će ovaj posao biti vaš jedini izvor prihoda. Hoćete li imati dovoljno sredstava da prebrodite početno razdoblje, kad dosta novca odlazi na uhodavanje posla? Sve je to potrebno razjasniti na samom početku – ističe Lenka Novakova.
Bez obzira na financijske projekcije koja ćete dobiti od davatelja franšize, nije naodmet da i sami napravite plan troškova i prihoda. Vizija davatelja franšize katkad može biti preoptimistična. – U idealnom slučaju, trebali bi sami napraviti biznis plan kojim ćete predvidjeti stvarne troškove te procijeniti za koje se vrijeme može očekivati povrat investicije. Skinite ružičaste naočale i napravite račun hladne glave – podsjeća Karina Korczyńska.
Dobro ili najbolje?
Najbolji način za odabrati franšizu po svojoj mjeri jest ako detaljno proučite sam sustav, a zatim ga usporedite sa sličnim sustavima na tržištu. – Prvo bi trebali pogledati što su osnovni zahtjevi sustava, to jest, što se od primatelja franšize traži, a što može očekivati zauzvrat. Provjerite i koliko dugo sustav djeluje na tržištu, koliko ima vlastitih, koliko franšiznih poslovnica – preporučuje Lenka Novakova. – Prikupite što više informacija – pregledajte specijalizirane časopise te portale, pretražite internet, pogledajte što se piše na forumima – dodaje ona.
Neprocjenjiv izvor informacija bit će i razgovor s postojećim primateljima franšize. Čak i ako ne budu želili govoriti o osjetljivim temama (poput financija, na primjer), sigurno će spomenuti što im se dopada, a što ne u odnosu s davateljem franšize. U svakom slučaju, dobit ćete informacije koje vam davatelj franšize ne bi tako lako dao.
Licem u lice
Što god da ste o samom sustavu do sada pronašli i pročitali, izravni kontakt s davateljem franšize je od presudnog značaja. Ne samo što ćete sve bitne informacije dobiti na samom izvoru, već ćete imati priliku postaviti i dodatna pitanja, tražiti pojašnjenja, razgovarati otvoreno. Ne treba podcijeniti ni dojam koji predstavnici sustava ostave na vas prilikom razgovora. Iako ovaj subjektivni osjećaj ne mora utjecati na konačnu odluku, može biti važno upozorenje, naročito ako niste uvjereni u sam sustav.
Posljednji, no vjerojatno i najvažniji korak u odabiru franšize je pažljiva analiza dokumenata – franšiznog ugovora i biznis plana. Možda ćete naići na podatke koji su prethodno izmakli vašoj pažnji. Ovo će, zapravo, biti posljednja prilika za provjeriti sve detalje prije potpisivanja ugovora. – Nekoliko puta pročitajte ugovor. On govori mnogo toga, ne samo o sustavu, već i o davatelju franšize. U dobrim sustavima ne bi trebali imati problema ako zatražite ugovor na analizu – kaže Karina Korczyńska. – U konačnici, još jedna važna preporuka – odluku trebate donijeti tek pošto su franšizni savjetnik ili pravnik pregledali ugovor – dodaje Korczyńska.
pročitajte članke
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Franšizni je paket spreman, tvrtka je objavila da prodaje franšizu, a zainteresirani se već javljaju. Kako odrediti tko je najbolji kandidat za primatelja franšize i na što trebate obratiti pažnju prije potpisivanja ugovora?
Financijski model franšiznog koncepta trebao bi jezikom brojeva opisati sve investicije, prihode, rashode i dobit za davatelja i primatelja franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Nakon što su pokrenuli razvoj franšizne mreže u Europi, lanac esports igraonica Friendly Fire namjerava ući na tržište SAD-a.
Najčitanije
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšizing je način na koji vlastiti posao možete voditi pod dobro poznatim brendom! Koristi se i od strane nekih od najvećih svijetskih brendova. Stoga - pokušajmo objasniti što je to franšizno poslovanje!
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Šta je potrebno i ko može postati primalac franšize centra za neurometrijsko testiranje Verbatoria, otkriva Kenan Begić, suvlasnik kompanije Solution Lab.