Zašto je financijski model važan?
– Prije nego što tvrtka ponudi franšizu i započne s razvojem franšizne mreže, potrebno je razviti i pripremiti detaljan financijski model – kaže Karol Kaczmarek, franšizni analitičar konzultantske tvrtke PROFIT system. Što bi, dakle, trebao sadržavati dobro osmišljen finansijski model te zašto je toliko važan za svaku od strana u franšiznom odnosu?
– Prema najkraćoj definiciji, financijski bi model trebao jezikom brojeva opisati sva ulaganja, prihode, rashode i dobit za davatelja i primatelja franšize – kaže Kaczmarek.
Jesu li financijski model i biznis plan jedno te isto?
Biznis plan je sveobuhvatan, vrlo širok dokument koji, na primjer, sadrži i analize tržišta, analizu ciljnih skupina, marketinške strategije, načine na koje se može doći do kupaca i klijenata... Financijski model samo je dio dobro razvijenog poslovnog plana. To je na neki način numerička ilustracija poslovanja. Trebao bi odgovoriti na pitanja: koliko treba uložiti u kupnju franšize i daljnje poslovanje, koliki se prihod može očekivati, koliki će biti operativni troškovi. Na temelju financijskog modela, primatelj franšize, dakle, može lako predvidjeti sve svoje prihode i troškove, kao i izračunati za koje vrijeme može očekivati breakeven i povrat ulaganja.
Zašto davatelj franšize uopće treba imati financijski model? Napokon, on je taj koji najbolje poznaje svoj biznis...
Ako želite transformirati svoj biznis u sustav franšize, morate imati financijski model. Iz dva razloga. Prvo, u trenutku kad vam se potencijalni primatelj franšize javi, već biste trebali imati atraktivne materijale koje možete odmah podijeliti s njim, a time razmotriti i razgovarati o financijskim uvjetima suradnje. I drugo, izrada takvog modela možda je najbolja prilika i najbolji način da sami, „hladne glave“ i jezikom brojki, analizirate poslovanje i profitabilnost svog koncepta.
Što je potrebno za izradu financijskog modela?
Prije svega, morate prikupiti što više podataka koji točno opisuju biznis: koliko se čega prodaje, koliko kupaca u prosjeku uđe u trgovinu, kolika je marža na proizvode, koliki su trenutni troškovi. Pritom treba imati na umu da je optimalno razdoblje za prikupljanje i proocjenu podataka cijela kalendarska godina. Također, ne smijemo zanemariti sezonalnost i vrijeme potrebno za izgradnju pozicije na tržištu. Stoga je potrebno pažljivo analizirati postignute financijske rezultate, navesti sve troškove i prevesti ih u „realni scenarij“ za buduće primatelje franšize.
Sve će to pomoći davatelju franšize da precizno odgovori na pitanja kandidata za franšizu. A potencijalni primatelji franšize željet će znati: koliko treba uložiti u pokretanje franšizne podružnice, kolika će biti mjesečna zarada i koje će troškovi imati. I što je najvažnije: koliko će zarađivati jednom kad premaši breakeven i povrati uloženi novac.
Financijski model, uz sve to, trebao bi ponuditi i odgovor na pitanje kolike će biti naknade za franšizu – jer davatelj franšize na temelju modela može jasno vidjeti, procijeniti i odrediti koliko bi licenca trebala koštati, na koliko mjesečnih naknada može računati te hoće li se te naknade naplaćivati u obliku fiksnog iznosa, marže ili postotka prometa.
Za koga je financijski model važniji? Za davatelja ili primatelja franšize?
Rekao bih za davatelja franšize. Prvo, jer će davatelj franšize odmah dobiti brojeve i projekcije koje će kandidatima za franšizu biti dragocjene. Kao drugo, kroz pripremu financijskog modela davatelj će dobiti sjajan uvid u vlastito poslovanje, a zatim, na temelju tih podataka, moći će dati odgovarajuću i atraktivnu ponudu za potencijalne primatelje franšize. Uz to, sigurno će otkriti neke „dobre brojke“ i pokazatelje koje vrijedi naglasiti kada bude prodavao franšizu. Napokon, ako je financijski model dobro osmišljen, davatelj će znati pravilno odrediti iznos franšiznih naknada, jer će to biti sredstva koji će ulagati u stalna poboljšanja sustava i podršku primateljima franšize, što je i suština franšizne suradnje.

pročitajte članke

Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Franšizni je paket spreman, tvrtka je objavila da prodaje franšizu, a zainteresirani se već javljaju. Kako odrediti tko je najbolji kandidat za primatelja franšize i na što trebate obratiti pažnju prije potpisivanja ugovora?
Financijski model franšiznog koncepta trebao bi jezikom brojeva opisati sve investicije, prihode, rashode i dobit za davatelja i primatelja franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Nakon što su pokrenuli razvoj franšizne mreže u Europi, lanac esports igraonica Friendly Fire namjerava ući na tržište SAD-a.
Najčitanije

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.