Češka: Franšizing u vrijeme krize

Komunikacija je ključna / Franšize, trgovci i pružatelji usluga možda zbog mjera restrikcija ne mogu izravno biti u kontaktu s klijentima, ali nikako ne bi trebali odustati od komunikacije s njima – naprotiv!
Petak
10.04.2020
Nema sumnje da kriza izazvana pandemijom koronavirusa utječe na sva tržišta. Kakva je situacija u Češkoj te kako se pojedini franšizni brandovi nose s tim?
 

Zatvorene trgovine, restorani i ograničeno kretanje ljudi. Sve su to mjere koje u svakom smislu utječu i na franšizne mreže – davatelje franšize i sve njihove pojedinačne primatelje franšiza. Jedna od najugroženijih djelatnosti je gastronomija. A to je grana u kojoj u Češkoj posluje veliki broj franšiznih brandova. Međutim, i druge su industrije ugrožene. Pogledajmo kako se neki od njih nose s krizom, a ta iskustva sigurno mogu biti od pomoći franšizama iz naše regije. Preuzimamo tekst sa našeg češkog portala Franchising.cz.

Za pojedine gastro koncepte situacija je toliko ozbiljna da su bili prisiljeni potpuno obustaviti poslovanje. To je slučaj s lancem Poe Poe, češkim gastronomskim konceptom koji svoju ponudu temelji na slanom i slatkom jelovniku, koji se priprema isključivo od svježih i najkvalitetnijih namirnica. – Mjere češke Vlade su u potpunosti zaustavile naše poslovanje. Iako je ostavljena opcija za prodaju hrane „preko pulta“ ili „take away“, mi ovu mogućnost ne koristimo. Jednostavno, s našim konceptom hrane, to za nas nema ekonomskog smisla – objašnjava Martin Kováří, vlasnik koncepta Poe Poe. On kaže da u ovom trenutku jedino mogu održavati stalnu komunikaciju s primateljima franšize, pomno pratiti situaciju i promatrati kako će se ona razvijati.

U franšiznoj mreži Bageterie Boulevard također ima restorana koji su potpuno zatvoreni. – Gdje je to moguće, u skladu s mjerama Vlade, pokušali smo što brže organizirati prodaju isključivo po modelu „hrana za van“– kaže Markéta Krejčíková, direktorka za razvoj i franšizing u konceptu Bageterie Boulevard. Oni, kao davatelji franšize, također nastoje što više pomoći primateljima franšize u rješavanju trenutne situacije, uvođenjem raznih internih mjera te podrškom u procesu pregovora o oprostu ili umanjenju zakupa s iznajmljivačima prostora u kojima posluju franšize. Umanjenje ili obustava franšiznih naknada u slučaju da primatelj franšize Bageterie Boulevarda nema prihoda ili su oni umanjeni, i inače je sastavni dio franšizne suradnje, tako da je to mjera koja se nije morala posebno uvoditi u ovoj izvanrednoj situaciji.

Menadžment franšizne mreže Fruitisimo, koja prodaje smoothie i svježe cijeđene napitaka od voća, također je poduzeo određene korake kako bi se prilagodili okolnostima. Iako je većina njihovih restorana zatvorena zbog restriktivnih mjera Vlade, pojedini restorani i dalje posluju, po modelu take away-a, koji je vrlo brzo uspostavljen. Kupci koji se ne žele odreći redovite doze vitamina mogu i dalje kupiti napitke, s tim što kupljeno moraju ponijeti sa sobom i konzumirati izvan lokala. Nedavno je pokrenut i sustav e-trgovine, putem koje građani Praga mogu naručiti svježe sokove, ali i košare s voćem.

Roditelji kao učitelji

Branša koja se trenutno suočava s mnogim komplikacijama uzrokovanim uvedenim mjerama Vlade jeste i edukacija. Među franšiznim sustavima koji u ovoj branši posluju na tržištu Češke postoji mnogo onih koji se uglavnom fokusiraju na edukaciju djece, od najmlađih do tinejdžera. Jedno od rješenja za neke od njih je prijenos lekcija i nastave u virtualni prostor, na internet. Međutim, ovakvo se rješenje ne može primijeniti kod svih sustava.

– Budući da je većina naših učenika u dobi od jedne do šest godina, nije baš najbolje rješenje ići na grupnu online nastavu. Stoga smo savjetovali roditeljima da za sada rade sa svojom djecom kod kuće, a da pri tom koriste naše nastavne materijale, koje djeca ili već poznaju ili ih lako prihvaćaju. Djeca lakše usvajaju strani jezik kroz pjesme, čitanje i animirane bajke – objašnjava Veronika Kölbl, vlasnica master franšize za Češku škole jezika Hocus&Lotus. Ovaj je franšizni sustav još od sredine ožujka obustavio svu nastavu s djecom do daljnjeg, budući da su se oni do tada odvijali u vrtićima, osnovnim i drugim školama.

Franšiza Bricks4Kidz takođe je zaustavila sve izravne aktivnosti s djecom. Uprava ovog franšiznog sustava ipak aktivno komunicira i s primateljima franšize, ali i s roditeljima kojima pomažu da, s obzirom da im djeca ne pohađaju nikakve ovakve dodatne aktivnosti, djecu lakše zabave i dodatno obrazuju. – Svakodnevno na našoj Facebook stranici objavljujemo pozive za LEGO konstruktore. Postavimo jednu ideju i poziv za istraživanje i akciju, a svaki dan objavljujemo pobjednika graditelja, koji osvaja nagradu i poklon. Poanta je u tome da djeca, sama ili uz pomoć roditelja, nastavljaju razvijati maštu, graditi, stvarati, komentirati druge dječje radove. Raduje nas kad vidimo s kakvim entuzijazmom djeca sudjeluju te koliko vremena posvećuju ovakvim kreativnim zadacima – kaže Michele Lesch, primateljica master franšize Bricks4Kidza za Češku. Ona ovo vrijeme tijekom prekida rada koristi za rad na daljnjem razvoju koncepta, poput poboljšanja oglašavanja na internetu te proširenja nastavnog plana i programa. – Još uvijek ne znam kako ćemo prilagoditi sustav franšiznih naknada u ovoj situaciji. Uvelike će to ovisiti o trenutnim okolnostima, ali i o odlukama centrale, koja je u Americi – dodaje Michele Lesch.

Sigurnost zaposlenika i klijenata

I franšizni sustavi na koje restriktivne mjere ne utječu izravno, ali im sama kriza utječe na poslovanje, također moraju odgovoriti na novu situaciju. Takav slučaj imaju agencije za promet nekretninama. Njihove podružnice službeno mogu biti otvorene, jer poslovanje agencija za nekretnine nije ograničeno restrikitvnim mjerama Vlade. – No, naše poslovanje će sigurno biti ugroženo zbog općih mjera koje je uvela Vlada, iako još uvijek možemo izravno raditi s klijentima. U stvarnosti, izravan i neposredan kontakt uglavnom izbjegavamo, jer ne želimo svojim postupanjem ugroziti klijente, ali i obratno. Zahvaljujući našem call centru, znamo što imamo u ponudi i koji je interes klijenata, a većinu informacija sada razmjenjujemo ili telefonom ili e-poštom. Trenutno, ipak, vidimo pad interesa klijenata od najmanje 33% u odnosu na veljaču – objašnjava Petr Zelenka, direktor mreže Next Reality

U trenutnoj situaciji, davatelji franšiza, kao i primatelji franšiza, nastoje biti što više „na mreži“ – online. Razgovor s klijentima putem nekog od alata za video-konferencije sada postaje dio uobičajenog radnog dana. – Mi putem interneta i video-veza razmatramo ugovore, čak i sa više ljudi, odnosno, često i sa svim ugovornim stranama odjednom, i sve to – od kuće. Usto, izrađujemo 3D modele nekretnina i video-ture s planovima kako bi oni koji su zainteresirani za naše ponuđene nekretnine mogli „posjetiti“ iz sigurnosti svojih domova, bez kontakta s posrednikom ili prodavačem  – dodaje Zelenka.

Century 21, franšizni sustav za posredovanje u prodaji nekretnina, također ukazuje na značajan pad interesa za izravne posjete nekretninama. No, ne samo to. Prema riječima direktorke prodaje u ovoj mreži, bilježi se i smanjenje broja posjetitelja na reklamnim portalima. – Pregovarali smo o značajnim popustima za oglašavanje s portalima za oglašavanje nekretnina. U intenzivnom smo kontaktu s našim davateljem franšize, sa centralom u SAD-u, a zajedno tražimo načine kako očuvati pouzdanost partnerstva unutar naše mreže u ovom trenutku – dodaje Jiří Hruška. Restriktivne mjere također su odgodile sve planirane poslovne konferencije u ovoj mreži i preselile ih na – internet. Usto se i kompletna obuka odvija online. 

Radek Straka, vlasnik tvrtke iz Plzena, koja stoji iza franšizne mreže ExtraServices (ExtraSlužby), a koja je svojedobno tražila partnere i u nekim od zemalja ove regije, kaže da postoji primetan pad interesa za usluge od strane krajnjih klijenata. – Broj realiziranih usluga smanjen je za oko 80% u odnosu na prosjek za ovaj dio godine, što je drastično smanjenje. Međutim, mi se ne bavimo samo tim problem – kaže Radek Straka. Primatelji franšize od centrale mogu dobiti sve informacije o tome što, kako i kada treba raditi te kako pružati usluge, ali i  kako zaštititi sebe i klijente. To uključuje i šivanje zaštitinih maski za sve primatelje franšize.

***

Utjecaj trenutne situacije i svih mjera na franšizno poslovanje u Češkoj teško se može u potpunosti i cjelovito procijeniti. Ne zna se sigurno koliko dugo će uvedene mjere trajati, niti je sigurno kako će, na primjer, zakupodavci postupati tijekom krize, jer je to jedan od velikih problema mnogih franšiza.

Međutim, u načelu se može reći da svaka kriza utječe na sve biznise, uključujući i franšizno poslovanje. Ipak, ono evoluira brže nego što je to slučaj s klasičnim poslovanjem. Franšizing i poslovanje pod poznatim brandom i dalje donose značajno smanjenje rizika u poslovanju.


Nekretnine online / Obilazak nekretnina, ali i pregled ugovora sele „na mrežu“